Malé rozměry, litrový tříválec a cenovka začínající dvojkou. To je Toyota Aygo, která nedávno prošla faceliftem a dostala posílený motor. Jak se s ní jezdí?
Na montážních linkách automobilky TPCA u českého Kolína již řadu let vznikají nejmenší vozy tří značek, po kterých je po celém světě stále slušný zájem. Druhá generace Toyoty Aygo, Citröenu C1 a Peugeotu 108 přišla v roce 2014 a těší se solidnímu zájmu. Aby také ne, vždyť cenová politka TPCA je velice příznivá a tyto modely jsou dostupné opravdu široké veřejnosti.
Poslední modernizace měla za úkol nejen vylepšit vzhled, ale přinést i řadu technických vylepšení. Modernizovanou Toyotu Aygo poznáte podle upravených světlometů, jejichž tvar se nyní více podobá modelu Yaris. Ty mají zakomponované diody pro denní svícení a jsou doplněny imitací chladících otvorů. Pozměněn byl také přední nárazník a zadní světla dostala novou grafiku.
Po usednutí do interiéru okamžitě překvapí dostatečný prostor prakticky ve všech směrech. I takto malé auto můžou tedy bez obtíží řídit osoby vyšších postav. Ocenili jsme výškově nastavitelný volant, přehledný displej i umístění informační obrazovky na středovém panelu. Přední sedadla jsou pohodlná, vybavená na přání vyhříváním. Vzadu je pochopitelně místa o poznání méně. Vyhoví především dětem nebo umístění nákladu.
Nic jiného také ani nelze čekat od čtyřmístného vozu sice s pětidveřovou karosérií, ale s celkovou délkou 3465 mm a rozvorem náprav 2340 mm. Pokud cestujete ve dvou, lze objem zavazadlového prostoru 168 litrů snadno zvětšit sklopením zadních sedadel. Výrobci optimalizací detailů dobře vyřešili vnitřní prostor při výšce vozu 1460 mm a šířce 1615 mm. Právě malé kompaktní rozměry usnadňují provoz ve městě, pro který je Toyota Aygo především určena a zde se také cítí jako doma.
Testovaná Toyota byla ve výbavě x-play s paketem Style a Connect. Ve výbavě nechyběly elektricky ovládaná přední okna, dálkové zamykání, volant obšitý kůží, 15-ti palcová kola nebo třeba zmiňovaná zadní parkovací kamera. Za zmínku rozhodně stojí pěkně provedený infotainment s rozhraním Toyota x-touch. Multimediální rozhraní podporuje jak Mirrorlink, tak Android Auto a také Apple Carplay. Vše se ovládá přes sedmipalcový barevný dotykový displej nebo hlasovým ovládáním, které podporuje jak Android tak také Apple.
Nedávný facelift se dotkl také tříválce 1.0 VVT-i, který je nově přizpůsoben přísným emisním normám. Motor dostal nové vstřikování a nový je také systém recirkulace výfukových plynů. V neposlední řadě se zvýšil i kompresní poměr pohonné jednotky. Přestože většina motorů, přizpůsobených novým emisním normám, přichází o část svého výkonu, u tohoto agregátu je to naopak.
Jeho nejvyšší výkon totiž vzrostl na 53 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 93 N.m pak vrcholí při 4400 ot/min. Nárůst výkonu má na svědomí mimo jiné i snížené tření. K většímu komfortu zase přispěla upravená vyvažovací hřídel, která snižuje vibrace při volnoběhu.
V rámci našeho redakčního testu jsme si ověřili, že výkon litrového benzinového tříválce plně dostačuje. Znatelný je pochopitelně úbytek výkonu při zapnutí klimatizace, ale to je u této kategorie motorů běžné. Pohonná jednotka má typický tříválcový charakter, který se projevuje částečnými vibracemi při volnoběžných otáčkách. Naopak v těch vysokých vyluzuje motor zvukovou kulisu, která naznačuje, že mu přílišné vytáčení zrovna nesvědčí.
Když jsme u akustiky, Toyota si dala na odhlučnění opravdu záležet. Je to znát především na dálnici, kde posádku neruší ani jízda vyšší rychlostí. Zapracovat by se mohlo snad jen na podbězích. Z nich se totiž ozývá prakticky každé odražení kamínku. A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot?
V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 4,5 litru na 100 kilometrů a to jsme poměrně často využívali výkonový potenciál motoru. Spotřeba se výrazně nezvýší ani při popojíždění po městě nebo při svižné jízdě po dálnici. Svůj podíl na tom má i optimálně odstupňovaná pětistupňová manuální převodovka s dlouhými drahami a lehkým ovládáním.
S modernizací dostalo Aygo přenastavené řízení a podvozek. Nyní je tedy agilnější, než kdykoliv před tím. Výrazné náklony karosérie předchozího provedení v zatáčkách byly částečně omezeny, stále však podvozek poskytuje dostatečný komfort. Ke změně charakteru vozu tedy nedošlo. Aygo je určeno pro klidnou jízdu a nikoliv pro řezání zatáček. K brzdám nemáme připomínky a vítáme praktickou funkci pro rozjezdy do kopce. Líbí se nám rychlé reakce vozu na sebemenší pohyb volantem a celková mrštnost auta daná malými rozměry karoserie. Parkování v přeplněných městech je tedy s tímto automobilem doslova jedna radost.
Tyota Aygo je především automobilem do města, avšak s klidem ji můžete využít i na popojíždění mimo městské aglomerace. Nedávná modernizace vylepšila vzhled a nabídla o trochu silnější motor. To vše oceníte nejen na nákupech a při přepravě dětí do školy, ale také při jízdě do zaměstnání. Přestože se nejedná o reprezentativní vůz, umí pohledná Toyota Aygo udělat spousty parády. Pochvalu si také zaslouží pokrokové technologie a skvělá konektivita, kterou ocení široké spektrum zákazníků.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Aygo |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.0 VVT-i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový tříválec |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 998 ccm |
Nejvyšší výkon: | 53/6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 93/4400 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 13,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,9/3,6/4,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 168 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 35 |
Pohotovostní hmotnost: | 840-910 Kg |
Nosnost: | 330 Kg |
Základní cena: | 235 900 Kč (1.0 VVT-i, X, 5dv.) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 235 900 Kč |