Škoda Octavia Combi s motorizací 1.6 TDI a automatickou převodovkou DSG patří mezi poptávané rodinné vozy nižší střední třídy a to nejen u nás. Vděčí tomu nejen za moderní technologii a skvělé zpracování, ale především mimořádně prostorný interiér.
Modernizace třetí generace Škody Octavia proběhla začátkem roku 2017 a znamenala radikální úpravu přídě s rozdělenými světlomety a také řadu technických vylepšení. Jízdní vlastnosti vylepšuje rozšířený rozchod zadních kol a interiér pak zkrášluje třeba skleněný displej s větší úhlopříčkou.
Přestože auto opět narostlo do délky a je tak srovnatelné se střední třídou, ostatními parametry stále patří do segmentu nižší střední třídy. K dispozici jsou dvě varianty karosérie, originální liftback a praktické kombi. Díky dlouhým pátým dveřím a velkému převisu karosérie nabízí octavia obrovský zavazadlový prostor. Ten v případě varianty kombi poskytuje fantastických 610 litrů.
Poslední podpis Josefa Kabaněho v rámci jeho působení pro značku Škoda souvisel právě s faceliftem octavie a rozporuplným pojetím přední části vozu. Zde došlo k rozdělení světlometů na čtyři samostatná světla. Musíme uznat, že se nám toto řešení v reálu líbí o poznání více než na fotografiích.
Přední část se dále chlubí atraktivním pásem LED diod pro denní svícení. Ten je umístěn ve spodní části rozdělených světlometů. Vnitřní světla navazují na novou masku chladiče, která je širší a výraznější. Také kombík dostal upravené zadní světlomety s nápadnějším profilováním. Ty jsou kompletně vybavena diodovou technikou.
Uvnitř se toho v rámci poslední modernizaci příliš nezměnilo. Již standardně si zaslouží pochvalu prostor pro nohy a to na všech sedadlech. Trochu zamrzí, že prostřední místo na zadních sedadlech stále nedisponuje dostatečně vysokou opěrkou pro hlavu. Jinak si však pětičlenná posádka rozhodně na nedostatek prostoru stěžovat nemůže. Standardem je také zmiňovaný obrovský zavazadelník, který ocení snad každý uživatel.
Ocenili jsme dostatečně široká sedadla se slušným bočním držením těla. Škoda jen, že ta přední nedisponují o něco delšími sedáky. Líbil se nám také modernizovaný palubní displej s výhradně dotykovým ovládáním. Fyzický ovladač nám chyběl především u ovládání hlasitosti audiosystému. To má na starost jedno ze čtyř dotykových tlačítek na levé straně displeje. Ostatní funkce se ovládají ryze přes vlastní dotykovou obrazovku.
Pokud zrovna nemáte vypnuté zapalování lze hlasitost audiosystému regulovat rovněž ovladačem na volantu. O velký handicap se tedy nejedná. Ostatní funkce, jako je například vstup do menu apod., lze pohodlně zvládnout prostřednictvím dotykových ovladačů za jízdy. Samozřejmostí je LTE připojení k internetu anebo tlačítko tísňového volání eCall na stropě.
Interiér na nás stále dělá velmi dobrý dojem, materiály jsou kvalitní a perfektně slícované. Při jízdě po nekvalitní silnici se z útrob přístrojové desky neozývají žádné nelibé zvuky. Kvalita zpracování je tedy i u posledního provedení tohoto modelu nezpochybnitelná.
Testovaný model s naftovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1598 cm3 je nejčastěji žádanou specifikací. Jeho výkon byl postupně navyšován. Nejdříve se jednalo o 77 kW, následně 81 kW a nyní disponuje nejvyšším výkonem 85 kW při 3250 - 4000 ot/min. Největší točivý moment 250 N.m je k dispozici v rozmezí 1500 – 3200 ot/min.
Motor je příjemně odhlučněný a chlubí se solidním výkonovým projevem. Velmi slušně táhne až do 3500 ot/min, po překročení hranice 4500 ot/min pak zátah motoru klesá. Pro rychlejší cestování se bude spíše hodit naftový dvoulitr, na běžné jezdění však šestnáctistovka rozhodně stačí.
Námi testovaný vůz byl spojen s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Převodové ústrojí se chlubí sedmi stupni a skvělou plynulostí. Pochvalu si zaslouží za velmi rychlé řazení a intuitivní chování. Při dálničních 130 km/h točí motor 2450 ot/min, což přispívá nejen k nižší hlučnosti, ale také příznivé spotřebě pohonných hmot.
Právě spotřeba nafty se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 5,5 l/100 kilometrů. Mimo dálnice a město není problém jezdit pod pětilitrovou hranicí. Ve městě je třeba počítat s odběrem 6 – 6,5 l v závislosti na stylu jízdy. Prakticky to samé platí pro dálniční jízdu.
Jízdní vlastnosti Škody Octavia se liší podle zvolené konfigurace. Všechny octavie s výkonem do 110 kW a přední poháněnou nápravou mají totiž klikovou zadní nápravu. V kombinaci s vyšší pohotovostní hmotnosti testovaného vozu jsme zaznamenali negativní vliv tohoto řešení na chování vozu na nekvalitních silnicích. Svůj podíl na tom pochopitelně má i naftový motor nad přední nápravou. Nejlépe testovaný vůz tedy funguje na kvalitních silnicích, což je mimo jiné dáno i tužším odpružením.
Poslední modernizace přinesla rozšíření zadních kol o 20 milimetrů, které přispívá k lepší stabilitě a to zejména ve vysokých rychlostech. U varianty s víceprvkovou zadní nápravou se rozchod kol dokonce prodloužil o 30 milimetrů.
Kliková zadní náprava testované octavie má však jednu nevýhodu. Jakmile vyjedete na nekvalitní povrch, auto znejistí a rázy se poměrně výrazně začnou přenášet do interiéru. To má pochopitelně špatný vliv na cestovní komfort. Přejezd výmolů navíc znamená rozvlnění vozu, což je nepříjemné. Pokud chcete tento neduh částečně eliminovat, nekupujte si příliš velká kola. Radikálním řešením je pochopitelně volba silnější motorizace nebo pohonu všech kol. Tyto varianty jsou totiž vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.
Potěší naopak zpětná vazba od řízení, obzvlášť ve sportovním režimu. Systém jízdních režimů Drive Select Mode nabízí kromě módu Sport také Normal, Comfort a Individual. Tyto režimy mění kromě charakteru převodovky také reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Nastavení podvozku se bohužel nedočkáte, testovanou šestnáctistovku totiž nemůžete koupit s elektronickými tlumiči. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG má dnešním uživatelům rozhodně co nabídnout. Kromě mimořádného prostoru se chlubí moderním a úsporným turbodieselem a skvělým zpracováním. Z pohledu vozu nižší střední třídy není nejlevnější, ale zároveň nabízí skvělý poměr ceny a užitné hodnoty. Vždyť se svojí velikostí výrazně promlouvá do střední třídy. Jízdní komfort trochu kazí snad jen jednodušší podvozek vybraných specifikací (včetně té naší). I tak se ale jedná o skvělou nabídku a Škoda Octavia Combi se nedostatku zákazníků rozhodně nemusí obávat.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85/3250-4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250/1500-3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,2/3,8/3,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 610 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1327 Kg |
Nosnost: | 645 Kg |
Základní cena: | 447 900 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 516 900 Kč |