Facelift octavie přinesl především poněkud kontroverzní příď s rozdělenými světlomety a také například skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Jízdní stabilitu pak má vylepšit rozšířený rozchod zadních kol. Jak jezdí praktický kombík s osvědčeným dvoulitrovým turbodieselem a automatickou převodovkou DSG jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Octavii Combi netřeba dlouho představovat, jedná se o oblíbenou stálici na našem trhu. Může za to zejména vynikající poměr ceny a užitné hodnoty. Hlavní roli zde pochopitelně hraje prostorný zavazadelník s úctyhodným objemem 588 litrů.
Nedávný facelift způsobil diskuze ohledně odvážného pojetí přední části vozu, kde došlo k rozdělení světlometů na čtyři samostatná světla. Na fotkách toto řešení, které ještě nese podpis Josefa Kabaněho, působilo poněkud rozporuplně. V reálu se nám však líbí o poznání více. Pojďme se tedy podívat, co všechno modernizace přinesla.
Nejprodávanější škodovka vypadala sice i po letech velice dobře, ale i tak se představitelé automobilky rozhodli pro osvěžení. Ačkoliv nás v redakci snímky čtyřokého bestselleru poněkud vystrašily, testované bílé kombi naše emoce značně umírnily. Příď nového vozu se nám docela zamlouvá, a to především s atraktivním pásem LED diod pro denní svícení. Ten je umístěn ve spodní části rozdělených světlometů.
Uvnitř se o tak výrazné proměně hovořit nedá. Hlavní vylepšení proběhlo zejména v komunikačním prostředí palubních systémů. Jak jsme již avizovali, modernizovaná Škoda Octavia dostala vylepšený palubní displej s výhradně dotykovým ovládáním. Fyzický ovladač nám chybí především u ovládání hlasitosti audiosystému. To má nově na starost jedno ze čtyř dotykových tlačítek na levé straně displeje. Ostatní funkce se ovládají ryze přes vlastní dotykovou obrazovku.
Pokud zrovna nemáte vypnuté zapalování lze hlasitost audiosystému regulovat rovněž ovladačem na volantu. O velký handicap se tedy nejedná. Ostatní funkce, jako je například vstup do menu apod., lze pohodlně zvládnout prostřednictvím dotykových ovladačů za jízdy. Velký posun zaznamenal systém v oblasti konektivity. Samozřejmostí je LTE připojení k internetu a na stropě se objevilo tlačítko tísňového volání eCall.
Změnila se také grafika přístrojů, která je bohužel trochu méně přehledná než dříve. Další změny jsou už pouze drobnosti se záměrem zlepšit praktické využití vozu. Za zmínku například stojí diodové osvětlení zavazadlového prostoru. Cestujícím vzadu pak přibyly dva USB vstupy.
Škoda Octavia se stále chlubí vynikajícím vnitřním prostorem a pohodlnými sedadly. Potěší také množství odkládacích prostor s dobrou využitelností. Materiály jsou kvalitní a perfektně slícované. Při jízdě po nekvalitní silnici se tak z útrob přístrojové desky neozývají žádné nelibé zvuky.
Testovaná Octavie Combi měla pod kapotou dvoulitrový turbodiesel vyladěný na nejvyšší výkon 110 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Motor má celkově sympatický charakter a optimální výkonový projev, který se praxi nachází někde mezi 2-4 tis. ot/min. Slušně zabírá již od 1500 ot/min a má smysl ho točit až do 4500 ot/min. Po překročení této hranice již výkon strmě klesá.
Výhradu máme proti zvukovému projevu a kultivovanosti této pohonné jednotky. Motory 2.0 TDI od koncernu VW nikdy nepatřily v tomto ohledu mezi špičku třídy. Zákazník tedy musí počítat s jadrnějším zvukovým projevem.
Naopak pochvalu si motor zaslouží za skvělou ekonomiku provozu. Ve městě jsme jezdili kolem 6,5 l na 100 km, při ustálené jízdě devadesátkou není problém dosáhnout spotřeby 4,5 l/100 km. Na dálnici motor spotřebuje kolem 6 l/100 km. A to je slušný výsledek.
Líbil se nám také sedmistupňový automat DSG. Ten řadí velice rychle a hladce, bez jakéhokoliv cukání. Dokázali bychom si představit snad jen o něco lepší intuici řazení. Někdy zkrátka elektronika váhá, jaký převod má zvolit. Výhradu také máme k částečnému podtáčení motoru. Častěji jsme tedy volili sportovní jízdní režim, který tento neduh perfektně eliminoval.
Jízdní projev Škody Octavia je poměrně značně závislý na konkrétní konfiguraci. Všechny octavie s výkonem do 110 kW a přední poháněnou nápravou mají totiž klikovou zadní nápravu. V kombinaci s bohatou výbavou testovaného vozu (adaptivní tlumiče, panoramatická střecha apod.) je pohotovostní hmotnost vyšší s negativním vlivem na chování vozu na nekvalitních silnicích. A to i díky naftovému motoru nad přední nápravou.
Na kvalitní silnici se Octavie Combi chová velmi dobře, což je mimo jiné dáno i tužším odpružením. Vůz je přísně neutrální a komfortní. Nedávný facelift navíc přinesl rozšíření zadních kol o 20 milimetrů. U varianty s víceprvkovou zadní nápravou se rozchod dokonce prodloužil o 30 milimetrů. Díky tomu získala octavie na stabilitě, a to i ve vysokých rychlostech.
Jakmile však vyjedete na nekvalitní povrch, auto znejistí a rázy se poměrně výrazně začnou přenášet do interiéru. To má pochopitelně špatný vliv na cestovní komfort. Přejezd výmolů navíc znamená rozvlnění vozu, což je nepříjemné. Pokud chcete tento neduh částečně eliminovat, nekupujte si příliš velká kola. Radikálním řešením je pochopitelně volba silnější motorizace nebo pohonu všech kol. Tyto varianty jsou totiž vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.
Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují. Potěší i zpětná vazba od řízení, obzvlášť ve sportovním režimu. Systém jízdních režimů Drive Select Mode nabízí kromě módu Sport také Normal, Comfort a Individual. Tyto režimy pochopitelně mění také reakci převodovky nebo motoru na sešlápnutí plynového pedálu.
Ať se vám nová příď modernizované octavie zamlouvá nebo ne, jedno je jisté. Tento odvážný počin dnes již bývalého šéfa designu Škody Auto, nebude mít s největší pravděpodobností prakticky žádný vliv na prodejní úspěchy tohoto modelu. Stále se totiž jedná o praktický vůz s moderní technologií pod kapotou a skvěle zpracovaným interiérem. Je to hlavně kombinace vnitřního prostoru a relativně sympatické cenovky, která představuje v tomto segmentu nedostatkové zboží. A vůbec nic na tom nezmění podvozkové neduhy některých vybraných modifikací.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110/ 3500 - 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340 / 1750-3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
213 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,1 / 4,0 / 4,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
588 (vč. rezervy) |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1374 |
Nosnost (kg): |
645 |
Základní cena (kč): |
384 900 (1,2 TSI 63 kW, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
598 900 (2.0 TDI, Ambition) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2017 |
Technické parametry |