Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit přebytečné finance, jeví investice do automobilových veteránů a youngtimerů.
Poptávce po alternativních investicích se pochopitelně začal přizpůsobovat i trh. Německá banka Südwestbank v roce 2010 zavedla index OTX – index klasických aut. Ten srovnává výkonnost zhodnocení automobilů vyrobených v jižním Německu s jinými formami investic. Index obsahuje 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hessensku. Výpočet OTX je založen mimo jiné na hodnocení cenových údajů renomovaného odborného časopisu Motor Klassik. Südwestbank stanovila počáteční hodnotu indexu na 100 bodů v roce 2005. 1. ledna 2018 činil index 403 bodů.
Podle odborníků Südwestbank je poptávka po historických vozidlech velmi vysoká. Stále jsou považována za stabilní investice. Zatímco německý index DAX od roku 2005 vzrostl o 203,51 procenta a Euro STOXX 50 přidal jen 73,93 procenta, index klasických automobilů OTX vzrostl o 302,63 procenta.
Zájem potvrzuje i značka Mototecha, která letos na jaře spustila samostatnou značku Mototechna Classic, specializující se právě na prodej veteránů a youngtimerů. „Od svého březnového spuštění zobchodovala Mototechna Classic téměř padesát vozů a do jejího portfolia se povedlo dostat několik zcela unikátních vozů. Za zmínku stojí třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster, kterého bylo vyrobeno pouhých 242 kusů s cenou přesahující 8,5 milionu korun, nebo trojice klasických Ferrari z osmdesátých a devadesátých let v ceně několika milionů, které jsou mezi sběrateli velmi žádaná,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.
Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou „užívat“. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na dvou stech tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.
Obecně se dá říci, že starší vozy prémiových značek (Mercedes-Benz, BMW, Jaguar) po pádu na cenové dno, které přichází mezi dvacátým a třicátým rokem od výroby, začnou pomalu ale jistě na hodnotě opět nabírat. Jde to pochopitelně ruku v ruce s počtem vyrobených kusů daného modelu a značky, které na trhu zbývají a v jakém jsou stavu.
„Do těchto vozů investují spíše fanoušci jednotlivých značek a vlastnictví vozu neberou primárně jako investici, ale spíše jako splněný sen,“ doplňuje Jindřich Topol. To však neplatí u skutečně prémiových vozů. Například Mototechna Classic v nebližší době očekává příjezd unikátního Ferrari Enzo, kterých bylo vyrobeno pouze 400 kusů a jehož cenovka bude atakovat hranici 50 milionů korun.
„Takové vozy již po silnicích prakticky nejezdí, nebo jen zcela výjimečně. Jejich majitelé do nich ukládají své finance, jelikož jejich cena může postupem času významně narůstat,“ uzavírá Petr Dufek. Značný nárůst ceny lze ale očekávat i od jiných automobilů. I zde bude pro jejich cenový vývoj důležitý počet vyrobených a v dobrém stavu dochovaných kusů, některé přitom v současné době pořídíte i jen za několik desítek tisíc korun.
Na zcela opačné straně cenového žebříčku pak stojí největší skvosty ze současné nabídky Mototechny Classic, mezi něž rozhodně patří již zmiňované vozy Jaguar XK120 ALLOY Roadster, Ferrari Testarossa 1986 a Ferrari 550 Maranello. Všechny tři si můžete prohlédnout ve fotogalerii a více si o jejich historii přečíst na následujících řádcích.
Velmi vzácný Jaguar XK 120 Alloy Roadster 1949 - s hliníkovou karoserií bylo ručně vyrobeno pouze 242 kusů (z toho 184 s levostranným řízením), a to na počátku výroby tohoto modelu, dokud výrobce z kapacitních důvodů nepřešel na ocelovou karoserii, což umožnilo rychlejší výrobu a tím uspokojení nečekaně velké poptávky. Rané hliníkové exempláře jsou nejen lehčí, ale vzhledem k mnohem menšímu počtu vyrobených kusů (242 z celkového počtu 7631 vyrobených XK 120) také výrazně cennější.
Tento konkrétní exemplář prošel v druhé polovině 80. let kompletní renovací provedenou na špičkové úrovni dle tehdejších standardů. Autenticitu vozu (výrobní číslo podvozku + karoserie + bloku motoru + převodovky, původnost barevného odstínu i barvy interiéru = vše zachováno tak, jak bylo auto v roce 1949 vyrobeno) dokládá certifikát Jaguar Heritage Trust.
Po dokončení renovace tento konkrétní vůz získal několik vrcholných ocenění na výstavách a přehlídkách (např. v roce 1989 na prestižní akci Jaguar Club North America získal skóre 99.36 a titul Best of Show a Best of Class winner). Vůz dovezen z USA, je v ČR zatím neregistrovaný, vystaven je na pražské centrále AAA AUTO, kde dostal cenovku s částkou 8 520 000 korun.
S nájezdem pouze 9539 kilometrů představuje tento vůz vynikající investiční příležitost, díky velké oblibě sběratelů ceny tohoto kultovního modelu v posledních letech stále rostou. Jedná se navíc o jeden z prvních ročníků Ferrari Testarossa. Mezi sběrateli velmi ceněné vozy z prvních let výroby jsou typické svými koly s centrální maticí (tzv. Monodado) a pouze jedním vysoko umístěným zpětným zrcátkem (tzv. Monospecchio).
Tento exemplář byl však pravděpodobně na přání zákazníka vybaven dvěma zrcátky. Tento konkrétní vůz byl jako nový prodán v roce 1986 ve Švýcarsku. K vozu je kompletní dokumentace včetně servisní knížky, originální sada nářadí a ochranná plachta. Při 9326 km dostal vůz nové rozvody v servisu specializovaném na Ferrari, dále proběhl servis klimatizace a další potřebná údržba. Automobil má nové pneumatiky. Uprostřed uložený motor V12 o objemu 4,9 litru dává výkon 385 koní a disponuje maximálním točivým momentem 490 Nm. V praxi to znamená maximální rychlost 290km/h. Automobil je nabízen za 3 600 000 Kč.
Sběratelsky atraktivní Ferrari 550 Maranello s motorem 5.5 V12 ve spojení s manuální převodovkou nabízí výkon 485 koní a maximální točivý moment 569 Nm. Tyto údaje pak znamenají zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a maximální rychlost 320km/h. Automobil zdobí velmi zřídka vídaná barevná kombinace: modrá metalíza Tour de France Blue + interiér čalouněný šedou kůží + koberce v modré barvě.
Tento vůz byl jako nový prodán v roce 1998 v Itálii, má nízký nájezd - pouhých 34 516 km. K vozu je kompletní dokumentace, originální ochranná plachta, originální sada nářadí a servisní kniha dokládající servisní historii. V srpnu 2017 proběhla servisní prohlídka při stavu počítadla ujetých kilometrů 34 432, a to ve specializovaném Ferrari servisu, při níž automobil dostal nové rozvody. Cena vozidla je rovné 3 miliony korun.
Tým AUTOiNDEX.cz