Peugeot 5008 v minulosti prošel významnou mezigenerační proměnou a z oblíbeného MPV se rázem stalo moderní SUV. Testovali jsme špičkovou variantu GT s nejsilnějším naftovým dvoulitrem a osmistupňovým automatem EAT8. Jak se tímto atraktivním SUV jezdí?
Na první pohled působí auto mohutným dojmem, avšak stylový charakter modelu 5008 také rozhodně nechybí. Hranatá záď byla oproti menšímu modelu 3008 protažena, ale díky chromovaným lištám si stále zachovává jistou eleganci. Přední část naopak věrně kopíruje tradici menšího modelu 3008. Nechybí LED světlomety originálního tvaru a velmi pěkně je provedená mříž s chromovými prvky a dominantním znakem výrobce.
Peugeot 5008 využívá nové modulární platformy EMP2, která vozu poskytuje velmi slušný vnitřní prostor. Posádka má nyní k dispozici téměř prémiový interiér poskytující mimořádné pohodlí i při dlouhém cestování. Volant představuje osmiúhelník, řidič si však na něj velmi rychle zvykne. Jedinou výtku máme k jeho nastavení v podélném směru, jde málo vytáhnout. A právě to by často ocenili především řidiči vyšší postavy.
Většina ovladačů se nachází na sedmimístné klávesnici uprostřed pod displejem. Zde se přepíná rádio, klimatizace, navigace, nakonfiguruje se zde nastavení funkcí vozidla nebo nastaví telefon a další aplikace. Chce to jenom si trochu tlačítka a funkce osahat a zvyknout si na poněkud netradiční řešení.
Pochvalu se zaslouží velmi kvalitní a pohodlná sedadla. Ve druhé řadě najdeme tři téměř stejné samostatné sedačky, které lze v podélném směru posouvat také individuálně měnit sklon opěradla. Díky prostoru v podélném směru je i vzadu spousty místa na nohy. Obě sedadla ve třetí řadě se dají skrýt do podlahy kufru nebo je lze z auta úplně vyndat. Manipulace s nimi je velmi jednoduchá díky jejich kompaktnímu tvaru i nízké hmotnosti.
Pokud se použije třetí řada sedadel pro pasažéry, nelze čekat žádná plnohodnotná místa. Dozadu se vstupuje otvorem, který vznikne sklopením a posunutím krajních sedadel ve druhé řadě. Téměř ideální řešení pro děti, které již nemusí sedět v povinných autosedačkách. Při vyjmutí sedadel třetí řady mimo vůz získáte další prostor navíc, konkrétně skoro 80 litrů a to se například při rodinné dovolené určitě hodí. Potom lze využít v pětimístné konfiguraci zavazadelník o objemu 780 litrů, při sklopení druhé řady sedadel dokonce 1940 litrů.
Také v modelu 5008 byly klasické přístroje nahrazeny systémem i-Cockpit, což je vlastně 12,3 palcový přístrojový štít se spoustou funkcí a praktických zobrazení. Řidič si zde může nakonfigurovat vlastní nastavení, například dát si do popředí navigaci a některé informace potlačit nebo stáhnout až na minimum. Celý vnitřní prostor je v noci příjemně nasvícen LED světly s možností nastavení nebo úplného vypnutí. V pěkném interiéru nechybí celá řada úložných prostorů a praktických a účelově řešených držáků.
Provedení GT se výhradně nabízí v kombinaci s motorem 2.0 BlueHDi a zbrusu novou automatickou převodovkou EAT8. Tato převodovka nahradila šestistupňový automat (EAT6). Motor disponuje nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min. Maximální hodnota točivého momentu 400 Nm pak vrcholí při 2000 ot/min. Všechna síla se přenáší pouze na přední kola. Pohon obou náprav v tomto případě padl za oběť hlavně praktičnosti, stejně jako víceprvkové zavěšení zadních kol. Zrychlení z nuly na sto za 9.2 sekundy sice není nijak závratné, ale síla motoru dostačuje prakticky za všech běžných situací. Ještě před dvěma tisíci otáčkami motor odpovědně zabere a lineárně táhne až za hranici čtyř tisíc za minutu. Tady už začíná slábnout a navíc se v tomto spektru projeví i vyšší hluk, přenášený z motorového prostoru do interiéru.
Nová automatická převodovka EAT8 řadí velmi hladce a intuitivně. Obdobně, jako u jejího předchůdce (EAT6) nejlépe koresponduje s komfortní jízdou. Jakmile totiž začnete tlačit na pilu, nejsou reakce převodovky nejrychlejší. Tento neduh však lze částečně eliminovat použitím pádel pod volantem. I tak ale Peugeotu 5008 miluje spíše klidnou jízdu, čemuž odpovídá nejen naladění motoru a převodovky, ale také podvozku. Subjektivně ale působí testovaný model svižnějším dojmem, než tomu bylo u Peugeotu 5008 vybaveným převodovkou EAT6. Ta totiž měla poměrně dlouhé převody. Naopak převodovka EAT8 nepouští motor do zbytečně nízkých otáček. Pochvalu si také zaslouží za efektivní osmý převodový stupeň, který posádka nejvíce ocení při dálniční jízdě.
A jak je na tom testovaný peugeot se spotřebou pohonných hmot? Ve městě se budete pohybovat kolem sedmilitrové hranice, při defenzivní jízdě mimo město pak palubní počítač ukazuje spotřebu kolem 5,8 l/100 km. Při dodržování rychlostních limitů na dálnici spotřebuje motor kolem 6,8 l nafty. To jsou slušné hodnoty na sedmimístné SUV, nemyslíte?
Jak jsme již zmínili, Peugeotu 5008 GT 2.0 BlueHDI vyhovuje spíše komfortní jízda. S tím také koresponduje podvozek a jeho naladění. Při jízdě se 5008 lehce pohupuje a nijak výrazně se nenaklání. Snad jen na silnici s horší kvalitou jsme zaznamenali částečné odskakování zadní nápravy. Prostě dlouhý rozvor se zadní vlečnou nápravou ve spojení s klasickými tlumiči již nestačí vyrovnávat různé nerovnosti. Kvůli absenci pohonu všech kol je Peugeot 5008 určen zejména na zpevněný povrch a do terénu je potřeba se pouštět se zvýšenou opatrností. V těchto situacích přijde velmi vhod příplatkový systém Grip Control, který mění chování elektronického stabilizačního programu.
Nastavení tohoto pomocníka v horších provozních podmínkách se upravuje podle toho, jaký režim řidič vybere na otočném ovladači zabudovaném ve středovém panelu. Systém následně upravuje chování řídících jednotek ABS, stabilizace, ale i reakci na plynový pedál a podobně. Mezi dalšími pomocníky, kterými může být auto vybaveno pro jízdu v náročnějších podmínkách, patří například systém Hill Assist Descent Control (HADC – kontrola jízdy se svahu). Právě tuto technologii Peugeot v současnosti úspěšně využívá u řady svých dalších modelů.
Posilovač řízení je poměrně přeposilovaný a příliš zpětné vazby tedy nenabízí. U SUV této kategorie se ale jedná spíše o standard. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Jejich dávkování by však mohlo být lepší
Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDI skvěle koresponduje se současným trendem v rámci kategorie SUV. Nová automatická převodovka EAT8 z něj navíc dělá ještě příjemnějšího parťáka, než tomu bývalo doposud. Auto dobře poslouží jako rodinný vůz a vyhoví také nadšencům s potřebou převážet různé sportovní vybavení. K tomu všemu navíc Peugeot 5008 přidává vytříbený styl, který je příjemnou změnou v porovnání s německou konkurencí.
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 5008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 130/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 215 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,3/4,7/4,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 780 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 56 |
Pohotovostní hmotnost: | 1615 Kg |
Nosnost: | 665 Kg |
Základní cena: | 560 000 |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 830 000 |