K testovacím jízdám jsme od dovozce převzali prakticky jeden z prvních vyráběných modelů Volkswagen Crafter skříň 35 2.0 TDI 103 kW 6G DR. Vůz je vybaven motorem o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon činí 103 kW a největší točivý moment 340 Nm vrcholí v rozmezí 1600 – 2250 ot/min. Celková délka tohoto užitkového skříňového automobilu je 6836 mm, šířka 2040 mm a výška 2560 mm, navíc s velkým rozvorem 4490 mm. Maximální rychlost výrobce udává 160 km/hod., kombinovanou spotřebu 7,7 litrů/100 km, emise CO2 201 g/km.
Již na první pohled je patrný změněný koncept nového VW Crafter, který se nyní podobá šesté generaci vozu VW Transporter. Přímočaře stoupající nová příď působí dynamicky a exkluzivně, na přání může být navíc vybavena LED světlomety a chromovanými prvky na masce chladiče. Díky optimalizaci tvaru a vnějším rozměrům je nejnižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,33, což je dnes nejlepší hodnota ve své třídě.
První kilometry po pražské dlažbě s prázdnou dodávkou se z ložného prostoru ozývaly různé zvuky, po vjetí na asfaltový povrch se zvuky zklidnily, a navíc se hned ukázaly výhody dlouhého rozvoru. Velmi příjemná je sedačka řidiče, v našem případě příplatkové provedení Komfort Plus, s nastavitelným sedákem a elektrickou bederní opěrkou. Vedle je zdvojená lavice pro jednoho až dva další spolujezdce.
Kladně hodnotíme dobře odhlučněné pracoviště řidiče, přehlednost přístrojů a všech ovladačů, prakticky vše plně srovnatelné s osobním vozem. Příjemný je příplatkový multifunkční kožený volant s vyhříváním, nechybí klimatizace Climatic nebo odkládací přihrádky pod stropem kabiny. Součástí výbavy je i rádio Composition Media. Velká obrazovka slouží k ovládání prakticky všech funkcí a nastavení. V našem případě pouze chyběla příplatková navigace.
Nový Crafter s pohonem předních kol nabízí objem nákladového prostoru až 18,4 m3 a maximální výšku nákladového prostoru 2196 mm. Šířka mezi podběhy kol je 1380 mm a maximální délka nákladového prostoru 4855 mm – to jsou opět nejlepší hodnoty v této kategorii užitkových automobilů. Při vývoji této největší dodávky v nabídce Volkswagenu se myslelo hlavně na její užitné vlastnosti, a to především s ohledem na převoz europalet a pojízdných kontejnerů.
V sériové výbavě testovaného modelu jsou šestnáctipalcová ocelová kola. Plnohodnotné rezervní kolo upevněné v podvozkové části je vybaveno pneumatikou 205/75 R16 C113/111 s letním dezénem. Vedle zadních křídlových dveří bez oken je vůz vybaven posuvnými bočními dveřmi. Vysoká kabina je lakovaná v barvě vozu, přední plastový nárazník je šedý, ložný prostor je od kabiny oddělen přepážkou bez okna.
V zavazadlovém prostoru nechybí několik úchytných ok v podlaze. U našeho provedení je navíc příplatkové boční obložení nákladového prostoru, praktická dřevěná podlaha a další lišty a body k uchycení nákladu. Součástí nadstandardní výbavy je také pevné tažné zařízení. V kabině řidiče najdeme vedle dvou 12V elektrických zásuvek navíc také zásuvku 230 V. Vůz je sériově vybaven baterií 420A (70Ah) a alternátorem 140A.
Vlastní kabina posádky má centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tříbodové bezpečnostní pásy včetně airbagu řidiče a elektrické ovládání bočních oken. Již v základním provedení je vůz vybaven ABS, ESP, ASR, EDS a EBV. Nechybí zde účinný asistent pro kompenzaci bočního větru nebo praktický asistent pro rozjezd do kopce. Navíc vůz má Trajler Assist pro manévrování s přívěsem a automatický parkovací Parkpilot. V nabídce pro VW Crafter je celkem téměř šestnáct nejmodernějších asistenčních systémů, některé v základní výbavě, další si můžete připlatit.
V horkých letních dnech jsme přivítali účinnou klimatizaci, kde lze přívod čerstvého vzduchu regulovat poloautomaticky. Použitý zdokonalený motor 2.0 TDI 103 kW/140k s emisní normou EU6 je spojen s pohonem předních kol. Vlastní pohonná jednotka TDI se zdvihovým objemem 1968 cm3 je uložena vpředu napříč a skloněna pod úhlem osmi stupňů směrem dopředu tak, aby agregát zabíral v podélném směru méně místa. Získaný prostor se nyní využívá pro řidiče a náklad.
Při jízdě každý uživatel ocení dobře odhlučněný motor, stejně jako přesné řazení šestistupňového manuálu. Prázdný vůz neměl problém ani s dynamikou, přičemž ve130 km/h na dálnici motor točí kolem 2600 otáček. V zatáčkách se Crafter snadno ovládá a velkým benefitem je, že i prázdný vůz dokáže dobře filtrovat nerovnosti a příliš na nich neposkakuje. Diesel navíc táhne v širokém spektru otáček.
Provozní spotřeba se podle našich poznatků pohybuje okolo osmi litrů, což umožňuje při 75 litrové palivové nádrži jízdní dosah necelých tisíc kilometrů. Důležitou podmínkou úspornosti je správné řazení jednotlivých rychlostních stupňů mechanické šestistupňové převodovky a dodržování co nejplynulejší jízdní rychlosti bez zbytečných akcelerací a brzdění. V opačném případě je to vždy na úkor vyšší spotřeby.
Novinka již v sériové výbavě disponuje prodlouženou zárukou výrobce 2+2 roky nebo ujetím 200.000 km. Spotřeba paliva byla v porovnání s předchůdcem snížena v průměru o 15 procent a velmi příznivé jsou také emisní hodnoty. Nový Crafter kromě toho boduje nízkými náklady na údržbu, opravy a výměnu dílů podléhajících opotřebení i v dlouhodobém horizontu s ohledem na celkové provozní náklady. Výrobce navíc poskytuje dvanáctiletou záruku proti prorezavění karosérie.
Podle našeho názoru je nový Volkswagen Crafter jednou z nejzajímavějších dodávek současnosti na našem trhu. Modelových provedení bude postupně několik desítek a ty jistě přinesou v nabídce pro jejich budoucí uživatele další příjemná překvapení.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volkswagen Crafter 2.0 TDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1968 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 103/ 3500 - 3600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 340 / 1600-2250 |
Maximální rychlost (km/h): | N/A |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | N/A |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,3 / 6,9 / 7,4 |
Velikost zav. prostoru (l): | 14,4 m3 |
Objem nádrže (l): | 75 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 2154 |
Nosnost (kg): | 1346 |
Základní cena (kč): | 934 554 (2.0 TDI 75 kW) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 966 536 (2.0 TDI 103 kW) |