K prvnímu představení Arteonu došlo letos v březnu na autosalonu v Ženevě a již v červnu byla tato nová vlajková loď koncernu Volkswagen uvedena na český trh. K testování jsme převzali model VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion v provedení Elegance, který nás překvapil nejen svým elegantně sportovním vzhledem, luxusní výbavou ale i skvělými jízdními vlastnostmi, které jsme prověřili v náročných horských podmínkách ještě před letošní zimou.
Již na první pohled překvapuje zdařilý, sportovně laděný styl karosérie s řadou nápaditých detailů. Je vidět, že se tvůrci Arteonu zaměřili na skutečný design a také využili všech svých zkušeností a poznatků z předchůdců této novinky. Začíná to už dost nízkou maskou, sníženým profilem střechy a zkoseným čelním oknem. Rozhodně zaujme široký nárazník s velkými nasávacími otvory po stranách nebo čistá linie zádi s plastickými svítilnami a decentní aerodynamickou lištou na víku zavazadlového prostoru. Přední kapota s výraznými prolisy zasahuje hluboko do blatníků, adaptivní diodové světlomety s dynamickým přisvěcováním do zatáček na masku téměř dokonale navazují. Čtyřdveřová karoserie má navíc bezrámové dveře.
Novinka je v porovnání s Passatem o něco delší (4862 mm), širší (1871 mm) a nižší (1450 mm) a má i delší rozvor (2837 mm). V našem testovaném provedení je vůz velmi elegantní v barevné metalíze Kurkuma, navíc s příplatkovými dvacetipalcovými litými tmavými koly. Vzhledově nelze tento vůz plně srovnávat ani s předchůdcem, modelem CC. VW Arteon je dnes liftback s výklopnou zadní stěnou a rozměrově nadstandardním zavazadlovým prostorem. Srovnatelný je například s vrcholnými verzemi vozů jako Škoda Superb, Ford Mondeo nebo Opel Insignia Grand Sport. Konkurenty mu ale jsou i taková luxusní auta jako Audi A5 Sportback nebo BMW 3 GT.
Interiér v porovnání s podobnými předchůdci narostl a je znát důraz na provedení každého detailu. Navíc výrobce použil skutečně kvalitní plasty, které jsou například u kolen řidiče dokonce měkčené. Grafika přístrojů je stylovější a zaujme provedení displeje multimediálního systému na středovém panelu s lesklou plochou, která je jednoznačně citlivější na odezvu a ovládání gesty. Data můžete zadávat i hlasově, právě tento systém má značka VW velmi dobře propracovaný. Trochu pohrát si musíte s nastavením jízdních režimů a dalších funkcí, jinak prakticky nemusíte za jízdy dávat ruce z volantu.
Sportovní kožený multifunkční volant má plochou spodní část a má i páčky pro manuální řazení automatické převodovky. Vlevo najdeme ovladače adaptivního tempomatu, vpravo můžeme listovat v nabídce palubního počítače nebo zadávat hlasové příkazy. Příplatková navigace Discover Pro má 9,2 palcový displej. Nový systém dobře a rychle funguje, má jemnou grafiku a mnoho funkcí. Také nás překvapilo velmi rychlé a snadné připojení telefonu.
Skutečně špičkový poslech zajišťuje příplatkový audiosystém Dynaudio s jedenácti reproduktory. Ocenili jsme výkonnou třízónovou klimatizaci, její ovladače jsou pod středovou obrazovkou. Široká přední ergonomická sedadla poskytují skutečné pohodlí, řidič si navíc může prodloužit sedák. Potahy sedadel jsou v kůži Nappa. Příjemné pohodlí je také na zadních sedadlech a díky velkému rozvoru vozu je zde dost místa i pro kolena vyšších pasažérů. V naší výbavě nechybělo ani panoramatické střešní okno s plynulým nastavením a protisluneční clonou.
Volkswagen Arteon je u nás v prodeji zatím pouze s jednou benzinovou jednotkou a dvěma naftovými verzemi. Náš testovaný vůz byl vybaven zážehovým motorem 2.0 TSI (206 kW) ve spojení s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a elektrickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Právě tato motorizace se chlubí svojí nadprůměrnou dynamikou a navíc dobře propracovaným pohonem všech kol 4Motion. Rozhodně je třeba ocenit dynamiku hnacího agregátu, jeho kultivovaný chod a příznivou spotřebu. V běžných otáčkách není prakticky slyšet, ve vyšších se projevuje příjemných bručivým zvukem.
Naše průměrná spotřeba se pohybovala při klidné dálniční jízdě a zapnutém standardním jízdním režimu kolem osmi litrů. Na této příznivé hodnotě má svůj podíl dlouhý sedmý rychlostní stupeň automatické převodovky DSG. Při devadesátce se otáčky pohybovaly okolo hodnoty 1700, na dálnici při sto třiceti okolo 2400 otáček. Při sportovnější jízdě v horských podmínkách však musíte počítat se spotřebou nejméně deset litrů.
Vůz s adaptivním podvozkem DCC perfektně sedí na vozovce a z řízení má řidič jenom radost. Nejen na rovině, ale především v zatáčkách. Vyzkoušeli jsme také adaptivní tempomat, který pracuje s daty v navigaci. Ten je spojen se čtečkou dopravních značek a podle limitů mění rychlost. Navíc dokáže podle mapy předvídat a tak například v zatáčce zpomalit a za ní zase zrychlit. Brzdí i před obcí s povolenou padesátkou. Před křižovatkou v obci po předchozím upozornění zpomalí. Řidič si na to rychle zvykne.
Také systém jízdy v jízdních pruzích všude tak, kde jsou čitelné bílé čáry na vozovce, pomáhá při řízení. V noci navíc navigace spolupracuje se světlomety a natáčí je. Prostě paráda. Arteon je také vybaven funkcí Emergency Assist 2.0., díky které dokáže zajet ke krajnici a bezpečně zastavit, pokud má řidič zdravotní nebo i jiné potíže a nemůže pokračovat dál v jízdě. V rámci příplatkové výbavy má testovaný vůz i asistenční systém pro monitorování okolí.
Novinka představuje řadu nápaditých detailů spojených v mimořádně povedený celek. Při porovnání s ostatními liftbacky a sedany střední třídy je hlavní předností Arteonu design a pro mnohé uživatele je stejně důležitá podélná prostornost kabiny a parametry zavazadlového prostoru. Po sklopení zadních sedadel získáte prostor téměř 1571 litrů a to stačí pro skutečně hodně rodinného outdoorového vybavení. Jediné, co snad trochu pokulhává ve srovnání s konkurencí, je vyšší cena. Tu ale na druhou stranu vyvažuje vzhled a kvalita provedení do skutečného detailu plně srovnatelná s prémiovými značkami. Volkswagen Arteon je tedy stylovější varianta pro uživatele, kteří chtějí něco odlišného při zachování tradičních hodnot a předností této renomované značky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion Elegance |
|
Typ motoru: |
přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem motoru (ccm): |
1984 |
Válce : |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
206/5100 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350/1700 - 5600 |
Maximální rychlost (km/h): |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9.1/6.1/7.3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
563 |
Objem nádrže (l): |
66 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1716 |
Nosnost (kg): |
599 |
Základní cena (kč): |
890 900 |
Cena testovaného provedení (kč) |
1 575 800 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Arteon |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 2.0 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry |