Malý crossover od Peugeotu se skvěle prodává již od roku 2013 a není žádným tajemstvím, že právě model 2008 reprezentuje nejprodávanější vůz francouzského výrobce. Vyzkoušeli jsme špičkovou variantu GT s povedeným tříválcem pod kapotou a automatickou převodovkou EAT6.
Již při prvním pohledu je jasné, že Peugeot 2008 sází na francouzský šarm. Zaujmou především zaoblené křivky a ladná elegance. Tvary karosérie navíc daleko více evokují hatchback než agresivnější SUV. Před dvěma lety prošel automobil faceliftem, který rozhodně přispěl k vzhledové stránce a přinesl ještě větší eleganci. Líbí se nám maska chladiče s vertikálním žebrováním a chromovými prvky. Atraktivní vzhled dotvářejí také originálně vykrojené svítilny a velké logo výrobce.
Oproti konkurenci překvapí Peugeot 2008 především útulností a také některými prostorovými parametry interiéru. Právě uvnitř vozu dominuje přístrojová deska se svéráznou kapličkou. Přístroje se nenachází za volantem nýbrž nad ním, dle vzoru některých ostatních modelů. Toto řešení je sice atraktivní, ale někdy o něco méně praktické. Volant totiž částečně zakrývá výhled na vlastní přístroje a displej palubního počítače.
Dominantu přístrojové desky představuje dotykový displej na středovém sloupku. Ten je standardem od výbavového stupně Allure. Systém nabízí řadu zajímavých aplikací a chlubí se solidní grafikou. Pochvalu si zaslouží sedadla s dostatečným bočním vedením a dlouhým sedákem. Volant má příjemně silný věnec, jeho menší poloměr však může někomu vadit. Zajímavostí ruční brzda, která svým tvarem spíše připomíná ovladače z cockpitu letadla. Cestování zpříjemní panoramatická střecha. Její clona se ovládá tlačítkem na středovém panelu.
Nastupování do vozu usnadňuje specifický tvar přístrojové desky. Interiér je dostatečně prostorný a na zadní sedadla se pohodlně posadí tři osoby. Šířkou interiéru se model 2008 řadí spíše k průměru. Peugeot se však může pochlubit velmi slušnou podélnou prostorností. Na málo místa na nohy si tedy nikdo stěžovat nebude. Základní objem zavazadelníku činí slušných 360 litrů, oproti konvenčním kombíkům na délku pochopitelně ztrácí. Po sklopení sedadel vzniká rovná plocha, za což peugeot zaslouží palec nahoru.
Přeplňovaný benzinový tříválec s označením 1.2 PureTech představuje velmi povedenou motorizaci koncernu PSA. Jeho kvality se pozitivně projevily i v testovaném peugeotu. Motor se chlubí nejvyšším výkonem 81 kW při 5500 ot/min a největším točivým momentem 205 N.m. Ten je k dispozici již při 1750 ot/min.
Motor poskytuje Peugeotu 2008 solidní porci dynamiky a v neposlední řadě i kultivovaný chod. Tato jedna-dvojka běží velice tiše, a přitom spotřebuje jen o něco málo více paliva, než diesel. Oproti němu má nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějšího a na údržbu dražšího naftového motoru.
Nenechte se ale mýlit, i maloobjemový přeplňovaný motor má svá specifika. Řidič se musí smířit se znatelným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách. Pokud po motoru budete chtít hodně zábavy, je nutné nechat pár minut dochladit turbodmychadlo, než zhasnete motor. Tím si ušetříte peníze za relativně drahou opravu a prodloužíte životnost pohonné jednotky. Právě životnost je mimochodem rovněž neprobádanou veličinou.
Motor námi testovaného vozu byl vybaven poctivým planetovým automatem EAT6 s měničem momentu. Nejedná se tedy o žádnou robotizovanou převodovku, která má své úskalí v podobě nepříliš plynulého provozu. Řazení je velice hladké a plynulé a samozřejmostí je i možnost ruční volby převodů. Zajímavostí je, že se volič převodovky obejde bez pojistky. To je dáno zejména kulisou poměrně komplikovaného tvaru.
Zpřevodování je optimální a relativně dlouhá šestka zajišťuje Peugeotu 2008 úspornou a tichou jízdu. Vždyť při 130 km/h točí motor necelých 3000 ot/min. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 6,5 l/100 km, při defenzivním stylu jízdy však palubní počítač ukázal hodnoty začínající pětkou. Ve městě a na dálnici je nutné počítat s průměrem 7,0 l/100 km. Nutno ovšem dodat, že jsme k redakčnímu testu převzali zcela nový nezajetý vůz s nájezdem pouhých 500 kilometrů.
Peugeot 2008 je naladěn spíše na komfortní jízdu, výrazných náklonů karosérie se ale posádka obávat nemusí. Potěší také dobré odhlučnění, a to i v případě přejezdu výraznějších nerovností. Překvapením bylo poměrně strmé řízení, zejména kolem středové polohy. Řízení je přesné a na poměry SUV docela komunikativní.
Podvozek nevyvede z míry ani nekvalitní silnice, na odskakování kol tedy můžete s radostí zapomenout. Peugeot se nebrání ani dynamické jízdě, a dokonce při ní obstojně funguje. Pochvalu zaslouží brzdy, které se skvěle dávkují a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění.
Přestože Peugeot navozuje outdoorový dojem, zapomeňte na pohon všech kol. Model 2008 již tradičně sází na přední poháněnou nápravu. Auto ale hravě zvládá přejezd nerovností, a to i na polních cestách. Limitem pro něj tak jsou snad jen zhoršené adhezní podmínky.
Peugeot 2008 1.2 PureTech EAT6 je velice povedeným SUV se sofistikovaným motorem a převodovkou. Může se pochlubit optimálními jízdními vlastnostmi a relativně přesným řízením. Poslední modernizace doladila některé nedostatky a přinesla testovanou atraktivní verzi GT. Díky těmto atributům dokáže vůz hravě obhájit i o něco vyšší pořizovací cenu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 2008 |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.2 PureTech |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 81/5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 205/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 191 km/h |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,3/3,9/4,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 360 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1165 Kg |
Nosnost: | 490 Kg |
Základní cena: | 325 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 375 500 Kč |