V minulém roce dostalo Porsche Macan základní dvoulitrový čtyřválec, který představuje „městskou“ alternativu k výkonnějším šestiválcům. Jak s ním tohle bezesporu atraktivní SUV jezdí jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Porsche Macan se u nás nově prodává v pěti verzích včetně dieselové varianty. Základní benzinový dvoulitr je reakcí Porsche na přísnou emisní politiku. Protože jsme v minulosti již čtyřválcový boxer od Porsche zkoušeli (v modelu Cayman S), neměli jsme před vlastním testem Porsche Macan žádné pochyby o tom, že by to mohl být propadák. Jak se s ním tedy jezdí?
Porsche Macan je na trhu již tři roky a za tu dobu si získal poměrně velkou oblibu u movitých zákazníků. Porsche už dávno pochopilo, že vysoké auto zákazníci prostě chtějí, a tak jde na ruku nejen milovníkům zarytých sporťáků, ale snaží se vyplnit mezeru na trhu i v segmentu sportovních užitkových vozů. Poté co sklidilo veliký úspěch s modelem Cayenne, přišel na řadu jeho menší bratr Macan. Hlavním smyslem tohoto modelu je kompaktnější karosérie pro jednodušší městské využití. Podmínkou však byly také sportovní jízdní vlastnosti a samozřejmě i příznivější pořizovací cena.
Vše Porsche splnilo dokonale a opět představilo vůz, který v daném segmentu prakticky nemá obdoby. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá a prakticky stejná jako u většího Porsche Cayenne. Špičkové jízdní vlastnosti pro maximální dynamiku, ale i klidnou jízdu. Ale pěkně popořádku.
Porsche Macan s testovaným dvoulitrem odlišují po vzhledové stránce od ostatních modelů pouze drobnosti. Vůz standardně vyjíždí na osmnáctipalcových kolech, není ale problém objednat auto klidně i na kolech o rozměru 21 palců. Připlatíte si za ně však sto tisíc korun bez DPH. O tom, jaký bude výsledek se můžete přesvědčit na fotografiích námi testovaného vozu…
Standardem základní varianty jsou černé brzdové třmeny a také černé lemování oken. Exteriér má v základu jednoduchou koncovku výfuku na rozdíl od námi testovaného modelu se čtyřmi koncovkami. Karosérie je spíše boubelatá, žádné designové výstřelky tedy očekávat nelze. Zadní část spolu se sdruženými svítilnami však evokuje tvary ultimativního modelu 911.
Vpředu dostal zkoušený Macan příplatkové světlomety LED s vynikající účinností. Denní svícení pak zajišťuje několik LED diod po obvodu vlastních světlometů. Výsledný dojem je perfektní. Námi testovaný kus byl tedy vybaven poměrně velkoryse, a to zejména v oblasti exteriéru. Díky absenci označení pohonné jednotky by mu čtyřválcový dvoulitr pod kapotou rozhodně nikdo nehádal.
Ačkoliv karosérie nepůsobí nikterak výstředně, jedná se na první pohled o originální design. Obávaná podobnost s Audi Q5 se tedy nekoná. Díky vyšší stavbě karosérie se do auta pochopitelně perfektně nastupuje. Ačkoliv interiér našeho modelu neobsahoval tolik prvků volitelné výbavy, jako exteriér, prémiový dojem mu jistě upřít nelze. Zpracování je na té nejvyšší úrovni a synonymem pro něj je kvalita.
Dvoubarevné provedení vnitřku působí velice elegantním dojmem a pochvalu si zaslouží skvělý posez za volantem. Ten lze nastavit v širokém spektru. Zkoušený model neměl Sport Chrono paket, takže se na vrcholu přístrojové desky usídlil kompas namísto známého časoměřiče. Naštěstí i v tomto Porsche budete startovat motor nalevo od volantu a koukat se na kapličku přístrojové desky s tradiční dominantou otáčkoměru. Samozřejmě s nezaměnitelným fontem číslic.
Středový panel je relativně hodně široký a je doslova posetý množstvím tlačítek. Poměrně rychle si na to však zvyknete a oceníte intuitivnost rozmístění jednotlivých ovladačů. Nechybí tlačítko pro tužší podvozek, sportovní set-up motoru a převodovky, a dokonce také pro snížení světlé výšky. Bravo!
Vpředu je místa dostatek prakticky v každém směru, vzadu je to o poznání horší. Místa je zde na poměry SUV málo, a to zejména pro nohy. Podobné je to s prostorem v oblasti hlavy. Vzadu se tedy pohodlně usadí spíše jen osoby nižšího vzrůstu. Pochvalu si na druhou stranu zaslouží pětisetlitrový kufr s velkým vstupní otvorem a pravidelnými rozměry. S ohledem na omezený vnitřní prostor vzadu je až s podivem, že konstruktéři vnitřní prostor takto rozdělili. Podle nás to však koresponduje s určením vozu především pro dvoučlennou posádku a děti. Velký kufr samozřejmě majitel vozu ocení zejména při nákupech. Na rodinnou dovolenou ve čtyřech ale Porsche Macan spíše není.
Pod kapotou testovaného Porsche se nacházel zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1984 cm2 s nejvyšším výkonem 185 kW při 5000 – 6800 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 370 N.m vrcholí v rozmezí 1600 – 4500 ot/min. Po nastartování motoru je uvnitř absolutní ticho a kultivovanost přeplňovaného čtyřválce je na té nejvyšší úrovni.
Při popojíždění ve městě chválíme solidní zátah v nízkých otáčkách a skvěle řadící sedmistupňovou převodovku. Mimo město je Porsche Macan i se základní motorizací 2.0T jedním z těch rychlejších vozů a žádnou ostudu věhlasné sportovní automobilce rozhodně nedělá. Pokud z něj budete chtít dostat maximální dynamiku, funguje skvěle nejen ve sportovním režimu automatické převodovky PDK, ale také v jejím manuálním módu. Motor se krásně žene do otáček a má sílu prakticky až do omezovače. U toho navíc vyluzuje libozvučné tóniny. Zkrátka Porsche.
Spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem osmilitrové hranice v městském provozu. To je perfektní hodnota předurčující Macan pro popojíždění v zácpách. Pokud však autu začnete šlapat na krk a razantně akcelerovat, spotřeba se hravě přehoupne přes desetilitrovou hranici. Při dálničním limitu 130 km/h rovněž počítejte se spotřebou kolem 9-10 l/100 kilometrů. Žádným šetřílkem tedy 1770 kilogramů vážící SUV není. Vše dokáže dvoulitr vynahradit svým charakterem a minimální prodlevou turbodmychadla.
Relativně lehký motor má také pozitivní vliv na jízdu v zatáčkách. V kombinaci se vzduchovým odpružením se jedná o skvěle namíchaný koktejl jízdních vlastností. Na obrovských kolech si sice příliš ladného pohupování neužijete, zase ale „nespadnete“ do každého výmolu našich silnic. A když si budete chtít projet vaše oblíbené zatáčky, Porsche Macan nabídne doslova ohromující stabilitu. A to zejména ve sportovním módu vzduchového podvozku.
Řízení je příjemně ostré a auto přesně reaguje na každý pohyb volantem. Posilovač řízení je navíc relativně komunikativní. Protože se jedná o Porsche s pohonem všech kol, větší porce točivého momentu se přenáší na zadní nápravu. To eliminuje nepříjemnou nedotáčivost v rychle projížděných zatáčkách. V rámci offroad režimu dělí mezinápravová lamelová spojka sílu mezi jednotlivé nápravy rovnoměrně. Zajímavé je, že spojka byla integrována do skříně převodovky po vzoru modelu 911. Offroad režim navíc nastaví povozek o čtyři centimetry výše oproti standardu.
Porsche Macan je i se základním motorem obdivuhodný vůz. Jeho hlavní devizou je mimořádná obratnost a suverenita ve vysokých rychlostech. Navíc z něj stále sálá určitý říz sportovního vozu. S ohledem na menší prostor na zadních sedadlech se v podstatě jedná o zvýšený hatchback s velkým kufrem a velkou dávkou charisma. Tento unikátní koncept testované Porsche předurčuje především pro městské využití, se kterým perfektně koresponduje i testovaný čtyřválec. Dvoučlenné posádce s dětmi na zadních sedadlech ale dokáže nabídnout skvělé svezení prakticky v jakýchkoli podmínkách.
Tým AUTOiNDEX.cz
Porsche Macan 2.0T |
|
Typ motoru: |
přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem motoru (ccm): |
1984 |
Počet válců: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
185 / 5000 - 6800 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
370 / 1600 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
229 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
6,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,6 / 6,6 / 7,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
500 |
Objem nádrže (l): |
65 (75 v rámci nadstandardní výbavy) |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1770 |
Nosnost (kg): |
675 |
Základní cena (kč): |
1 575 277 (Porsche Macan 2.0T) |
Cena testovaného vozu (kč): |
2 081 712 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Macan |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0T |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2017 |
Technické parametry |