Hravé kupé GT86 se zadním pohonem od Toyoty se prodává již šestým rokem a na současném trhu sportovních vozů je spíše již raritou. Jeho atmosférický motor, nízká hmotnost a mimořádná agilita se dnes už příliš nenosí. Nejen to co přinesl jeho poslední facelift jsme zjišťovali v rámci redakčního testu.
Jakoby Toyota ani nebyla svázána přísnou emisní regulací, stále vyrábí povedený sportovní model GT86. Ten ji právem řadí mezi těch pár značek, které ještě mají ve svém portfoliu opravdové řidičské auto. Další výhodou je fakt, že se nejedná o příliš drahý vůz, ale poměrně dostupné auto s klasickou koncepcí.
Základní kritéria při stavbě modelu GT86 byly jednoznačné: atmosférický motor, pohon zadních kol a manuální převodovka v nabídce. Přesně takové vozy jsme měli před několika lety tolik v oblibě a nyní po nich prakticky slehla zem. Už jen proto si Toyota zaslouží palec nahoru. Vždyť jednoduché sportovní auto umí mnohdy přinést daleko více, než kdejaký přemotorovaný hatchback s předním pohonem.
V rámci poslední modernizace, která proběhla v minulém roce, dostala Toyota diodovou světelnou technologii a upraven byl také přední nárazník. Nové je také atraktivní přítlačné křídlo a obměnou prošel i design zadního difuzoru. Díky těmto zlepšením působí Toyota o poznání modernějším dojmem. Líbí se nám především její zadní část.
Novinkou uvnitř je zejména digitální displej v přístrojovém štítu, který ukazuje důležité údaje, jako například teplotu chladicí kapaliny, oleje a v neposlední řadě také hodnoty přetížení. Moderní závan vnesl do interiéru multimediální systém Toyota Touch 2 s dotykovou obrazovkou o rozměru 6,1“. Pozornějším příznivcům tohoto modelu jistě neunikne nové čalounění, které působí kvalitnějším dojmem. Pochvalu si zaslouží pozměněné tvarování volantu s menším průměrem a tlačítky multifunkčního ovládání.
Letošní modelový rok přinesl navíc edici Black Touch s několika kosmetickými a technickými úpravami. Za zmínku stojí černý zadní spoiler nebo efektní sedmnáctipalcová litá kola s novým designem rovněž v černém provedení. Z technických prvků stojí bezesporu za zmínku nové brzdy Brembo a vynikající tlumiče Sachs. My jsme však testovali standardní provedení ve výbavovém stupni Executive.
Za volantem se sedí opravdu nízko, což v dnešní době rozhodně není samozřejmostí. Sedadla mají tužší charakter a poměrně výrazné boční držení těla. Interiér je čtyřmístný, zadní sedadla jsou však pouze nouzová a nabízí velice omezený prostor. Mají ale praktický prvek v podobě možnosti sklápění opěradel. Díky nim tak lze rozšířit objem zavazadlového prostoru, který v základu činí 243 litrů.
Atmosférický čtyřválec s protilehlými válci stále nabízí stejný výkon jako v minulosti tj. 147 kW při 7000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 205 N.m vrcholí v rozmezí 6400 – 6600 ot/min. Zákazník si může vybírat mezi šestistupňovým manuálem a automatickou převodovkou. Často diskutovanou otázkou je především výkon dvoulitrového motoru. Je ho dostatek či nikoliv?
My si myslíme, že u tohoto auta o výkon ani tak nejde. Jde především o ovladatelnost a s tou koresponduje atmosférický čtyřválec dokonale. Fakt, že byl automobil postaven v duchu staré školy, už dávno všichni vědí. Motor výrazně zatahuje až od 4000 ot/min.. Po překročení této hranice perfektně zní a hbitě reaguje na sebemenší pohyb plynovým pedálem. Ještě kolem hranice 7000 ot/min. má neskutečnou chuť zrychlovat. Zkrátka něco jiného než u současných turbomotorů.
Také motor dostal v rámci poslední modernizace několik vylepšení. Řeč je například o zesíleném bloku v místech uložení klikového hřídele, pozměněném sání či jiné povrchové úpravě ventilů a vačkové hřídele. Novinkou je také palivové čerpadlo a snímač tlaku paliva. Pochvalu si zaslouží skvěle fungující šestistupňový manuál, který svým mechanickým chodem a krátkými drahami řazení vtáhne řidiče do děje. To samé platí o řízení se solidní zpětnou vazbou a také poměrně tuhém chodu pedálů. To vše řidiče odmění skvělou přesností.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem osmilitrové hranice. Při dynamické jízdě počítejte s desetilitrovým odběrem. Opravdové sportování zvyšuje spotřebu na 15 l/100 kilometrů, což je zhruba polovina apetitu současných přeplňovaných motorů…
Loňská modernizace přinesla také lepší jízdní vlastnosti. Auto totiž dostalo tužší karosérii a nové naladění podvozkových prvků. Úpravou prošly i pružiny a uložení ramen. Ačkoliv posilovač řízení příliš informací od předních kol neposkytuje, řízení je mimořádně přesné a reaguje na sebemenší podnět ze strany řidiče.
Zato podvozek dokáže zprostředkovat řidiči veškeré informace o tom, co se děje pod koly GT86. Jako by byl řidič informován o ztrátě adheze ještě před tím, než k ní skutečně dojde. Brzdy mají vynikající účinnost a skvěle se dávkují.
Veškerá zábava s tímto vozem může probíhat i v relativně nízkých rychlostech. Dostat tohle auto na hranici přilnavosti zvládne tedy opravdu každý. Není se co divit, vždyť relativně malá kola obutá do užších pneumatik (215/45 R17) příliš přilnavosti nenabízí. A přesně to bylo záměrem konstruktérů. Při vývoji se hlavně kladl důraz na hravost vozu a přesnost ovládání, což se inženýrům značky podařilo splnit dokonale.
Chcete-li jet s Toyotou GT86 opravdu rychle, bude vás to stát mnoho úsilí. Musíte správně číst zatáčky, optimálně trefovat brzdné body, dobře řadit a chytře využívat točivého momentu motoru. Zkrátka tento vůz dokáže nabídnout perfektní školu nejen začínajícím řidičům. Rychlost v současných přeplňovaných vozech je totiž daleko vyšší. A přiblížit se jí s testovanou Toyotou GT86 není rozhodně zadarmo.
Právě proto Toyota přinesla v rámci modernizace další prvek, který ulehčí nadšeným řidičům bezpečné pilování zatáček. Tím je mód Track, který představuje určitý kompromis mezi vypnutou a aktivovanou stabilizací. V zatáčkách vás tedy pustí do mírného driftu, ale v nebezpečných situacích, které hraničí se ztrátou ovladatelnosti, bude nad vámi držet ochrannou ruku.
Současný model je nejlépe jezdící GT86 všech dob. Hlavním konkurentem je japonské dvojče Subaru BRZ, které je až na pár drobností prakticky shodné. Za základní provedení Subaru BRZ však zaplatíte méně. Součástí standardní výbavy BRZ je navíc například automatická klimatizace, za kterou si u GT86 musíte připlatit. Hlavní prodeje lze očekávat u výbavového stupně Sport, jehož cena startuje na relativně příznivých 819 900 kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | GT86 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 2.0i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový čtyřválec typu boxer |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147/7000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 205/6400-6600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 226 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 12,1/6,6/8,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 243 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1312 Kg |
Nosnost: | 433 Kg |
Základní cena: | 819 900 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 819 900 Kč |