Legendární Land Cruiser od Toyoty reprezentuje terénní ikonu s bohatou historií. Tento osvědčený offroad prošel v minulém roce modernizací, a tak jsme využili nabídky českého importéra a vyzkoušeli toyotu v praxi.
Toyota Land Cruiser je čistokrevným vozem kategorie offroad. Není tedy divu, že v dnešní době působí na silnici trochu jako ze staré školy. Vždyť současná záplava automobilů SUV pohltila prakticky všechny trhy a to i na úkor ultimativních offroadů.
Toyota Land Cruiser s klasickým žebřinovým rámem a velmi dobrými schopnostmi v terénu si již pěknou řádku let zakládá na své dobrodružné image. V terénu ji prakticky nic nezastaví, ale i na silnici nabízí solidní komfort. Jízdní styl je pochopitelně nutné přizpůsobit karosérii s relativně vysokým těžištěm a také hmotnosti auta. Nejen v Evropě si Land Cruiser každoročně nachází spoustu příznivců, takže i úspěch poslední generace modelové řady Land Cruiser je zaručen.
U nás se tento model nabízí výhradně se vznětovým čtyřválcem 2.8 l s nejvyšším výkonem 130 kW. Právě to může být vadou na kráse, vždyť v minulosti byla testovaná Toyota dostupná s daleko silnějšími motory. Ještě teď si vzpomínáme na jízdu s úžasným osmiválcem. Přísné emisní normy však nekompromisně nutí automobilky k radikálnímu opatření. Bohužel.
Nejnovější Land Cruiser je stále obrovským automobilem, což dokazují jeho vnější rozměry. Karosérie měří na délku 4780 milimetrů a široká je 1885 mm. Výška včetně střešních nosičů činí úctyhodných 1890 mm. Poslední modernizace, která proběhla v roce 2017, přinesla novou šestiúhelníkovou masku chladiče a velké přední světlomety. Ty nabízí (kromě základní výbavy) moderní Bi-LED technologii s automatickou regulací. Atraktivní vzhled pak zajišťují prolisy na kapotě a v neposlední řadě i robustní nárazník.
Zadní část žádné významné změny nepřinesla. Jediným rozdílem oproti staršímu provedení jsou koncové svítilny s pozměněnou grafikou. Obří rozměry Land Cruiser neskryje ani při pohledu z boku. Boční nášlapy usnadní nastupování do auta, avšak často ušpiní kalhoty při vystupování. Kvůli světlé výšce 215 milimetrů jsou ale nezbytností.
Úpravy se dotkly také interiéru. Přepracován byl středový panel s multimediálním systémem. Jiný je i volant, který lépe padne do ruky a to díky větším rozměrům. Po vzoru z Land Cruiseru V8 mu nechybí ani vyhřívání. Sedadla jsou velice pohodlná a mají účinné vyhřívání a odvětrávání. Ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. To ale u této kategorie vozů nikoho příliš trápit nemusí.
Samotnému interiéru nelze prakticky nic vytknout. Nečekejte však měkčené plasty a to i přes to, že je zpracování přístrojové desky velmi dobré. Na středovém panelu je řada klasických tlačítek, pomocí kterých se ovládá nejen klimatizace, ale především mnoho terénních funkcí. Za zmínku například stojí uzávěrky diferenciálů a v neposlední řadě také vzduchové odpružení resp. světlá výška vozu.
Interiér se chlubí solidním vnitřním prostorem a to nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Ve výbavě na přání nechybí ani třetí řada sedadel. Zavazadelník pětidveřové varianty nabízí slušný objem 621 litrů. Přístup ale poněkud omezuje víko zavazadlového prostoru, které se otevírá do strany.
Jak jsme již zmiňovali, Toyotu Land Cruiser u nás koupíte pouze se vznětovým čtyřválcem 2.8 D-4D. Nejvyšší výkon činí 130 kW při 3400 ot/min. Největší točivý moment 450 N.m pak vrcholí při 1600 – 2400 ot/min. Díky dvojité recirkulaci výfukových plynů a vstřikování močoviny (AdBlue), motor plní přísnou emisní normu Euro 6D.
Po nastartování o sobě dává pohonná jednotka vědět hrubším chodem, při klidné jízdě však motor prakticky neslyšíte. Je to dáno mimo jiné i povedenou automatickou převodovkou, se kterou si vznětový čtyřválec skvěle rozumí. Pokud nebudete razantně akcelerovat, automat udržuje motor v relativně nízkých otáčkách. Převodovka si zaslouží pochvalu za intuitivní a hlavně plynulé řazení. Líbila se nám také minimální prodleva.
Výkonové parametry pohonné jednotky vyhoví pro klidnou jízdu, při potřebě razantní akcelerace v náročnějších podmínkách bychom však přeci jen ocenili o něco vyšší výkon. To ale příliš nevadí. Vždyť dálniční stoupání ve vysokých rychlostech či hbité předjíždějí s plně naloženým vozem, nepředstavují standardní jízdní režimy pro vůz této kategorie.
Spotřeba testované Toyoty s pohotovostní hmotností 2,3 t se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 9,5 l/100 kilometrů. Ve městě se pak hravě vyšplhá přes desetilitrovou hranici. To jsou stále velmi slušné hodnoty pro takto velký automobil. Díky nádrži o objemu 87 litrů nabízí navíc Land Cruiser solidní dojezd.
Přestože jízda po silnici s testovanou Toyotou Land Cruiser vyžaduje několik kompromisů, ve výsledku jsme byly překvapeni, jak skvěle auto funguje. Komfort cestování je na velmi slušné úrovni a s autem lze relativně pohodlně udržovat poměrně rychlé dálniční tempo. To vše navíc při udržení rozumné akustické pohody v interiéru.
Opatrnost vyžaduje průjezd zatáčkami, kterým je třeba náležitě přizpůsobit rychlost. Offroad s klasickým žebřinovým rámem pochopitelně neposkytuje takovou stabilitu, jako běžný osobní automobil, s čímž je třeba neustále počítat. Řízení navíc není tak strmé, takže je třeba počítat s většími manévry volantem.
Kdykoli jsme do auta nasedli, cítili jsme se bezpečně a to díky úctyhodným rozměrům a skvělému výhledu. Manévrování v městském prostředí pochopitelně vyžaduje chvíli zvyku, stejně jako trpělivosti při hledání dostatečně velkého parkovacího místa.
Opravdové zábavy si s Toyotou užijete v terénu. Solidní nájezdový úhel 31 stupňů vpředu je dostatečnou zárukou pro zdolání větších překážek a to i přes poměrně dlouhý rozvor pětidveřového automobilu. Ten může být v určitých situacích pochopitelně limitem. Auto se chlubí i skvělou brodivostí a také hodnotou maximálního bočního náklonu nebo stoupavosti.
Pomocí funkce Muti-Terrain Select můžete volit mezi několika jízdními režimy, podle aktuálního povrchu např. bláto, písek, nerovný terén, kameny apod. Systém těmto podmínkám přizpůsobuje fungování brzd nebo třeba protiskluzového systému. Nechybí ani Crawl Control, který udržuje stálou rychlost prakticky v jakýchkoliv podmínkách. Na rozdíl od asistenta pro sjíždění prudkých svahů lze tuto funkci využít i při jízdě po rovině. Samozřejmostí je také uzávěrka centrálního diferenciálu Torsen, která výrazně zlepšuje trakci v těch nejnáročnějších podmínkách.
Toytota Land Cruiser v současnosti působí výjimečným dojmem, což je podle nás spíše výhodou. Auto nabízí skvělé jízdní vlastnosti v terénu a až překvapivě dokáže maskovat svojí „terénní“ koncepci na silnici. K tomu všemu navíc přidává velký vnitřní prostor a pocit bezpečí pro všechny členy posádky. Základní třídveřovou Toyotu Land Cruiser pořídíte za cenu lehce přes milion korun, za špičkově vybavenou pětidveřovou variantu však klidně zaplatíte skoro dvojnásobek. Pokud chcete opravdu fungující offroad, příliš alternativ na výběr nemáte. Věřte však, že nebudete litovat!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Land Cruiser |
Karosérie: | Terénní vůz |
Motor: | 2.8 D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2755 ccm |
Nejvyšší výkon: | 130/3400 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 450/1600-2400 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 12,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 9,2/6,3/7,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 621 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 87 |
Pohotovostní hmotnost: | 2280 Kg |
Nosnost: | 710 Kg |
Základní cena: | 1 049 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 179 900 Kč |