Znova nám prošla pod rukama Škoda Octavia po faceliftu, tentokrát však s motorizací 1.6 TDI. Jaké vlastnosti lze očekávat od nejprodávanější varianty škodovky jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Facelift třetí generace Škody Octavia přišel začátkem roku 2017 a znamenal radikální úpravu přídě s rozdělenými světlomety a také řadu technických vylepšení. Jízdní vlastnosti vylepšuje rozšířený rozchod zadních kol a interiér pak zkrášluje třeba skleněný displej s větší úhlopříčkou.
Zajímavé je, že auto vyrostlo do délky tak, že je srovnatelné se střední třídou, přestože ostatními parametry stále patří do segmentu nižší střední třídy. Jednou z hlavních výhod karosérie liftback je fakt, že příliš mnoho konkurentů na trhu nenachází, což samozřejmě ještě více akceleruje prodeje této varianty.
Díky dlouhým pátým dveřím a velkému převisu karosérie nabízí octavia obrovský zavazadlový prostor, který v základním uspořádání nabízí objem 568 litrů s rezervním kolem. Poslední podpis Josefa Kabaněho v rámci jeho působení pro značku Škoda souvisel právě s faceliftem octavie a rozporuplným pojetím přední části vozu. Zde došlo k rozdělení světlometů na čtyři samostatná světla. Musíme uznat, že se nám toto řešení v reálu líbí o poznání více než na fotografiích.
Příď nového vozu dále zatraktivnil pás LED diod pro denní svícení. Ten je umístěn ve spodní části rozdělených světlometů. Vnitřní světla navazují na novou masku chladiče, která je nově širší a výraznější. Při pohledu na záď testovaného vozu si všímáme nových světel s nápadnějším profilováním. Ty jsou kompletně vybavena diodovou technikou.
V nabídce se také objevila řada nových disků s atraktivním designem. Mnoho z nich se nám opravdu líbí, protože posunují vzhledově octavii o pořádný kus dopředu. Ve standardu jezdí octavia na šestnáctipalcových ocelových kolech.
Jednou z hlavních motivací faciliftu nové octavie bylo odlišit ji od menšího rapidu. Není pochybností o tom, že tento cíl byl splněn. V interiéru naopak byly vylepšeny pouze drobnosti s cílem ještě vyššího komfortu pro posádku. Co je tedy nového?
Obrovský zavazadlový prostor jsme již zmiňovali, pojďme se tedy podívat přímo na interiér vozu. Pochvalu si zaslouží zejména prostor pro nohy a to na všech sedadlech. Trochu zamrzí, že prostřední místo na zadních sedadlech stále nedisponuje dostatečně vysokou opěrkou pro hlavu. Jinak si však pětičlenná posádka rozhodně na nedostatek prostoru stěžovat nemůže.
Líbila se nám dostatečně široká sedadla se slušným bočním držením těla. Škoda jen, že ta přední nedisponují o něco delšími sedáky. Co se týká vlastní přístrojové desky, hlavní vylepšení proběhlo zejména v komunikačním prostředí palubních systémů. Modernizovaná Škoda Octavia dostala vylepšený palubní displej s výhradně dotykovým ovládáním. Fyzický ovladač nám chyběl především u ovládání hlasitosti audiosystému. To má nově na starost jedno ze čtyř dotykových tlačítek na levé straně displeje. Ostatní funkce se ovládají ryze přes vlastní dotykovou obrazovku.
V případě, že zrovna nemáte vypnuté zapalování lze hlasitost audiosystému regulovat rovněž ovladačem na volantu. O velký handicap se tedy nejedná. Ostatní funkce, jako je například vstup do menu apod., lze pohodlně zvládnout prostřednictvím dotykových ovladačů za jízdy. Velký posun zaznamenal systém v oblasti konektivity. Samozřejmostí je LTE připojení k internetu a na stropě se nově objevilo tlačítko tísňového volání eCall.
Nová je také grafika přístrojů, která je bohužel trochu méně přehledná než dříve. Další změny jsou už pouze drobnosti se záměrem zlepšit praktické využití vozu. Za zmínku například stojí diodové osvětlení zavazadlového prostoru. Cestujícím vzadu pak přibyly dva USB vstupy.
Celkově na nás dělá vnitřek vozu velmi dobrý dojem, materiály jsou kvalitní a perfektně slícované. Při jízdě po nekvalitní silnici se tak z útrob přístrojové desky neozývají žádné nelibé zvuky. Kvalita zpracování je tedy i u posledního provedení tohoto modelu nezpochybnitelná.
Bezesporu největší zájem lze očekávat o variantu s naftovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1598 cm3. Jeho výkon byl v postupně navyšován. Nejdříve se jednalo o 77 kW, následně 81 kW a nyní disponuje nejvyšším výkonem 85 kW při 3200 - 4000 ot/min. Největší točivý moment 250 N.m je k dispozici v rozmezí 1500 – 3000 ot/min.
Motor příjemně odhlučněný a chlubí se solidním výkonovým projevem. Velmi slušně táhne až do 3500 ot/min, po překročení hranice 4500 ot/min pak zátah motoru klesá. Pro rychlejší cestování se bude spíše hodit naftový dvoulitr, na běžné jezdění však šestnáctistovka rozhodně stačí.
Spotřeba pohonných hmot se pohybuje na perfektních 5,4 l/100 kilometrů v rámci kombinovaného provozu. Mimo dálnice a město není problém jezdit pod pětilitrovou hranicí. Ve městě je třeba počítat s odběrem 6 – 6,5 l v závislosti na stylu jízdy. Prakticky to samé platí pro dálniční jízdu. I v době, kdy se nad dieselovými motory stahují mračna, se u rodinného vozu jedná o perfektní hodnoty, nemyslíte?
Pochvalu zaslouží šestistupňová manuální převodovka, která je přesná a optimálně odstupňovaná. Jednotlivé rychlosti zapadají v kulise řazení velice lehce. Při dálničních 130 km/h točí motor 2450 ot/min, což přispívá nejen k nižší hlučnosti, ale také příznivé spotřebě pohonných hmot.
Jízdní vlastnosti Škody Octavia se liší podle zvolené konfigurace. Všechny octavie s výkonem do 110 kW a přední poháněnou nápravou mají totiž klikovou zadní nápravu. V kombinaci s bohatou výbavou testovaného vozu (adaptivní tlumiče, panoramatická střecha apod.) je pohotovostní hmotnost vyšší s negativním vlivem na chování vozu na nekvalitních silnicích. A to i díky naftovému motoru nad přední nápravou. Nejlépe testovaný vůz tedy funguje na kvalitních silnicích, což je mimo jiné dáno i tužším odpružením.
Nedávný facelift navíc přinesl rozšíření zadních kol o 20 milimetrů, které přispívá k lepší stabilitě a to zejména ve vysokých rychlostech. U varianty s víceprvkovou zadní nápravou se rozchod dokonce prodloužil o 30 milimetrů.
Kliková zadní náprava testované octavie má však jednu nevýhodu. Jakmile vyjedete na nekvalitní povrch, auto znejistí a rázy se poměrně výrazně začnou přenášet do interiéru. To má pochopitelně špatný vliv na cestovní komfort. Přejezd výmolů navíc znamená rozvlnění vozu, což je nepříjemné. Pokud chcete tento neduh částečně eliminovat, nekupujte si příliš velká kola. Radikálním řešením je pochopitelně volba silnější motorizace nebo pohonu všech kol. Tyto varianty jsou totiž vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.
Potěší naopak zpětná vazba od řízení, obzvlášt ve sportovním režimu. Systém jízdních režimů Drive Select Mode nabízí kromě módu Sport také Normal, Comfort a Individual. Tyto režimy mění kromě charakteru odpružení také reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují.
Škoda Octavia 1.6 TDI je i ve variantě liftback opravdu praktickým autem. Úsporná vznětová šestnáctistovka funguje velmi dobře, snad jen horší silnice poněkud kazí jízdní komfort a stabilitu vybraných specifikací s jednoduchou nápravou vzadu. Poměrně odvážný design přídě se nám vcelku líbí. Navíc odlišuje auto od většiny konzervativněji pojatých konkurentů. V kombinaci s moderní technikou a praktickým uspořádáním se o budoucnost nové Škody Octavia netřeba obávat.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Octavia 1.6 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
81/ 3200 - 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1500-3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
197 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,4 / 3,4 / 3,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
568 (vč. rezervy) |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1305 (vč. Řidiče) |
Nosnost (kg): |
625 |
Základní cena (kč): |
354 900 (1,2 TSI 63 kW, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
452 900 (1.6 TDI 81kW, Active) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2017 |
Technické parametry |