Koncern PSA nedávno představil vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDI, který plní přísné emisní normy. Kromě modelové řady 308 se silnější varianty naftové patnáctistovky dočkaly i oblíbené crossovery tohoto výrobce. Jak s tímto motorem jezdí Peugeot 3008, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Hlavním rysem kompaktního Peugeotu 3008 je mimořádně povedený design a v neposlední řadě i kvalitní interiér s nezaměnitelným puncem originality. Auto se velmi dobře hodí do města i na delší cestování. Navíc se chlubí i dostatečným vnitřním prostorem a solidními jízdními vlastnostmi. Velmi často jsme testovali toto SUV s vrcholovou motorizací, která pochopitelně katapultovala pořizovací cenu vozu téměř k milionové hranici. O to více jsme byli zvědaví, jak Peugeot funguje s konvenční vznětovou patnáctistovkou.
I v případě námi testovaného modelu 3008 1.5 BlueHDI s manuální převodovkou však můžete zapomenout na jakékoliv terénní ambice. Tohle auto s pohonem všech kol nekoupíte. Dobrou zprávou ale je, že i v prostředním výbavovém stupni Allure posádka získává velice kvalitní interiér s pohodlnými sedadly čalouněnými příjemnou látkou. Ačkoliv mají tvrdší charakter, dobře podpírají nohy posádky díky nastavitelnému sedáku. Jejich bočnice navíc podrží tělo i v rychle projížděných zatáčkách.
Na volant se zploštělou spodní částí jsme si u modelu 3008 již zvykli. S crossoverem sice jeho malý průměr příliš nekoresponduje, na druhou stranu ale podporuje originalitu interiéru. Dominantou přístrojové desky je barevný displej ve velmi tenkém provedení. Líbí se nám také jeho natočení k řidiči. Pomocí dotykové obrazovky, řidič ovládá většinu funkcí automobilu, včetně regulace teploty a nastavení audiosoustavy či navigačního systému.
Na středovém panelu se nachází nekonvenční kolébková tlačítka připomínající klávesy od klavíru. Pomocí nich lze ovládat funkce zábavního systému, ale také výstražná světla či vnitřní cirkulaci vzduchu. Pochvalu si zaslouží řadicí páka šestistupňového manuálu, která padne skvěle do ruky.
Před řidičem je umístěn rozměrný displej systému i-Cockpit, který je součástí základní výbavy každé 3008. Řidiči nabízí spoustu zajímavých informací a podporuje rovněž určitou personifikaci. Lze na něm volit několik schémat zobrazení provozních údajů, včetně výstupu mapy navigačního systému. Ten pak řidič může sledovat přímo v přístrojovém panelu před sebou bez nutnosti uhýbat očima do strany. Systém i-Cockpit dokáže zobrazit různé údaje z palubního počítače nebo třeba omezit informace na zobrazení pouze aktuálního údaje o rychlosti.
Co se prostoru týká, interiér poskytuje dostatek místa zejména na předních sedadlech. Vzadu je to o poznání horší a to především v podélném směru. Hodně místa je však nad hlavou a potěší také slušný objem zavazadelníku. Ten činí solidních 520 litrů. Zavazadlový prostor navíc disponuje dvojitou podlahou a za příplatek také dostanete elektrické ovládaní pátých dveří.
Peugeot 3008 se chlubí vysokou přídí a také ochrannými plasty ve spodní části karoserie. Výraznou masku chladiče doplňují rozdělené světlomety s třemi řadami diod a koncová světla jsou opticky propojena. Auto má relativně dlouhou kapotu, na kterou je při řízení vidět. Právě to zlepšuje orientaci především při popojíždění v městských zácpách nebo parkování.
Testovanému vozu nechybí příplatkové celoplošné střešní okno a velmi zdařilý design litých kol. Pochvalu si zaslouží dveře, jejichž spodní část překrývá prahy vozu. Ty tedy zůstávají neustále čisté, což zamezí zašpinění nohavic kalhot při nastupování do auta. Z hlediska vnějších tvarů je Peugeot 3008 typickým zástupcem segmentu SUV. Délka karosérie činí 4450 mm a rozvor pak 2675 milimetrů, což je nadprůměrná hodnota. Slušný příčný prostor interiéru zajišťuje šířka karosérie 1840 mm.
Naftový motor 1.5 BlueHDI vznikl úpravou pohonné jednotky 1.6 BlueHDI. Jeho objem byl redukován zkrácením zdvihu. Inženýři automobilky také vyměnili turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Nejvyšší výkon motoru činí 96 kW při 3750 ot/min. a největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Díky těmto parametrům motor zatahuje prakticky od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min. V těchto otáčkách už se vyplatí přeřadit.
Při jízdě jsme ocenili zejména kultivovaný chod pohonné jednotky 1.5 BlueHDI a také vynikající odhlučnění. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla. Manuální převodovka zpříjemňuje jízdu svým velmi dobrým odstupňováním. Díky relativně dlouhé šestce je tak cestování po dálnici příjemnou záležitostí při zachování příznivé spotřeby pohonných hmot. Nově se v kombinaci s patnáctistovkou nabízí i automatická převodovka EAT8. Zájemci o benzinovou motorizaci spojenou s automatickou převodovkou mají jedinou alternativu v podobě výkonného benzinového čtyřválce 1.6 PureTech (130 kW).
A jak je na tom testovaný motor se spotřebou pohonných hmot? My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 6,3 l/100 km, což je příjemná hodnota. Nutno ale dodat, že výrobce slibuje ještě hodnoty nižší. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje v rozmezí 5-6 l/100 km, ve městě a na dálnici se pak jen málokdy dostanete přes sedm litrů na sto kilometrů.
Nastavení podvozkových prvků testovaného vozu představuje optimální kombinaci mezi komfortem a stabilitou. Peugeot 3008 není přehnaně tuhý, ale výrazných náklonů karosérie v zatáčkách se rovněž nedočkáte. Při razantní jízdě je nutné počítat s občasným zásahem nevypínatelného ESP. Tlumiče se dokážou dobře vypořádat s běžnými nerovnostmi našich silnic. Skutečné rázy způsobí až opravdu velké výmoly.
Na hranici adheze se model 3008 projevuje mírnou nedotáčivostí. I tak je ale Peugeot stále velmi dobře ovladatelný a dodává řidiči potřebnou jistotu. Posilovač řízení je poněkud přeposilovaný, a proto působí trochu uměle. Slova chvály zaslouží brzdy s velmi dobrým účinkem i při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot 3008 s novým turbodieselem 1.5 BlueHDI působí velmi příjemným dojmem. Motor poskytuje testovanému SUV solidní agilitu, kultivovaný chod a zatahuje už od nízkých otáček. Zároveň samozřejmě plní nejnovější emisní normy. Podvozek nabízí solidní komfort a Peugeot 3008 se i díky dobrému odhlučnění hodí na delší cestování. Model s testovaným motorem navíc startuje na zajímavé akční ceně 560 tisíc korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 3008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 192 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,6/3,8/4,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 520 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: | 1492 Kg |
Nosnost: | 488 Kg |
Základní cena: | 510 000 Kč (Active, 1.2i PureTech 130k, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 560 000 Kč |