V rámci letošní Barum Czech Rally Zlín se konalo poslední letošní dějství poháru Peugeot Rally Cup CZ 2018. Účastníci tohoto seriálu se tentokrát utkali nejen mezi sebou, ale také s evropskými jezdci na vozech Peugeot 208 R2. Dramatičnosti na soubojích dodával fakt, že po přechodu studené fronty panovaly ve Zlíně a okolí velmi náročné podmínky, když kluzké tratě potrápily mnoho startujících posádek. Častou otázkou také bylo, jaké obout pneumatiky, protože na jedné RZ mohl padat déšť, zatímco jinde byla trať částečně suchá.
Páteční městská superspeciálka se jela ještě na suchu, ale sobotní ráno přivítalo posádky deštěm a velkým ochlazením. Po odjeté kvalifikaci nakonec do závodu neodstartoval Julian Wagner a přišel tak o šanci obsadit celkově druhé místo v poháru a tedy i o možnost brát zajímavou finanční prémii.
V druhé RZ havaroval Zbyněk Baller a ani ostatní posádky se nevyhnuly krizovým situacím. Na prvních třech pozicích svádělo divoké souboje trio Talaš, Knápek a Dohnal. Mezi ně se ještě prodral Matěj Kamenec, který se po páté „erzetě“ posunul až do vedení.
René Dohnal vyletěl z trati na RZ5 a propadl se na čtvrtou pozici. Výlet mimo trať a přistání na pokácených stromech zažil o pět zkoušek později také Tomáš Knápek. Oba jezdci mohli s velkým štěstím pokračovat, ale do vedení se mezitím dostal Jan Talaš. Naděje Matěje Kamence vyhasla poté, co jej vyřadila ze hry technická závada na RZ11.
Po skvělém výkonu si Jan Talaš se Zbyňkem Pilsem dojeli pro jednoznačné pohárové vítězství na Barum rally před druhou posádkou ve složení Tomáš Knápek a Ivan Horák. Třetí pozici obsadil René Dohnal s Romanem Švecem.
Celkově zvítězil v letošním ročníku Peugeot Rally Cupu se ziskem 63 bodů Jan Talaš a může se tak těšit na slušnou prémii. Druhé místo obsadil René Dohnal a třetí pozici vybojoval Tomáš Knápek.
„Musím říci, že jsem se ze začátku Barumky docela trápil. Nešlo mi to na mokru a kluci jeli velmi rychle. Patří jim za to velký respekt a obdiv. Naštěstí jsme se vyhnuli defektům a chybám, takže první místo v cíli byla souhra dobrých okolností. A pochopitelně jsem nadšený z celkového prvního místa v Peugeot Rally Cupu. Byla to moc pěkná sezóna, dobře připravená a pro nás jezdce i finančně zajímavá. Doufám, že nás bude v příštím ročníku více,“ prozradil vítěz seriálu Peugeot Rally Cup – Jan Talaš.
„Po nevydařeném úvodu sezóny jsem už ani nevěřil v nějaké slušné umístění. Počínaje Krumlovem se nám ale začalo dařit a před Barumkou jsme měli velkou šanci na stříbrnou pozici v cupu. Hodně nám nahrál Julian Wagner, který nakonec do závodu nenastoupil, ale ani tak to nebylo jednoduché, protože ve hře byli ještě Knápek i Kamenec. Museli jsme dojet, a to nebylo letos ve Zlíně vůbec jednoduché. Když jsme pak vyletěli ven, myslel jsem, že je konec. Byla to docela rána, ale náš Peugeot mohl pokračovat, takže jsme ztratili pouze čas. Druhé místo celkově je pro nás maximum. Musím přiznat, že Honza Talaš jel letos skvěle, pravidelně sbíral body a vítězství si právem zaslouží,“ okomentoval své druhé místo René Dohnal.
„Třetí místo v Peugeot Cupu je pro mě skvělý výsledek, protože nás letos trápily technické problémy a moc jsme toho nedojeli. Pokud ale auto fungovalo, bylo to skvělé. Barumku jsem si opravdu užil, i když mně velmi zatrnulo po našem výletu mimo trať a přistání na pokácených kmenech. Myslel jsem, že jsme bez kol, ale naštěstí jsme mohli pokračovat dál. Takže s ohledem na průběh celé sezóny jsem velmi spokojený,“ zhodnotil po soutěži své výkony Tomáš Knápek.
Potenciál vozů Peugeot 208 R2 a jezdců Peugeot Rally Cupu potvrzuje skutečnost, že Jan Talaš je první v tabulce MČR ve dvoukolkách i třídě 6, druhou pozici drží prozatím René Dohnal a třetí je Julian Wagner. O konečném pořadí se rozhodne v Příbrami, ale Jan Talaš se z titulu mistra ve skupině 2WD může radovat už nyní.
Letošní ročník Peugeot Rally Cupu je za námi. Zda bude pohár pro jezdce s vozy Peugeot 208 R2 pokračovat i v příštím roce, naznačuje ředitel značky Peugeot v ČR Marco Venturini: „Po letošním ročníku, který vnímáme po všech stránkách jako úspěšný, není pochyb o tom, že budeme usilovat o další kolo, a to s ještě vyšší úrovní, abychom přilákali více jezdců a nabídli ještě atraktivnější podívanou pro fanoušky. Ovšem platí to, co na trati: Dokud nedojedete do cíle, nemáte jistotu. A naše vyjednávání o příštím ročníku ještě zdaleka není u konce. Uděláme ale vše pro to, aby Peugeot Rally Cup 2019 byl a svou kvalitou předčil oba uplynulé ročníky. Děkuji všem zúčastněným posádkám za posílení image značky Peugeot a blahopřeji k jejich výkonům. Děkuji také všem našim příznivcům za podporu.“
Celkově ovládl Barum Czech Rally Zlín Jan Kopecký, který vyhrál legendární barumku už po čtvrté v řadě. Letošní úspěch je o to cennější, že se po defektech musel probojovat zpět na první místo ve velice silné konkurenci. Vítězství na Barum Czech Rally Zlín je pro Jana Kopeckého a jeho spolujezdce Pavla Dreslera, kteří jedou s vozem Škoda Fabia R5, v letošní sezóně již desátým triumfem. Kromě šesti vítězství v mistrovství České republiky si Kopecký připsal také čtyři prvenství v kategorii WRC2 mistrovství světa, kde je aktuálně v průběžném pořadí na prvním místě.
Posádka jedoucí s továrním vozem Škoda Fabia R5 nebyla během posledních 22 soutěží zapsaných do mistrovství České republiky poražena, to znamená, že vyhrála každou rallye, do níž s tímto vozem nastoupila od jeho homologace v dubnu 2015 na Rally Šumava Klatovy. A protože v roce 2014 tato dvojice s vozem Škoda Fabia S2000 vyhrála Rally Bohemia, znamená to nepřerušených 23 vítězství v řadě!
Jan Kopecký navíc již osmkrát vyhrál na Barum Czech Rally Zlín. Z toho čtyřikrát zvítězil v řadě. Letošní prvenství bylo ale opravdu tvrdě vybojované, když byl po druhé rychlostní zkoušce ve vedení a pak jej pomalý defekt odsunul na čtvrtou příčku za velice rychlého Rusa Lukyanuka (Ford Fiesta R5), jeho krajana Gryazina a Španěla Daniho Sorda s Hyundaiem i20 R5, který si odskočil ze světového šampionátu poměřit síly „í-dvacítky“ s tovární Fabií R5.
Kopeckého potkal další defekt, ale následně mohutně zatáhl a začas ukrajovat sekundy z náskoku soupeřů a pomalu stoupat průběžným pořadím. Cíl nakonec viděl jako první, druhé místo vybojoval Alexey Lukyanuk a třetí dojel Dani Sordo. Ten sice startoval v soukromém týmu, ale dá se předpokládat, že s tichou tovární podporou – stejně tomu bylo již v roce 2014, kdy startoval Miroslav Jakeš s Citroënem DS3 R5.
Tehdy mu podle obeznámených zdrojů byl propůjčen „tovární paket“, aby měla fabrika porovnání s tovární Fabií R5. Soutěž tohoto rázu, jako je Barum rally, se pak může stát příležitostí pro sběr dat a porovnání se soupeři. To však nic nemění na konečném pořadí letošního ročníku, kde si tovární Fabia R5 v rukou Jana Kopeckého vedla skvěle.
Tým AUTOiNDEX.cz