Superostrý hothatch v podobě desáté generace Hondy Civic Type R se objevil nečekaně brzy po představení civilní varianty této modelové řady. Předchozí provedení se prodávalo pouze dva roky, aby ho nahradilo auto s méně klínovitým profilem karosérie ale podobně extravagantním designem.
Sportovní hatchbacky jsou stále vice v kurzu, ačkoliv to jejich konvenční varianty vůbec nemají jednoduché. Ze všech stran totiž musí čelit atakům konkurence, která je v tomto segmentu opravdu početná. Zábavný „hothatch“ však nevyrábí zdaleka každá automobilka, a tak je těch dobrých na trhu jen pár. A mezi ně bezesporu patří Honda Civic Type R.
Nový Civic Type R se opět chlubí rekordem, kterým je o sedm sekund lepší čas na pověstné severní smyčce Nürburgringu v porovnání s předchozí generací. Výsledným časem 7:43,8 tedy stanovila nový rekord mezi vozy s přední poháněnou nápravou na tomto legendárním okruhu.
Přestože se může zdát, že Honda poněkud ustoupila z odvážného designu předchozí generace, rozhodně si zachovává provokativní charakter. Auto opět zaujme velmi sadou výrazných spoilerů, křídel a difuzorů, díky kterým nápadně připomíná závodní speciál. Nám se design desáté generace subjektivně zamlouvá více, než tomu bylo v případě předchozího provedení.
Na první pohled je ale jasné, že je to zejména příď, která je usedlejší, než tomu bývalo u deváté generace. Výrazně vytažené blatníky rozšiřují auto oproti civilní variantě a působí velice efektním dojmem. Zadní křídlo je dokonce tak vysoké, že se při pohledu do zpětného zrcátka budete dívat skrz něj, což usnadní výhled.
Asi nejvíce však kvitujeme fakt, že všechny ty křidélka (po stranách nárazníku) a žraločí ploutve (v zadní části střechy) mají svůj smysl. Odborníci na aerodynamiku totiž opět vysvětlili designérům, jaké prvky optimalizují proudění vzduchu pro ještě lepší přítlak nebo usměrnění vzduchu. Ačkoliv se to nezdá, nový Civic Type R má opět nižší aerodynamický odpor na rozdíl od „klínovitého“ předchůdce.
Interiér nového Civicu Type R zdobí řada červených dekorativních materiálů, středový panel pak štítek se sériovým číslem výroby. Za volantem se nesedí příliš nízko, což je u sportovního vozu škoda. Nadšení naopak budí prakticky polozávodní sedadla, která striktně obejmou těla posádky a poskytnou vítanou pomoc při ostře projížděných zatáčkách. Navíc jsou o poznání pohodlnější než ty u předchozí verze. Volant se i díky nízkému posedu dobře drží a chlubí se věncem s optimální tloušťkou.
Velkou pochvalu si zaslouží krátká řadicí páka s kulatou hliníkovou hlavicí. Samozřejmostí jsou hliníkové pedály nebo emblémy označující sportovní variantu Type R. Futuristické řešení kapličky přístrojů předchozí generace nahradil konvenční přístrojový štít, který vyniká přehledností. Navigační systém by zasloužil jednodušší ovládání, chválíme však přítomnost ukazatele optimálního momentu přeřazení a v neposlední řadě i stopky.
Přestože se revoluce pod kapotou v mezigenerační obměně nekoná, Honda neponechala nic náhodě a vyladila některé detaily. Odlišné nastavení elektroniky a přepracovaný výfukový systém znamenal o 20 koní vyšší výkon. Přeplňovaný čtyřválcem 2.0 VTEC Turbo tedy nově disponuje výkonem 235 kW při 6500 otáčkách za minutu a točivým momentem 400 N.m. Ten vrcholí v rozmezí 2500 – 4500 ot/min.
Největším limitem těchto skvělých parametrů je pochopitelně pouze přední poháněná náprava. Ta má velmi často problém přenést na silnici velkou porci točivého momentu bez ztráty adheze předních kol. I přes přítomnost mechanického diferenciálu dokáže někdy síla motoru pěkně zatahat za volant.
Turbodmychadlem přeplňovaný motor má velkou chuť po otáčkách a v těch opravdu vysokých výkon rozhodně neztrácí. Zhruba do nějakých 3000 ot/min. je motor poměrně váhavý. Po překročení této hranice však dokáže rozpoutat hotové peklo a brutální silou katapultuje automobil vpřed. U toho všeho produkuje poměrně výrazné barytony, které pronikají do kabiny vozu, jako by se snad ani nejednalo o sériový vůz. Přestože se nejedná o kdovíjaké práskání do výfuků, oceňujeme mechanický původ zvuku této Hondy.
Ostré zrychlení doprovází syčení turbodmychadla a při přeřazení je hlasitě slyšet jeho odfouknutí. Tohle je mezi současnými sportovními hatchbacky snad nejhlučnější předokolka. Naštěstí zde automobilka nemusí nic imitovat umělým zvukem z reproduktorů, tak jak je to v současnosti zvykem. Zajímavostí jsou tři koncovky výfuků uprostřed, na které jsou konstruktéři náležitě pyšní. Výfukový systém se totiž obejde bez aktivních klapek. Smyslem třech koncovek je potlačovat nepříjemné vibrace a dunivý zvuk pronikající do kabiny. V nízkých otáčkách jde naopak o posílené výraznějšího tónu motoru.
Automobil má tři režimy (Comfort, Sport a R+). Ty lze volit kolébkovým ovladačem na středovém panelu. V nejostřejším režimu motor okamžitě reaguje na pokyny plynového pedálu a to hlavně díky novému jednohmotovému setrvačníku. Spotřeba paliva se při klidné jízdě drží na rozumných 8 až 9 litry na 100 km. Dynamická jízda pak hravě katapultuje spotřebu nad desetilitrovou hranici.
Bez zajímavostí není ani fakt, že nový Civic Type R dostal automatické meziplyny. Tato funkce je aktivní v režimech Sport a R+. Tato funkce se docela hodí, protože je jen málo vozů, kde je rozmístění pedálů dokonalé.
Přestože konkurence většinou vedle šestistupňové manuální převodovky nabízí i rychlé automaty, Honda drží vše při starém a montuje do Type R pouze precizní šestistupňový manuál. Ten všem nadšencům dovolí pořádně vychutnat kontakt s vozem. Není větší zábavy, než při každém zařazení poslouchat mechanickou zpětnou vazbu vycházející z kulisy této povedené převodovky. Jednotlivé dráhy jsou navíc velice přesné a především krátké. Pochvalu si také zaslouží tužší spojka.
Někdo říká, že je podvozek nového Type R měkčí v porovnání s předchozí generací. My si to nemyslíme a zároveň stávající nastavení podporujeme. Ano, Honda Civic Type R asi není ten nejúžasnější univerzální hothatch na trhu a to i přes zmiňované tři jízdní režimy. Právě v módu Comfort je samozřejmě jízda subjektivně nejpohodlnější a rozdíl oproti ostatním sportovním režimům je znát. Stále však nelze hovořit o komfortu.
Podvozek je i v normálním nastavení tvrdý až dost! Na méně kvalitních cestách tedy ucítíte každičký náraz, ale při tom budete od silnice dostávat obrovskou zpětnou vazbu. Na kvalitní silnici případně na okruhu si pak doslova vychutnáte mimořádnou trakci prakticky bez jakýchkoliv náklonů karosérie. V kombinaci s mimořádně lepivými pneumatikami proměňuje nekompromisní mód R+ civilní Hondu Civic Type R prakticky v závodní set-up.
S autem jsme jezdili pouze na suché vozovce, kde je auto extrémně rychlé. Nečekejte možnosti v podobě rozevláté zádě a podobné hrátky, které mnozí definují jako zábavu. Honda prostě dělá maximum pro co nejvyšší rychlost, takže ji budou milovat zejména příznivci čisté stopy. Možná právě proto také abstrahuje od cukrlátek v podobě práskání do výfuku apod.
Řízení je příjemně strmé a přesné, přestože mu k dokonalosti schází o něco lepší zprostředkování zpětné vazby od předních kol. Brzdy Brembo mají chlazené kotouče o průměru 350 mm vpředu a 305 mm vzadu. Auto je při brzdění maximální stabilní (na rozdíl od předchůdce) a brzdy jsou prakticky k neutahání. Navíc se skvěle dávkují, a ačkoliv vyžadují pevný stisk, nevadnou ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí.
Nová Honda Civic Type R dospěla. Její design je pro nás příjemnější, a přestože není tak hravá, jako některé konkurenční hatchbacky, stále se chlubí perfektním mechanickým projevem. Extrémní rychlost a čistá stopa, to jsou hlavní domény, ve kterých doslova exceluje. Není se co divit, že zdolala i pověstnou Nordschleife. Základní cena modelu Type R startuje na částce 929 900,- CZK, což je o poznání méně, než u podobně výkonných vozů Focus RS a Golf R. Ty mají pochopitelně na rozdíl od Hondy pohon všech čtyř kol, takže i cenová politika Hondy dává smysl. Pokud toužíte po nekompromisním hatchbacku na víkendové radovánky, měla by být Honda Civic Type R rozhodně jedním z kandidátů.
Tým AUTOiNDEX.cz
Honda Civic Type R |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový VTEC |
Objem motoru (ccm): |
1996 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
235 / 6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 2500 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
272 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,8 / 6,5 / 7,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
420 |
Objem nádrže (l): |
46 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1451 - 1491 |
Nosnost (kg): |
309 |
Základní cena (kč): |
929 900 (Type R) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
929 900 (Type R) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic Type R |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 VTEC Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry |