Subaru BRZ prošlo nedávno faceliftem, který přinesl řadu praktických ale i ryze efektních úprav. Auto je ještě lepší a opět oslovuje především milovníky tradičních sporťáků. Pro ostatní zůstává v rámci výběru spíše stranou. Změní na tom něco poslední modernizace?
U nás bylo v minulosti Subaru BRZ nabízeno ve dvou variantách – Active a Sport. Ty se lišily především přítomností samosvorného diferenciálu mezi zadními koly u dražšího provedení Sport. Nově je k dispozici pouze varianta Sport se samosvorem za 814 tisíc korun. A to není zrovna málo.
Mnoho potenciálních zákazníků klade důraz zejména na „papírové“ výkony sportovních automobilů. Není žádným tajemstvím, že v tomto ohledu dvojčata BRZ a GT86 poněkud ztrácí. V této cenové třídě se totiž nabízí především sportovní hatchbacky nižší střední třídy. A ty jsou v současnosti vybaveny moderními přeplňovanými motory, jejichž výkony nezřídka atakují magickou hranici 300 koní.
Ale honba za výkonem není rozhodně všechno. Hlavními přednostmi Subaru BRZ jsou především nízký posez za volantem, příznivá hmotnost, pohon zadních kol a skvěle naladěný hravý podvozek. Atmosférický motor navíc reaguje na sebemenší přidání plynu okamžitě a výkon graduje v nejvyšších otáčkách. Zkrátka atributy tradičního sporťáku, na které se v dnešní době už trochu zapomnělo.
Subaru přineslo v rámci modernizace řadu nových prvků. Poprvé použilo diodovou světelnou technologii a přidalo nový přední nárazník. Nové je také atraktivní přítlačné křídlo z hliníku a obměnou prošel i design sedmnáctipalcových kol. Díky těmto zlepšením dělá Subaru BRZ daleko lepší dojem již na první pohled.
Po usednutí do vozu si okamžitě všímáme nově tvarovaného volantu, na kterém se objevila tlačítka multifunkčního ovládání. Za pozornost stojí také nové čalounění působící kvalitnějším dojmem. Novinkou je informační systém Starlink s 6,2 palcovým displejem a dotykovým ovládáním. Pochvalu také zaslouží displej v přístrojovém štítu. Ten ukazuje důležité údaje, jako například teplotu chladicí kapaliny, oleje a v neposlední řadě také hodnoty přetížení.
Za volantem se sedí opravdu nízko, což v dnešní době rozhodně není samozřejmostí. Sedadla mají tužší charakter a poměrně výrazné boční držení těla. Interiér je čtyřmístný, zadní sedadla jsou však pouze nouzová a nabízí velice omezený prostor. Mají ale praktický prvek v podobě možnosti sklápění opěradel. Díky nim tak lze rozšířit objem zavazadlového prostoru, který v základu nabízí 243 litrů.
Atmosférický čtyřválec s protilehlými válci stále nabízí stejný výkon jako v minulosti - 147 kW při 7000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 205 N.m vrcholí v rozmezí 6400 – 6600 ot/min. Zákazník si může vybírat mezi šestistupňovým manuálem a automatickou převodovkou. Často diskutovanou otázkou je především výkon dvoulitrového motoru. Je ho dostatek či nikoliv?
My si myslíme, že u tohoto auta o výkon ani tak nejde. Jde především o ovladatelnost a s tou koresponduje atmosférický čtyřválec dokonale. Fakt, že byl automobil postaven v duchu staré školy, už dávno všichni vědí. Motor výrazně zatahuje až od 4000 ot/min.. Po překročení této hranice perfektně zní a hbitě reaguje na sebemenší pohyb plynovým pedálem. Ještě kolem hranice 7000 ot/min. má neskutečnou chuť zrychlovat. Zkrátka něco jiného než u současných turbomotorů.
Ale i motor dostal v rámci modernizace několik vylepšení. Řeč je například o zesíleném bloku v místech uložení klikového hřídele, pozměněném sání či jiné povrchové úpravě ventilů a vačkové hřídele. Novinkou je také palivové čerpadlo a snímač tlaku paliva. Přestože nedošlo ke změně spotřeby paliva, lze očekávat, že snaha o snížení vnitřních odporů se pozitivně projeví v delší životnosti namáhaných částí motoru.
Základní ovládací prvky, jako jsou pedály a řazení, vyžadují poměrně pevnou ruku. Odmění vás však mimořádnou přesností. Například šestistupňový manuál se chlubí opravdu krátkými dráhami řazení a precizním chodem. Podle našeho názoru se jedná o jeden z nejlepších sportovních manuálů současnosti. Bravo!
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem osmilitrové hranice. Při dynamické jízdě počítejte s desetilitrovým odběrem. Opravdové sportování zvyšuje spotřebu na 15 l/100 kilometrů, což je zhruba polovina apetitu současných přeplňovaných motorů…
Inženýři značky nenechali v rámci faceliftu nic náhodě a velké úsilí věnovali i naladění podvozku. Auto dostalo tužší karosérii v oblasti motorového prostoru. Nové jsou také tlumiče Sachs a optimalizací prošly i pružiny a uložení ramen.
To vše má zlepšit a hlavně zpřesnit ovládání vozu. Nové je také mapování elektrického řízení. Ačkoliv posilovač příliš informací od předních kol k řidiči nepouští, řízení je mimořádně přesné a reaguje na sebemenší podnět ze strany řidiče. Zato podvozek dokáže zprostředkovat řidiči veškeré informace o tom, co se děje pod koly BRZ. Jako by byl řidič informován o ztrátě adheze ještě před tím, než k ní skutečně dojde.
Dostat tohle auto na hranici přilnavosti zvládne snad opravdu každý. Není se co divit, vždyť relativně malá kola obutá do užších pneumatik (215/45 R17) příliš gripu nenabízí. A právě to bylo záměrem. Při vývoji se hlavně kladl důraz na hravost vozu a přesnost ovládání, což se inženýrům značky podařilo splnit dokonale.
Pokud s tímto autem chcete jet opravdu rychle, bude vás to stát mnoho úsilí. Musíte správně číst zatáčky, trefovat správně brzdné body, dobře řadit a chytře využívat točivého momentu motoru. Zkrátka tohle BRZ dokáže nabídnout perfektní školu nejen začínajícím řidičům. Rychlost v současných přeplňovaných vozech je totiž v porovnáním s tímto subaru prakticky zadarmo.
Subaru si to uvědomuje a v rámci modernizace přináší další prvek, který ulehčí nadšeným řidičům bezpečné pilování zatáček. Tím je mód Track, který představuje určitý kompromis mezi vypnutou a aktivovanou stabilizací. V zatáčkách vás tedy pustí do mírného driftu, ale v nebezpečných situacích, které hraničí se ztrátou ovladatelnosti, nad vámi bude držet ochrannou ruku.
Subaru BRZ dostalo řadu moderních prvků a po modernizaci je ještě lépe ovladatelné, než kdykoliv dříve. Oproti běžnému cestování (při 130 km/h točí motor 3450 ot/min) se auto nejlépe cítí na zakroucených silnicích, kde vykouzlí úsměv na tváři snad všem nadšeným řidičům. A je úplně jedno, jestli budete preferovat rychlou jízdu čistou stopou nebo hrátky s rozevlátou zádí. Subaru BRZ bravurně zvládá obojí.
„Srovnavačům“ papírových výkonů se Subaru BRZ asi nikdy nedostane do hledáčku, což je velká škoda. Možná by jedna testovací jízda u nejbližšího dealera dokázala změnit pohled na věc řady zarytých vyznavačů maximálních rychlostí a akcelerací. I proto si myslíme, že Subaru přichází s faceliftem modelu BRZ včas a jsme nesmírně rádi, že si auto stále nachází své místo na trhu. Vždyť v současném světě downsizingu a přeplňování začíná být trochu nuda.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru BRZ Sport |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1998 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
147 / 7000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
205/ 6400-6600 |
Maximální rychlost (km/h): |
226 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
10,4 / 6,3 / 7,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
243 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1318 |
Nosnost (kg): |
352 |
Základní cena (Kč): |
814 000 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
814 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | BRZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 2.0i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2017 |
Technické parametry |