Toyota Yaris GRMN – stará škola

Testy
06.09.2018

F T G

Toyota Yaris GRMN – stará škola

Malý hothatch Toyotě v portfoliu již delší dobu chyběl, a tak není divu, že nedávno představila ostrý Yaris GRMN. Po týdnu ježdění s tímto vozem musíme uznat, že se nám její nápad velice líbí!

Toyota se již nějakou dobu účastní mistrovství světa v rally se svým Yarisem WRC a i zde vidíme spojnici mezi běžným Yarisem a závodním WRC. Vývoj auta dostala na starost sportovní divize automobilky Toyota Gazoo Racing. Toyota pojala design sportovního Yarisu GRMN (Gazoo Racing Meisters of Nurburgring) po svém a konzervativní karosérii Toyoty Yaris obohatila o několik výrazných prvků.

Výsledkem je agresivní příď s dynamicky laděnou mřížkou chladiče, která vychází ze závodního Yarisu WRC. Černě lakovaná střecha skvěle koresponduje s bílým lakem karosérie a černé detaily rovněž nahradily některé chromované prvky. Efektně působí i samolepky v černé a červené barvě. Auto dostalo sedmnáctipalcová kovaná kola od BBS v atraktivním černém provedení.  Díky kování došlo ke snížení hmotnosti o dva kilogramy u každého kola.

Na první pohled je poznat snížení podvozku od 24 milimetrů, sportovní charakter pak potvrzuje zadní difuzor a výrazný střešní spoiler. Auto dostalo zcela nový výfukový systém, jehož koncovka byla umístěna uprostřed. Bravo!

Kompromisní interiér

Hlavní dominantou interiéru jsou bezesporu sedadla. Ty také představují hlavní změnu oproti konvenčnímu interiéru běžného Yarisu. Toyota Yaris GRMN dostala robustní sportovní sedadla od továrního výrobce Toyota Boshoku. Sedadla zaslouží pochvalu za skvělé boční vedení těla a nabízený komfort. Ani po dlouhých cestách z nich tedy nebudete vystupovat unaveni. Čalounění je obdobou alcantary a díky tomu na něm posádka neklouže ani při prudkém brzdění.

Výhradu máme proti relativně vysokému posezu za volantem a také poměrně omezenému rozsahu nastavení volantu. Optimální posez za volantem je pro osoby vyššího vzrůstu otázkou kompromisu. Buď budete mít příliš pokrčené nohy, nebo volant daleko od sebe. Škoda. Volant však zaslouží pochvalu za použitý věnec z GT86, který je o tři centimetry menší, než u běžné Toyoty Yaris. Díky tomu se skvěle drží a příjemně tlustý věnec neklouže ani při rychlých manévrech.

Dalšími odlišnostmi oproti standardnímu Yarisu jsou například hliníkové pedály a také odlišné budíky. Škoda jen, že rozmístění pedálů znesnadňuje praktikovat meziplyny. Multimediální systém pak byl převzat z konvenčního modelu. Žádné sportovní tlačítko v Yarisu GRMN nenajdete, auto je tedy připraveno poskytnout maximální dynamiku kdykoliv. Zapomenout můžete na stopky, či jiné ukazatele sportovní jízdy. Stejně je podle našeho názoru bude postrádat jen málokdo.

Fantazie bez turbodmychadla

Nejsilnější zbraň sportovního Yarisu GRMN bezesporu spatřujeme pod kapotou. Toyota totiž nešla vyšlapanou cestou ostatních značek a vydala se tak trochu proti proudu. Svůj ostrý hatchback totiž osadila benzinovou osmnáctistovkou 1.8 Dual VVT-i přeplňovanou kompresorem. Tento motor vychází z Lotusu Elise, což je už samo o sobě zárukou skvělé kvality.

Díky kompresoru Magnusson-Eaton reaguje motor bezprostředně na jakékoliv přidání plynu a to prakticky v jakýchkoliv otáčkách. Díky lineárně nastupující síle tak velice připomíná atmosférické motory. Síly má navíc pohonná jednotka na rozdávání. Nejvyšší výkon činí 156 kW při 6800 ot/min a maximální točivý moment 250 N.m vrcholí při 4800 ot/min.

Na přední kola se točivý moment přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku s přesnými dráhami řazení. Ve vysokých otáčkách nabízí motor krásnou akustiku hlubokých tónů bez zkreslení jakýmkoliv umělým zvukem linoucím se z reproduktorů. A to je jen dobře! A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot?

Při klidné jízdě jsme jezdili za 8 l/100 km, dálniční svezení pak atakovalo spotřebu k desetilitrové hranici. Pokud budete častěji využívat výkonový potenciál auta, zvýší se apetit motoru na 12 litrů a při ostrém nasazení dokonce až 18 l/100 km. V tomto režimu by si však mnozí konkurenti s turbomotory řekli o více než dvacet litrů.

Kvalitní technika

Přestože karosérie a podvozek Toyoty Yaris nepředstavují zrovna vhodný základ pro ostrý hothatch. Toyota však neponechala nic náhodě a přistoupila k výrazné úpravě podvozkových prvků. A nutno dodat, že použila velice kvalitní osazení. Mezi přední kola namontovala poctivý samosvorný diferenciál Torsen, namísto nějakých elektronických náhražek. Díky tomu se automobil chlubí fantastickými výjezdy prakticky z jakékoliv zatáčky.

Vývojová divize automobilky rovněž zapracovala za zesílení podvozku Yarisu GRMN. Do motorového prostoru byla integrována příčná vzpěra mezi zavěšením kol. Právě původní zavěšení tj. McPherson vpředu a torzní příčka vzadu, bylo sice zachováno, ale obě nápravy dostaly velice tuhé prvky. Za příklad rozhodně stojí skvělé sportovní tlumiče Sachs Performance s kratšími pružinami, díky nimž došlo k zmiňovanému snížení podvozku o 24 milimetrů.  

Auto je velice hbité a to nejen díky strmému řízení (2,28), ale i nízké hmotnosti 1135 kilogramů. Jednoduchým ubráním plynu nebo krátkým zabrzděním lze utáhnout stopu rychle projížděné zatáčky a užívat si tak neuvěřitelné hravosti podvozku. Skvělou práci v oblasti přilnavosti rovněž dělají pneumatiky Bridgestone Potenza. O skvělý brzdný účinek se starají brzdové třmeny Advics. Brzdy se perfektně dávkují a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Zajímavostí je i fakt, že přední kotouče mají menší průměr než ty zadní.   

Komunikativnost řízení by mohla být lepší, v kombinaci s tuhou spojkou a mechanickým řazením však působí jízda v Yarisu GRMN radost. Ocenili bychom snad jen o něco kratší dráhy řazení a také jinou hlavici řadicí páky. Relativně tvrdý podvozek pochopitelně funguje nejlépe na kvalitních silnicích. Na nerovnostech se rázy poměrně výrazně přenáší do interiéru.

Resumé

Limitovaná edice Toyoty Yaris GRMN vznikla pouze ve 400 kusech (pro Evropu) a hodně rychle byla vyprodána. U dealera Toyoty ji tedy už nekoupíte. Omezené sérii odpovídala také pořizovací cena, která činí 850.000 Kč. To je docela dost peněz za hothatch tohoto segmentu. Auto však skrývá zajímavý investiční potenciál a především nabízí poctivou radost ze sportovní jízdy. Pochvalu si zaslouží nejen skvěle naladěný motor, ale také podvozek. Už se těšíme na další modely Toyoty s označením GRMN!

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Toyota
Model:Yaris
Karosérie:Hatchback
Motor:1.8 Dual VVT-i
Palivo:benzín
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Kompresorem přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1798 ccm
Nejvyšší výkon:156/6800 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250/4800 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:11,0/8,9/10,5 l, kWh
Velikost zav. prostoru:286 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):42
Pohotovostní hmotnost:1135 Kg
Nosnost:N/A Kg
Základní cena:850 000
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:850 000

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -