Již na první pohled zaujme pozměněný přední nárazník a maska chladiče. Logo Peugeotu se u této poslední verze přestěhovalo z kapoty na čelní masku. Kryt víčka palivové nádrže je nyní obdélníkový a skrývá nejen ústí do palivové nádrže, ale i plnící otvor pro kapalinu AdBlue. Světlomety mohou být na přání s Full LED technikou. Světelný podpis zadních světel vykreslující motiv tří drápků je nyní permanentně rozsvícen. Nová je také nabídka v barevné pestrosti laků karosérií. V našem případě se například jedná o modrý metalický lak Magnetik, který testovanému autu rozhodně sluší. Zákazník si může vybrat i z nového designu šestnácti nebo osmnácti palcových disků kol.
Interiér nabízí nový malý volant, který je ve své spodní části plochý. Zajímavé řešení, na které si snadno zvyknete. Najdeme zde také o hodně víc měkkých plastů a velmi příjemná jsou dobře tvarovaná příplatková sedadla. Drží dobře tělo v zatáčkách a oproti řadě konkurentů mají dost dlouhé sedáky. Místa je v kabině opravdu dost a platí to i pro zadní sedadla. Stěžovat si tedy nebudou ani pasažéři vyšších postav. Uživatelé rozhodně ocení velkorysý zavazadlový prostor, který svými 610 litry patří mezi největší ve své třídě. Navíc se podařilo kufr konečně vybavit kolejnicovým systémem se sítí, která dobře zajišťuje přepravované předměty. V úložném prostoru najdeme i několik praktických dutin a zavěšovacích háčků. Nechybí ani manuálně ovládaná roletka pro zakrytí nákladu a náhradní kolo.
Středovému panelu dominuje desetipalcová obrazovka systému Peugeot i-Cockpit, která je umístěná uprostřed mezi výdechy klimatizace. Pod ní je jenom pár tlačítek pro výstražné blikače, vyhřívání zadního skla, centrální zamykání nebo vnitřní cirkulace vzduchu a ovládání základních funkcí radia. Hlavní činnosti nyní řešíme přes obrazovku. Modernizace také přináší funkci Mirrorscreen, tedy zobrazení displeje chytrého telefonu na dotykové obrazovce ve voze umožňující plné využívání kompatibilních aplikací. Systém podporuje služby jako Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink.
Peugeot 308 je dnes vybaven nejnovější generací asistenčních systémů řízení. Řidiči jistě ocení nouzové automatické brzdění nebo hlídání bezpečné vzdálenosti. Ta například upozorňuje řidiče na bezprostřední riziko srážky s vozem, který jede před ním, nebo s chodcem, který se ocitl v detekčním poli. Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu dokáže díky kameře, která rozlišuje plné a přerušované čáry při snížené pozornosti řidiče při rychlosti vyšší než 80 km/h vyslat zvukovou a vizuální výstrahu. Při vyšší rychlosti mezi 65 a 180 km/h umí navíc aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu upravit trasu vozu.
Funkce sledování pozornosti řidiče zase hodnotí pozornost řidiče na základě vyhodnocování odchylek trasy vzhledem k pozemnímu značení a v případě nutnosti spustí několik stupňů zvukové a vizuální výstrahy. Automatické přepínání světel opět díky kameře umístěné v horní části předního skla analyzuje intenzitu světla a v závislosti na světelných podmínkách a dopravní situaci a automaticky přepíná dálková a potkávací světla. Systém rozpoznání dopravního značení podobným způsobem pomocí kamery detekuje a snímá značky upozorňující na začátek nebo konec úseku s omezenou rychlostí a informuje o nich na přístrojové desce. Systém také zohledňuje informace o omezení rychlosti uvedené v mapách navigačního systému. Tuto funkci doplňuje možnost nastavení automatického přizpůsobování rychlosti vozu, kdy stisknutím tlačítka MEM na ovladači tempomatu může řidič nastavit automatické přizpůsobování rychlosti vozu rychlostním omezením, jež snímá kamera.
Uprostřed předního nárazníku najdeme zabudovaný radar s maximálním dosahem 150 metrů. Ten především využívá adaptivní tempomat, který automaticky udržuje rychlost vozu na hodnotě nastavené řidičem včetně vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Systém detekuje vozidlo, které jede před ním ve stejném směru. Pomocí brzdění motorem a brzdového systému automaticky přizpůsobuje rychlost vozu rychlosti vpředu jedoucího vozidla. Pokud s funkcí 30 km/h při brzdění dojde ke snížení rychlosti o více než 30 km/h, tempomat se přepne do režimu Pauza, takže řidič musí ručně podřadit a brzdit, dokud se vůz nezastaví. Funkce je aktivní až do 180 km/h. Vozu nechybí ani systém hlídání mrtvého úhlu, kamera na zadních dveřích pro snímání okolí vozu a zobrazení na displeji při couvání nebo Park Assist, který představuje aktivní pomoc při parkování.
Naše třistaosmička má prokazatelně jeden z nejlepších motorů, který výrobce u tohoto modelu používá. Vznětový agregát 2.0 BlueHDI poskytuje výkon 110 kW a ve spojení s automatickou šestistupňovou převodovou EAT6 se jedná téměř o ideální kombinaci, která se vyznačuje dobrou pružností a zátahem při kultivovaném chodu. Uživatelé to ocení zejména při delších jízdách, kdy právě toto spojení vyhoví prakticky v jakýchkoliv provozních podmínkách. Nejsou problémy při stoupání nebo v členitějším terénu plném zatáček. Motor je tichý a vibrace se nepřenáší do kabiny.
Pochopitelně, že zde podstatnou roli hraje i podvozek, který patří svým naladěním k těm tužším. Při jízdě po značně poškozeném povrchu vozovky se rázy přenáší ve větší míře do kabiny. V těchto situacích by bylo lepší použít také menší kola než naše osmnáctipalcová, která na nerovnostech ještě více přenáší tyto silniční nedostatky do podvozkových částí. Naše spotřeba kolem šesti litrů v kombinovaném provozu byla velmi slušná, dosáhnout údaje uváděné výrobcem je ale spíše na hranici nereálnosti.
Testovaný Peugeot 308 v provedení Allure má navíc bohatou příplatkovou výbavu. Jmenujme alespoň LED světlomety s automatickou výškovou regulací nebo přední LED mlhová světla s funkcí přisvícení do zatáčky a dynamická směrová světla. Vozu nechybí zpětná couvací kamera, panoramatické střešní okno, Park Assist a 3D navigace. Přední sedadla jsou za příplatek a nechybí u nich ani elektrická bederní opěrka s masážní funkcí. Řidiči ocení adaptivní tempomat s funkcí Stop nebo v neposlední řadě systém automatického brzdění výrazně zvyšující bezpečnost v kritických situacích. Vyzkoušeli jsme některé funkce těchto bezpečnostních systémů a vše spolehlivě fungovalo tak, jak má.
Naše několikadenní seznamování se špičkově vybaveným Peugeotem 308 SW jasně prokazuje, že právě tento rodinný automobil má stále co motoristům nabídnout a v dnešní značné konkurenci rozhodně obstojí. Nabízí komfortní cestování, velkou variabilnost pro převoz různých věcí včetně outdoorové výbavy a jistě je i velmi příjemný při dlouhých jízdách s rodinnou na dovolenou. Zvláště je třeba ocenit použitou motorizaci ve spojení s osvědčenou automatickou převodovkou, která patří k tomu nejlepšímu na našem současném trhu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 150 EAT6 | |
Typ motoru: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru (ccm): | 1997 |
Válce : | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110/4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 370/2000 |
Maximální rychlost (km/h): | 209 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5.0 / 3.8 / 4.3 |
Velikost zav. prostoru (l): | 610/1660 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1290 |
Nosnost (kg): | 680 |
Základní cena (kč): | 395 000 |
Cena testovaného provedení včetně doplňků (kč): | 756 500 (výbava Allure) |