Pátá generace Audi A6 vychází z větších modelů, které v poslední době přinesly nový design a v neposlední řadě také moderní technologie. Testovali jsme model s nejsilnějším vznětovým šestiválcem pod kapotou.
Nové Audi A6 s technickým označením C8 má navázat na úspěchy předchozí generace tohoto oblíbeného modelu, který je považován za prémiovou stálici vyšší střední třídy. Auto se v současnosti nabízí se třemi vznětovými motory s označením 40 TDI, 45 TDI a 50 TDI. Nenechte se však mýlit, číslice v názvu neznamenají zdvihový objem, jako tomu bývalo dříve. Fakticky se totiž jedná o dvoulitrový čtyřválec (40 TDI) a dvě výkonové varianty třílitrového šestiválce (45 TDI a 50 TDI). V blízké budoucnosti se rovněž očekává představení benzinových pohonných jednotek.
Samotný design karosérie vychází z modelů A7 a A8 a hlavním prvkem je výrazná šestiúhelníková maska chladiče s chromovaným rámečkem. Její součástí je také dvojice štítků, které lze jednoduše zaměnit za majáky policejního vozu. Ve skutečnosti se ale jedná o kryty laserového snímače. Ty posílají data adaptivnímu tempomatu a dalším asistenčním systémům.
Za pozornost rovněž stojí příplatkové Matrix LED světlomety. Ty samozřejmě disponují funkcí ztlumení vybraných diod, které by mohly oslnit protijedoucí řidiče. Účinnost je opravdu perfektní a světla autu navíc dodávají pěkný vzhled.
Karosérie působí majestátným dojmem, avšak za srdce příliš nechytne. Konzervativním stylem a snahou zalíbit se každému, tak bude spíše volbou rozumem, než citovou záležitostí. Na to jsme ale u tohoto luxusního německého modelu zvyklí.
Na rozdíl od větších modelů nejsou zadní světlomety Audi A6 spojeny vodorovnou linkou. Při odemknutí vozu však majitele potěší efektní animací. Nová A6 standardně vyjíždí na osmnáctipalcových kolech. Námi testované provedení však bylo vybaveno koly dvacetipalcovými s atraktivním designem. Výhradu máme proti falešným koncovkám výfuků, kterými jsou vybaveny všechny modely bez ohledu na motorizaci.
Dílenské zpracování v interiéru je na té nejvyšší úrovni. Hlavní dominantou interiéru je trojice displejů včetně virtuálního kokpitu. Ten je součástí navigačního systému MMI. Právě zmiňovaná trojice displejů nahrazuje konvenční tlačítka. Přestože klasická tlačítka mají své nesporné výhody, díky tzv. haptické zpětné vazbě (při správném výběru displej zavibruje zpět do bříška prstu) je ovládání různých funkcí vozu velice intuitivní. Tato funkce dokonce nabízí nastavení zpětné vazby a nechybí ani eliminace stisku omylem vybraných ikon. Pro náročné klienty má Audi připravený příplatkový audiosystém Bang Olufsen Premium s fantastickou poslechovou kvalitou.
Na spodním displeji dokonce můžete napsat cílovou destinaci vaší cesty a navigační systém se již postará o řádné instrukce. Prostřednictvím tohoto displeje se ovládá také klimatizace a naleznete zde také vypínač systému start-stop, který dokáže vypnout motor už při 20 km/h. Dále tu lze deaktivovat i další funkce, jako například systém pro vedení vozu v pruhu apod. Pod displejem je dotyková plocha pro volbu jízdních režimů Audi Drive Select. Vysoce lesklé plochy displejů s sebou však přináší i jednu slabinu. Velice snadno na nich totiž uvíznou otisky prstů, takže vyžadují neustálou údržbu, aby byl zachován jejich pěkný vzhled.
U nového Audi A6 potěší dostatečný prostor a to nejen na předních, ale i zadních sedadlech. Oproti minulé generaci nabízí auto o něco delší rozvor a také širší příčný prostor v interiéru. Zavazadelník praktického kombi nabízí objem 565 litrů. Přestože se jedná o nadprůměrnou hodnotu, v této třídě dominuje Mercedes-Benz E do něhož naskládáte až 640 litrů nákladu. Audi se však chlubí skvělou hloubkou kufru, což mimořádně zlepšuje praktické využití zavazadelníku.
Po stranách nechybí praktické páčky pro sklopení opěradel zadních sedadel. Škoda jen, že se opěradla nesklápějí do úplné roviny. Pochopitelně nechybí zásuvka na 12V. Potěší pravidelné tvary zavazadelníku, které zjednoduší využití prostoru, a v neposlední řadě také optimálně umístěná nakládací hrana. Praktickým prvkem je pak elektrické ovládání víka kufru, které už je však v této třídě spíše samozřejmostí.
Testovaný vznětový šestiválec o zdvihovém objemu 2967 cm3 představuje v současnosti nejsilnější motor pro novou generaci modelu A6. Nabízí nejvyšší výkon 210 kW při 3500 ot/min. a solidní hodnotu největšího točivého momentu 620 N.m. Ten vrcholí v rozmezí 2250 – 3000 ot/min. Zajímavostí je i fakt, že si tento třílitrový šestiválec můžete objednat ve slabším provedení (170 kW) v rámci varianty 45 TDI. Tento motor výhradně využívá osmistupňovou samočinnou převodovku Tiptronic.
Turbodmychadlem přeplňovaný motor využívá tzv. mild-hybrid systém, který je založen na 48 voltovém elektrickém okruhu. Ten dodává energii různým spotřebičům a asistenčním systémům, čímž šetří pohonné hmoty. Další úspory přináší funkce plachtění s vypnutým motorem, která funguje od 55 km/h do 160 km/h. Takto lze „plachtit“ po dobu 40 sekund, přičemž o zdroj energie se v tu chvíli stará Li-ion akumulátor s funkcí rekuperace energie.
Audi se chlubí velmi slušnou dynamikou a sílou, které má na rozdávání prakticky v každém režimu. Výtku si zaslouží snad jen relativně dlouhá prodleva motoru a automatické převodovky na sešlápnutí plynového pedálu. Tento neduh zřejmě mají na svědomí úpravy v souvislosti s novou emisní normou resp. přísným způsobem měření WLTP.
Osmistupňový automat řadí velmi rychle, občas však překvapil nečekaným cuknutím. Samozřejmostí je manuální mód, v rámci kterého lze řadit pádly pod volantem. A jak je na tom spotřeba pohonných hmot? Ve městě jsme jezdili kolem 9,5 l/100 kilometrů, snaha o úspornou jízdu po běžných silnicích pak znamená spotřebu kolem 7 litrů. Na dálnici počítejte s apetitem oscilujícím kolem osmilitrové hranice. Díky nádrži o objemu 63 litrů lze na jedno natankování urazit velmi slušnou vzdálenost.
Základem podvozku je buď odpružení klasickými tlumiči, nebo tlumiči s nastavitelnou tuhostí. Vrcholem je potom vzduchový podvozek, kterým byl vybaven i námi testovaný vůz. Režim odpružení lze volit pomocí jednotlivých jízdních režimů systému Audi Drive Select. K dispozici je pochopitelně i individuální režim nastavení.
Komfortní režim nabízí skutečně velice pohodlné svezení, což se skvěle hodí právě na naše rozbité silnice. Ve sportovním režimu podvozek samozřejmě výrazně ztuhne, čímž eliminuje náklony karosérie v zatáčce.
Velká kola v kombinaci s pohonem všech kol a příplatkovou natáčecí zadní nápravou zajišťují perfektní trakci a stabilitu v rychle projížděných zatáčkách. V rámci nadstandardní výbavy lze objednat sportovní diferenciál mezi zadní nápravu. Ten rozděluje sílu mezi zadními koly, což má ještě více zefektivnit výjezdy ze zatáček.
Posilovač řízení byl nastaven spíše na komfortní notu, nelze však říci, že by od předních kol k řidiči neproudily vůbec žádné informace. V jednotlivých jízdních režimech lze navíc jeho účinnost poměrně citelně měnit. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Nová generace Audi A6 je opět o kus vyspělejší a v porovnání s předchozí generací působí elegantnějším dojmem. Uvnitř potěší řadou moderních technologií a mimořádně kvalitními materiály. Cestovní komfort je díky špičkovým sedadlům, velmi dobrému podvozku a účinnému odhlučnění na té nejvyšší úrovni. Drobnou pihou na kráse tak zůstává snad jen pomalejší reakce vznětového šestiválce/převodovky na přidání plynu a v neposlední řadě také drahá příplatková výbava. Za skvěle vybavené kombi s nejsilnější motorizací lze totiž utratit klidně i 2 731 400 Kč, jako v případě námi testovaného provedení.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Audi |
Model: | A6 Avant |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 50 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový šestiválec |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 2967 ccm |
Nejvyšší výkon: | 210/3500-4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 620/2250-3000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 565 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 63 |
Pohotovostní hmotnost: | 1965 Kg |
Nosnost: | 595 Kg |
Základní cena: | 1 466 900 Kč (A6 Avant 40 TDI S tronic) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 697 900 Kč |