Na montážních linkách automobilky TPCA u českého Kolína již řadu let vznikají nejmenší vozy tří značek, po kterých je po celém světě stále slušný zájem. Druhá generace Toyoty Aygo, Citröenu C1 a Peugeotu 108 přišla v roce 2014 a nyní u stoosmičky dochází k další modernizaci. Ta se zaměřila nejen na vzhled, ale představuje také některé technické novinky a rozšíření příplatkové výbavy.
Nový Peugeot 108, který je zástupcem nejnižší kategorie vozidel segmentu A, dostal nové barevné odstíny karosérie a interiéru. Naše testované provedení v nejvyšší výbavě Allure Top! má novou elegantní modrou barvu Calvi, která mu rozhodně sluší. Zaujme také elektricky ovládanou střechou s otvorem o rozměrech 800 x 760 mm v černém plátěném provedení. Pokud ji za teplého počasí celou odsunete, jste prakticky bez střechy a můžete si užívat jízdy pod širým nebem. Díky ovladači, který je umístěn u zpětného zrcátka nad řidičem, lze zvolit polohu individuálního otevření právě i vzhledem ke konkrétní rychlosti.
Interiér je skutečně příjemný a uspokojí dokonce i řidiče a spolujezdce vyšších postav. Přední sedadla jsou pohodlná, vybavená na přání vyhříváním. Nechybí automatická klimatizace, šest airbagů, ABS, ESP nebo parkovací kamera. Ocenili jsme výškově nastavitelný volant, přehledný displej i umístění informační obrazovky na středovém panelu. Multimediální rozhraní nyní podporuje jak Mirrorlink, tak Android Auto a také Apple Carplay. Vše se ovládá přes kapacitní dotykový displej nebo hlasovým ovládáním, které podporuje jak Android tak také Apple.
Ideální to není na zadních sedadlech, kde je místa o poznání méně. Vyhoví především dětem nebo umístění nákladu. Nic jiného také ani nelze čekat od čtyřmístného vozu sice s pětidveřovou karosérií, ale s celkovou délkou 3475 mm a rozvorem náprav 2340 mm. Pokud cestujeme ve dvou, lze objem zavazadlového prostoru 196 litrů snadno zvětšit sklopením zadních sedadel na slušných 780 litrů. Výrobci optimalizací detailů dobře vyřešili vnitřní prostor při výšce vozu 1460 mm a šířce 1615 mm. Právě malé kompaktní rozměry usnadňují provoz ve městě, pro který je Peugeot 108 především určen a zde se také cítí jako doma.
V rámci modernizace došlo i ke zlepšení pasivní bezpečnosti. Vedle systémů samočinného brzdění Active city brake a hlídání jízdy v pruzích AFIL je nově přidáno čtení dopravních značek. Systém také umí indikovat rychlostní omezení na komunikaci, kterou právě projíždíte a spolehlivě dokáže řidiče informovat o začátku, respektive konci zóny, kde platí zákaz předjíždění. Všechny tyto informace jsou zobrazeny na dotykovém displeji.
Nová emisní norma Euro 6.2, která právě nyní začíná platit v plném rozsahu, si vynutila další výrazné změny. Inovovaná 108 je nyní proto nabízena pouze s motorem 1.0 VTi u kterého se podařilo zvýšit výkon z 50 kW na 53 kW. Jedná se o tříválcový motor Toyota 1KR, který se montuje do tohoto modelu prakticky od samého začátku. Větší motor koncernu PSA o objemu 1.2 VTi byl z programu motorizace pro stoosmičku vyřazen. U jiných modelů však tento agregát 1.2 PureTech zůstává i nadále.
Pohonná jednotka 1.0 VTi je kombinována jak s automatizovanou převodovkou ETG5 tak s manuální pětistupňovou převodovkou, kterou je vybavené i námi testované provedení. Výrobcem je stejně jako u motoru spolupracující automobilka Toyota. Motor v rámci přechodu na přísnější emisní normu prodělal některé změny. Má především nově řešené nepřímé vstřikování benzínu, pracuje s vyvažovacím hřídelem a byl zvýšen kompresní poměr. Výrobce po úpravách udává kombinovanou spotřebu 4,1 litrů na 100 km a emise oxidu uhličitého dokonce od 82 g/km.
Tříválcový motor s nejvyšším výkonem 53 kW při 6000 ot/min o sobě dává vědět typickým zvukem v nízkých otáčkách, jeho vyvážení je bez problému prakticky v jakémkoliv režimu jízdy. Nutností je včasné řazení nižších převodových stupňů. Pokud to řidič dobře zvládne, tak bude příjemně překvapen z chování tohoto atmosférického litrového motoru.
Vůz se svižně rozjíždí a prokazuje své výhody zejména ve městě nebo při jízdě na krátké vzdálenosti. Vzhledem k nižšímu objemu je hlavně třeba včas řadit a využívat všech akceleračních možností. Zejména při vyšší rychlosti již musíme počítat s horšími dynamickými schopnostmi. Hodně také záleží kolik pasažérů nebo nákladu vůz přepravuje. Přesto se na stovku automobil rozjede za 12,6 s a to je údaj plně srovnatelný s konkurencí.
Ocenili jsme příjemnou pětistupňovou manuální převodovku s dlouhými drahami a lehkým ovládáním. Podvozek poskytuje dostatečný komfort. V zatáčkách a na horších vozovkách je třeba počítat s větší dynamikou pohybu karoserie a tomu také přizpůsobit rychlost a styl jízdy. K brzdám nemáme připomínky a vítáme praktickou funkci pro rozjezdy do kopce.
Nový Peugeot 108 je především vůz do města. Téměř ideální na nákupy, přepravy dětí do školy nebo jízdy do zaměstnání. Je malý, přiměřeně svižný, dobře se řídí a stejně dobře se s ním parkuje. Překvapuje výbava a pokrokové technologie, některé jsou za příplatek k uváděné základní akční ceně. Stranou rozhodně nezůstala bezpečnost. Při rozumné jízdě se spotřeba pohybuje pod hranicí pěti litrů. Přední sedadla poskytnou dostatečný jízdní komfort, na zadních sedadlech se pohodlně usadí jenom děti. Pokud sklopíte zadní sedadla tak je prostoru skutečně hodně. Elektricky ovládaná velkoplošná plátěná střecha je navíc příjemným zpestřením pro horké letní dny.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 108 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.0 VTi |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový tříválec |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 998 ccm |
Nejvyšší výkon: | 53/6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 93/4400 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 12,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,9/3,6/4,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 196 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 35 |
Pohotovostní hmotnost: | 930 Kg |
Nosnost: | 310 Kg |
Základní cena: | 205 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 205 000 Kč |