Žádný turbodiesel, pouze dva přeplňované benzinové motory. Takto vypadá nabídka motorizací pro novou Hondu Civic. Diesel tedy zatím v nabídce chybí. Není se co divit, vždyť přímé emisní normy tomuto palivu příliš nesvědčí. A bude hůř…
V nedávném redakčním testu jsme zkoušeli slabší tříválec 1.0 VTEC v kombinaci s manuální převodovkou a také automatem CVT. Dnes svíráme v ruce klíčky od výkonnějšího čtyřválce 1.5 VTEC. Ten slibuje solidní zábavu za volantem.
Svalnatá karosérie doznala celkem výrazných změn oproti předchozímu provedení. Zapomeňte na klínovitý profil, novinka se totiž chlubí avantgardním designem s nafouklou přední kapotou. Jako by se ani nejednalo o hatchback. Uvnitř se toho hodně změnilo a lze říci, že Honda pokračuje ve svém tažení proti mainstreamu.
Pokud budete kolem auta chodit s metrem v ruce, všimnete si změny rozměrů karosérie. Do délky narostla o 130 milimetrů a je také o 30 milimetrů širší než u předchozí generace. Zároveň došlo ke snížení vozu o 20 milimetrů s negativním vlivem na prostor v oblasti hlavy cestujících. I díky těmto změnám působí nový Civic proporčně a více sportovně než klasický hatchback.
Vnitřní prostor si ale jinak zaslouží pochvalu zejména v podélném směru. Ten se prodloužil o deset centimetrů. Nově se v civicu sedí níže, a to jak na předních sedadlech, tak i vzadu. Může za to především absence výklopných sedáků zadních sedadel s názvem Magic Seat. Pod předními sedadly byla u předchozí generace umístěna palivová nádrž. Ta se nově přesunula před zadní nápravu. Konstruktéři tak mohli snížit ukotvení přední sedadel o 35 milimetrů. Výsledkem je nízký sportovní posez, který v současnosti nenabídne snad žádný hatchback. Díky tomuto řešení se rovněž snížilo těžiště vozu s pozitivním vlivem na jízdní vlastnosti.
Na předních sedadlech se nám sedělo velmi dobře, a to díky optimální tuhosti a dlouhým sedákům. Sedadla mají dostatečné boční vedení a neunaví ani při dlouhé jízdě. Volant lze seřídit v širokém spektru, takže se za sportovně pojatým sloupkem řízení usadí opravdu každý. Malou revolucí je zcela nová přístrojová deska. Ta již neobsahuje velké množství digitálních displejů, nýbrž klasickou kapličku s moderním digitálním displejem s „analogovým“ otáčkoměrem a standardním digitálním ukazatelem rychlosti. Dominantou středového panelu je zapuštěný displej infotainmentu. Pochvalu si zaslouží za pěknou grafiku a řadu funkcí.
Pětidveřový hatchback nabízí zavazadlový prostor o objemu 420 – 478 litrů v závislosti na zvolené výbavě. Základní cena Hondy Civic je poměrně vysoká. S ohledem na bohatou základní výbavu však mnohdy vychází lépe než německá konkurence. Proto je tedy nezbytné detailně prostudovat jednotlivé výbavové stupně
Honda v minulosti bývala známým výrobcem skvěle fungujících atmosférických motorů. S přísnou světovou regulací emisí však musela i proslulá automobilka z Japonska udělat významnou změnu ve své filozofii. Není se však čeho bát, Honda už několikrát dokázala, že přeplňované motory umí a nutno dodat, že jejich charakter opět přináší něco navíc.
Testovaný čtyřválec 1.5 VTEC nabízí nejvyšší výkon 134 kW při 5500 ot/min, což je na poměry této třídy slušná porce. Největší točivý moment 240 N.m vrcholí v rozmezí 1900 – 5000 ot/min. Tyto hodnoty naznačují, že s autem bude zábava a to i díky lineárnímu nárůstu síly motoru.
Honda není v nízkých otáčkách kdovíjak živá, podobně jako v případě motoru 1.0 VTEC. Výraznější akcelerace se dočkáte zhruba od 2000 ot/min. Síla však přichází postupně, takže se nemusíte obávat žádného neplynulého nakopnutí. Jako by chtěla Honda zavzpomínat na staré časy bez přeplňování. V dnešním světě výrazných turboefektů se jedná o velmi příjemnou změnu.
Dynamika auta je perfektní, motor si hravě poradí s jakoukoliv situací. Ať už se jedná o náhlou potřebu předjetí nebo o udržení rychlého tempa v kopci při jízdě s plně naloženým vozem. Navíc má motor charismatický zvuk. Pochopitelně mnohem hezčí než u nedávno testovaného tříválce.
Manuální šestistupňová převodovka skvěle koresponduje s testovaným motorem. Řazení je precizní a řadicí páka je perfektně po ruce. Navíc je relativně krátká stejně jako kulisa řazení. Zajímavostí je, že se zpětný chod řadí místo šestky. Pozice zpátečky je pochopitelně samočinně blokována, aby nedošlo k záměně při jízdě vpřed.
S ohledem na nepříliš velkou nádrž o objemu 46 litrů není Honda Civic kdovíjaký milovník dlouhého cestování. V kombinovaném režimu lze jezdit za 7 l/100 km, což je prakticky stejná hodnota, jako u litrového tříválce. Ve městě je nutné počítat s osmilitrovou spotřebou, mimo město lze jezdit i za šest. To se ale musíte hodně snažit. Při dálniční střelbě případně při dovádění v zatáčkách spotřeba hravě atakuje desetilitrovou hranici.
Lepší výbava Hondy Civic nabízí adaptivní tlumiče, které zajistí sportovnější charakter a lepší jízdní stabilitu. Pomocí tlačítka hned vedle řadicí páky se aktivuje sportovní mód. Ale i ve standardním režimu je podvozek Hondy naladěn na tužší notu, takže se žádného váhavého chování v zatáčkách obávat nemusíte. Ve městě je samozřejmě standardní režim tlumičů příjemnější záležitostí.
Honda nově dostala zadní víceprvkovou nápravu. Vpředu je pak standardní McPherson. Auto se dokáže perfektně vypořádat s přejezdem většiny nerovností našich silnic a ani v zatáčce ho nic nerozhodí. Zejména ve sportovním režimu se skvěle drží zvolené stopy a díky agilně naladěnému řízení poskytuje řidiči velkou porci jízdní zábavy. V kombinaci s výkonným motorem jsme konečně nezaznamenali tak výrazný rozdíl mezi „rychlostí“ podvozku a motoru, tak jako u varianty a tříválcem 1.0 VTEC.
Palec nahoru zaslouží i řízení. Je nejen komunikativní, ale také příjemně strmé. Mezi krajními polohami má pouhé 2,2 otáčky. S hodnou si lze dokonce velmi dobře pohrávat v zatáčkách a při nájezdech do nich, pomocí řízení a plynového pedálu. Hravou zadní nápravu totiž snadno nasměrujete tam, kam potřebujete. Auto je na limitu poměrně dlouho neutrální a lze ho jednoduchým ubráním plynu přemluvit i k mírné přetáčivosti.
Jinak Honda s ochotou mění směr a miluje zatáčky různého poloměru. Podvozek je až překvapivě agilní, což v kombinaci s dobrým řízením a silným motorem zaručuje solidní zábavu za volantem. Silnou stránkou nové Hondy Civic jsou navíc i brzdy. Jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění a skvěle se dávkují.
Honda Civic 1.5 VTEC je jedním z nejagilnějších hatchbacků současnosti. Působí neotřelým dojmem a pokud se vám její design zamlouvá, budete s ní jezdit velmi rádi. Obzvláště to platí pro nadšené řidiče. Auto má skvělý podvozek, účinné brzdy, výkonný motor a komunikativní řízení. Navíc je poměrně praktické. Co si od současného hatchbacku může milovník řízení více přát?
Tým AUTOiNDEX.cz
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 6MT | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový VTEC |
Objem motoru (ccm): | 1498 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 134 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 240 / 1900 - 5000 |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,2 – 8,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,4 / 4,9 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 420-478 |
Objem nádrže (l): | 46 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1378 - 1405 (dle výbavy) |
Nosnost (kg): | N/A |
Základní cena (kč): | 449 900 (1.0 VTEC, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 619 900 (1.5 VTEC, Sport, akční cena) |