Honda Civic 1.0 VTEC Turbo - manuál nebo CVT? (TEST)

Testy
12.06.2017

F T G

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo - manuál nebo CVT? (TEST)

Desátá generace Hondy Civic nově nabízí pouze přeplňované motory a chlubí se avantgardním exteriérem. Uvnitř se toho hodně změnilo a lze říci, že Honda pokračuje ve svém razantním tažení proti mainstreamu. Není se však čeho bát, nový Civic stále patří mezi řidičsky nezajímavější auta segmentu. Tentokrát jsme zkoušeli dvě varianty - s ručně řazenou převodovkou a automatem CVT. Jak se s nimi jezdí?

Honda Civic je asi tím nejkontroverznějším reprezentantem nižší střední třídy. A od začátku říkáme, že to rovněž platí i pro novou generaci tohoto modelu. Od příchodu sedmé generace, která byla v podstatě ve stylu velkoprostorového vozu, zažili fanoušci značky několik dalších doslova šokujících překvapení. Osmá generace si vysloužila přezdívku „UFO“ a devátá generace zase představovala evoluci předchozího modelu a vylepšení některých chyb. A co přináší současný model?

Opět změny

Už na první pohled je jasné, že se znovu jedná o extravagantní model. Karosérie působí svalnatým dojmem a opticky přišla o výrazně klínovitý profil. Subjektivně se nám nové ztvárnění velice líbí. Zároveň ale víme, že tento vůz budete buď milovat nebo nenávidět. Nic mezi tím.

Asi tou nejdůležitější novinkou je změna proporcí. Karosérie je o 130 milimetrů delší a o 30 milimetrů širší, než tomu bývalo dříve. Zároveň došlo ke snížení vozu o 20 milimetrů s negativním vlivem na prostor v oblasti hlavy cestujících. I díky těmto změnám působí nový Civic proporčně a více sportovně než klasický hatchback. Navíc si zachovává stejný vnitřní prostor jako původní model. V podélném směru ho dokonce i předčí, a to o úctyhodných 10 centimetrů.

Vnitřní prostor znatelně ovlivňuje absence výklopných sedáků vzadu s názvem Magic Seat. Pod předními sedadly byla u předchozí generace umístěna palivová nádrž. Ta se nově přesunula před zadní nápravu. Konstruktéři tak snížili ukotvení předních sedadel o 35 milimetrů. Vzadu se rovněž sedí o poznání níže. Výsledkem je nízký sportovní posez za volantem, který v současnosti nenabídne snad žádný hatchback. Díky tomuto řešení se rovněž snížilo těžiště vozu s pozitivním vlivem na jízdní vlastnosti.

Přední sedadla si zaslouží pochvalu i za relativně dlouhé sedáky (480 mm). Mají dostatečné boční vedení a díky optimální tuhosti neunaví ani při dlouhém cestování. Samotná přístrojová deska si rovněž prošla výraznou obměnou. Zapomeňte na velké množství různých digitálních displejů. Přístrojová deska zahrnuje standardní kapličku, avšak s digitálním displejem již v základu. Do středového panelu byl pěkně zapuštěn rozměrný displej infotainmentu. Pochvalu si zaslouží za hezkou grafiku a řadu funkcí.

Použité materiály jsou velice kvalitní a palec nahoru zaslouží i téměř dokonalé slícování. Při jízdě tak nic nevrže a auto působí robustním dojmem. Líbilo se nám, že všechny ovladače jsou dobře dostupné a skvěle padnou do ruky. Nic jsme při jízdě tedy nemuseli hledat. Volant lze navíc seřídit v širokém spektru, takže se za sportovně pojatým sloupkem řízení usadí opravdu každý. Pětidveřový hatchback nabízí zavazadlový prostor o objemu 420 – 478 litrů v závislosti na zvolené výbavě.

Testovaný vůz s manuálem byl vybaven nejvyšší výbavou Executive. Ta již v základu nabízí prakticky všechny položky, které si lze přát. Za příplatek bylo v testovaném voze snad jen kožené čalounění a vyhřívaná sedadla vzadu. Základní cena této varianty je poměrně vysoká. V úvahu je však nutné brát bohatou základní výbavu. Pokud tedy budete vůz porovnávat třeba s konzervativně pojatým VW Golf, je nezbytné detailně prostudovat jednotlivé výbavové stupně. Japonské pojetí výbavy je přeci jen odlišné.

Tříválcové turbo a charakter převodovek

S Hondou Civic představila automobilka zcela nové pohonné jednotky. Jednou z nich je testovaný benzinový motor 1.0 VTEC. Okamžitě po nastartování se projeví typický zvuk benzinového tříválce. Nejvyšší výkon činí solidních 95 kW při 5500 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 200 N.m vrcholí při 2250 ot/min. a to pro variantu s manuálem. V kombinaci se samočinnou převodovkou CVT dosahuje motor největšího točivého momentu 180 N.m., avšak v širokém rozmezí 1700 – 4500 ot/min.

Pojďme tedy rovnou za volant, nejprve modelu s ručně řazenou převodovkou. Před zahřátím motor nepůsobí příliš kultivovaně, následně se však vibrace výrazně utlumí. Většina tříválců se chlubí zátahem z nízkých otáček, Honda však ctí tradice značky a výrazněji zatahuje až ve středních otáčkách.

Dynamika vozu je na slušné úrovni a pokud si odmyslíte poněkud zvláštní zvukový projev přeplňovaného tříválce, automobil působí poměrně sportovně. A to i s touto základní pohonnou jednotkou. Manuální převodovka má spíše delší převody, takže při 130 km/h točí motor příjemných 3000 ot/min. na šestý převodový stupeň. I tak se ale nemusíte obávat línějšího projevu motoru. Navíc držet motor ve vyšších otáčkách je docela zábava.

Řazení šestistupňového manuálu je totiž precizní a řadicí páka je skvěle po ruce. Navíc je relativně krátká stejně jako kulisa řazení. Zajímavostí je, že se zpětný chod řadí místo šestky. Pozice zpátečky je pochopitelně samočinně blokována, aby nedošlo k záměně při jízdě vpřed.

A jak je na tom varianta s automatickou převodovkou CVT? Jak již název této převodovky napovídá, jedná se o variátorovou převodovku, která pracuje s virtuálními stupni. Pochvalu si zaslouží především ve městě, kde je zárukou velice hladkého provozu.

Pokud se Civicem 1.0 VTEC CVT vyrazíte mimo město a začnete tlačit na pilu, projeví se nevýhody bezestupňové převodovky. Kromě konstantně vytočeného motoru při akceleraci nám motor spojený s automatickou převodovkou příliš nekorespondoval s dynamickou jízdou. A to i přes to, že výrobcem uváděná hodnota zrychlení z klidu na 100 km/ho hovoří ve prospěch varianty s automatem.

A jak je na tom pohonná jednotka se spotřebou pohonných hmot? Civic vybavený automatem CVT jezdil po městě úsporněji, než model s manuálem. V tomto režimu si totiž vystačil se sedmi litry na sto kilometrů. To je jedna z hlavních výhod automatických převodovek s variátorem. U varianty s manuální převodovkou počítejte se spotřebu zhruba o 0,5 litru vyšší. V ostatních režimech se apetit tříválců 1.0 VTEC kombinovaných s různými převodovkami takřka vyrovnal. V kombinovaném režimu jsme nejčastěji jezdili se spotřebou kolem 7,4 l/100 km.

Na silnici

Novinkou v oblasti podvozkové platformy testovaných vozů je zadní víceprvková náprava. Výbava Executive a Prestige je navíc vybavena adaptivními tlumiči, které nabízejí dva režimy – tužší a komfortní nastavení. Oba módy si řidič volí tlačítkem vedle řadící páky příp. voliče automatu. Komfortní režim skvěle koresponduje s městským využitím, a i na sedmnáctipalcových kolech dokáže nový civic perfektně vyžehlit prakticky veškeré nerovnosti.

Při přejezdu větších výmolů se sice rázy přenášejí do interiéru, tlumící schopnost podvozku je ale perfektní. Ve sportovním režimu se Honda Civic skvěle drží zvolené stopy a díky agilně naladěnému řízení poskytuje řidiči solidní jízdní zábavu. Řízení je navíc nejen komunikativní, ale také příjemně strmé. Vždyť má mezi krajními polohami pouze 2,2 otáčky.

Karosérie se v zatáčkách naklání jen minimálně a auto je na limitu mírně nedotáčivé. Honda s ochotou mění směr a působí jistě v zatáčkách s různorodým poloměrem. Podvozek funguje dobře i na méně kvalitním povrchu, kde kola příliš neodskakují a dobře se drží zvolené stopy. Další silnou stránkou hondy jsou brzdy. Ty jsou velice účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se perfektně dávkují.

Resumé

Odvážná Honda Civic 1.0 VTEC představuje nepochybně originální alternativu k mnohdy nudným hatchbackům od německé konkurence. První pohled do ceníku může zájemce odradit, při bližším prozkoumání je však jasné, že již v základu zahrnuje prvky, za které se u konkurence připlácí. Auto má skvělý podvozek, účinné brzdy a komunikativní řízení. V kombinaci se sportovním posezem se bezesporu jedná o jeden z nejlepších řidičských hatchbacků současnosti. A to i v tomto nejslabším provedení.

Základní motorizace spojená s manuální převodovkou vyhoví různorodému využití, ovšem nepřináší tolik komfortu ve městě. Zde navíc spotřebuje i více paliva. Automat CVT se naopak více hodí do města. Při jízdě mimo městské aglomerace působí litrový tříválec s CVT utrápenějším dojmem a akustika motoru rovněž velkou parádu neudělá. Příplatek za automatickou převodovku se pohybuje na ospravedlnitelné úrovni 35 tisíc korun. Volba převodovky by se tedy měla odvíjet zejména od využití vozu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo MAN

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo CVT

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový VTEC

Přeplňovaný zážehový VTEC

Objem motoru (ccm):

988

988

Válce:

3

3

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

95 / 5500

95 / 5500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

180 / 1750 - 4500

200 / 2250

Maximální rychlost (km/h):

203

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,4

10,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,1 / 4,1 / 4,8

5,5 / 4,2 / 4,7

Velikost zav. prostoru (l):

420-478

420-478

Objem nádrže (l):

46

46

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1300-1346 (dle výbavy)

1310-1355 (dle výbavy)

Nosnost (kg):

N/A

N/A

Základní cena (kč):

449 900 (1.0 VTEC MAN, akční cena)

484 900 (1.0 VTEC CVT, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

449 900 (1.0 VTEC MAN, akční cena)

484 900 (1.0 VTEC CVT, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -