Již předchozí model testovaného vozu z roku 1998 se dobře zařadil mezi luxusní kategorii automobilů SUV. Prezentovaný Lexus RX 300 však posouvá laťku tohoto segmentu ještě víše. Elegantní RX 300 je z řady hledisek zdokonalením předchozího modelu pokud jde o aktivní a pasivní bezpečnost, dynamiku jízdy nebo zavedení mnoha inovačních prvků.
Elegantní RX 300 je z řady hledisek zdokonalením předchozího modelu pokud jde o aktivní a pasivní bezpečnost, dynamiku jízdy nebo zavedení mnoha inovačních prvků. Po usednutí do vozu účinná dvouzónová klimatizace rychle ochlazuje rozpálenou kabinu. Nastavujeme elektricky ovládanou polohu volantu, sedadla, zpětných zrcátek, zapínáme navigační systém GPS a vyjíždíme na téměř dvousetkilometrovou trasu. Při zařazení zpátečky vidíme na centrálním displeji díky kameře přehledně situaci za vozem. |
Vůz velmi dobře sedí i v prudkých zatáčkách, kde je nutné často použít i účinné brzdy. Také na značných nerovnostech se vůz chová kultivovaně a jízda i vlastní ovládání vozu je i v těchto případech pohodlné a příjemné. Projevy motoru pronikají do interiéru stejně málo, jako hluk pneumatik. |
Jako pohonná jednotka pro evropský trh byl zvolen hliníkový zážehový příčně uložený motor V6 se zdvihovým objemem 2995 ccm s proměnným časováním ventilů VVT-i. Zlepšením sacího a výfukového systému se jeho výkon zvýšil na 150 kW a tím maximální rychlost vozu na 200 km/h. Také kombinovaná spotřeba paliva se snížila o více než 6 procent, tedy na 12,2 l/100km. Tato pohonná jednotka již splňuje přísné emisní standarty EURO IV pro rok 2005. Hospodárnost provozu a nižší emise byly hlavním důvodem pro použití třílitrového motoru pro evropské trhy. |
Zejména v tom je rozdíl od verze RX 330 s 3,3l motorem, která se již od začátku minulého roku prodává v USA. Samočinná převodovka je doplněna novým převodovým ústrojím, ve kterém je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola řízeno elektronicky cestou protikluzového systému TRC. Spolu se systémem stability VSC tak zajišťuje záběr za všech okolností a reaguje rychleji než diferenciál s omezenou svorností, protože snímače mohou zjistit sebemenší počínající prokluz jakéhokoliv kola. Chování při brzdění se dále zlepšuje použitím vícekanálového protiblokovací ho systému ABS s elektronickým děličem brzdného účinku EBD. |
Právě ten ve spojení s ABS zajišťuje optimální rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola a především v mezních situacích navíc účinně spolupracuje se systémem řízení stability VSC. Novinkou představeného Lexusu je vedle klasického pérování s vinutými pružinami možnost objednání vzduchového pérování. To umožňuje čtyři provozní stavy pro změnu světlé výšky v rozsahu 45 mm. Tři úrovně se volí spínačem přímo na přístrojové desce RX 300. Buď lze zvýšit vozidlo o 30 mm, snížit světlost o 15 mm pro lepší ovládání při vysoké rychlosti nebo zachovat normální stav pro běžnou jízdu. |
Při rychlosti nad 100 km/h se vozidlo samočinně snižuje o 7,5 mm opět z důvodu lepší stability, omezení naklánění a zlepšení aerodynamiky při vysoké rychlosti. Navíc při zapnutí zapalování zaujme vzduchové pérování automaticky polohu pro nástup a sníží se o 25 mm. Značný důraz byl kladen na aktivní a pasivní bezpečnost |
Například přizpůsobivý systém předního osvětlení AFS na základě okamžité rychlosti a úhlu otočení volantu vypočítá optimální natočení xenonových světlometů pro lepší viditelnost v zatáčce. Také sdružené zadní svítilny využívají technologie svítících diod LED a rozsvítí se desetkrát rychleji než tradiční žárovky. Ve standardní výbavě jsou nejen dvojčinné airbagy SRS pro řidiče a spolujezdce, ale také kolenní a mimořádně velké boční airbagy. Lexus RX 300 jich má celkem devět. Z hlediska ochrany byla také výrazně zesílena celá karosérie. |
Při své délce 4740 mm je Lexus o 160 mm delší než jeho předchůdce a o 30 mm širší. O 100 mm se také rozšířil rozvor a byl prodloužen zavazadlový prostor. Vzhledu rozhodně přispěly i 18palcová hliníková kola s pěti paprsky a pneumatikami o rozměrech 235/55 R18. |
I když RX 300 je určen zejména na silnice, krátké přední a zadní převisy podporují dobrou průchodnost i v náročnějších provozních podmínkách. U verze se vzduchovým pérováním se zvětšila vlastní světlost z obvyklých 185 mm na 205 mm. Za pozornost stojí i elektrické ovládání zadních pátých dveří, které se po stisknutí tlačítka samočinně otvírají a zavírají. Při otevření se automaticky otevře i vrchní kryt zavazadlového prostoru o základním objemu 0,439 m3. Pod podlahou jsou skryté praktické úložné schránky včetně rezervního kola. |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus RX 300 |
Motor |
Kapalinou chlazený zážehový šestiválec V6, rozvod 2 x OHC, 24 ventilů, VVT -i, Zdvihový objem 2995 ccm, vrtání x zdvih 87,5 x 83,0 mm. Kompresní poměr 10,5 : 1. Největší výkon 150 kW při 5600/min. Největší točivý moment 283 N.m při 4500/min. Proměnný systém sání ACIS, aktivní uchycení motoru ACEM |
Převodné ústrojí |
Pohon všech kol, samočinná pětistupňová převodovka s možností ručního řazení. |
Podvozek |
Vpředu a vzadu nezávislé zavěšení kol McPherson, vzadu s dvojitým závěsem s vlečeným ramenem, plynové tlumiče na obou nápravách. Na přání vzduchový systém tlumení. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Čtyřkanálové ABS, elektronický dělič brzdné síly EBD, brzdový asistent BAS, protikluzový systém TRC, stabilizační systém VSC. Kola 18 x 7JJ, pneumatiky 235/55 R18. |
Karoserie |
Samonosná ocelová, pětidvéřová, pětimístná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 16,9/9,4/12,2 l/100km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2715 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1575/1555 mm, celkové vnější rozměry 4740 x 1845 x 1705 mm. Světlá výška 185 mm, při vzduchovém pružení 205 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 439 l. Pohotovostní/celková hmotnost 1835/2380 kg. Objem palivové nádrže 72 litrů. |
Cena základního provedení (Základní cena testovaného vozu) |
1 660 000,- Kč (2 240 000,- Kč) |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2004 |
Technické parametry |