První generace Citroenu C3 se na trhu objevila v roce 2002 a od té doby získala milióny spokojených zákazníků. Tento model vždy patřil mezi povedené vozy a chlubil se neotřelým designem. Nová třetí generace přichází opět s velmi odvážným exteriérem, který budí velkou pozornost. Malý hatchback, který se vyrábí na Slovensku, vychází z většího modelu C4 Cactus. Za pozornost opět stojí boční Airbumpy, které mají chránit boční dveře zejména před poškozením na parkovišti.
Tento ochranný prvek je součástí nejvyšší výbavy Shine, u ostatních výbavových stupňů si za něj zákazník musí připlatit. Je vyroben z termoplastického polyuretanu, který odolává UV záření, mechanickému poškození a je navíc i barevně stálý. V neposlední řadě dotváří originální dojem z automobilu.
Dalším charakteristickým prvkem „cé-trojky“ je robustní přední část s rozdělením světel do tří horizontálních úrovní. I díky tomuto řešení působí automobil poměrně mohutným dojmem. V kombinaci s bočními Airbumpy se navíc stylizuje do podoby malého crossoveru. Nutno dodat, že auto je oproti předchozí generaci o 55 milimetrů delší a jeho celková délka činí 3996 mm. Karosérie narostla i do šířky na celkových 1749 milimetrů. Rozvor má solidních 2540 mm.
Opticky zaujmou také ochranné plastové lemy blatníků a zadní sdružená světla s 3D grafikou. Zákazníci toužící po jedinečnosti jistě ocení i devět barev karosérie v nabídce a tři barevné varianty střechy. Panoramatické střešní okno navíc příjemně prosvětlí interiér.
Ten není tolik výstřední, jako exteriér a soustředí se zejména na maximální komfort posádky. Všechny ovladače jsou dobře dostupné, snad jen umístění centrálního displeje by mohlo být více na očích. Nová C3 se jako první automobil může pochlubit integrovanou Full-HD kamerou s pamětí 16 GB a modulem GPS. Kamera je umístěna v prostoru čelního skla a monitoruje veškerý děj před vozem. Tento prvek velmi dobře poslouží, jako důkazní materiál při dopravní nehodě.
Vnitřní prostor vpředu je dostatečný, výtku si zaslouží snad jen trochu měkčí přední sedadla. Je to ale spíše otázka zvyku. U malých hatchbacků je nabízený prostor vzadu vždy jistým kompromisem, i tak nám ale prostoru pro nohy připadalo méně než u konkurence. Naproti tomu chválíme dostatek místa v oblasti hlavy. Zavazadlový prostor má objem 300 litrů, což hodnotíme jako slušný průměr. Snad jen nakládací hrana by mohla být níže.
Pochvalu si zaslouží dobré slícování plastů přístrojové desky a také použití kvalitních materiálů. Je vidět, že Citroen neponechal nic náhodě a připravil novou C3 pro boj o mety nejvyšší. Ve výbavě nechybí moderní prvky, jako třeba varování při opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo asistent pro rozjezd do svahu. Samozřejmostí je rozpoznávání dopravních značek, parkovací kamera a v neposlední řadě také tempomat.
O pohon testovaného vozu se staral vznětový motor 1.6 BlueHDI s nejvyšším výkonem 73 kW a největším točivým momentem 254 N.m.. Ten je k dispozici již od 1750 ot/min. Jedná se nejsilnější turbodiesel v nabídce pro model C3. Motor byl spojen s pětistupňovým manuálem a nabízí solidní dynamický potenciál pro většinu jízdních režimů. Auto působí svižným dojmem i při plném zatížení posádkou a nákladem.
Příjemný je zvukový projev pohonné jednotky a zejména její kultivovanost. Přestože řazení není příliš přesné, jednotlivé stupně jsou vhodně poskládané a dovolují naplno využít výkonový potenciál samotného motoru.
A jak je na tom Citroen C3 se spotřebou pohonných hmot? Opravdu skvěle. Spotřeba se pohybuje kolem pětilitrové hranice, což citroenu zajišťuje solidní rádius na jedno natankování. Při snaze o úspornou jízdu lze dokonce jezdit za čtyři litry na sto kilometrů. Bravo!
S turbodieselem pod kapotou narostla pohotovostní hmotnost vozu na 1161 kilogramů. To je zhruba o 100 kilogramů více v porovnání s modelem vybaveným benzinovým tříválcem 1.2 Pure Tech. I tak ale nemáme proti jízdním vlastnostem auta žádných výhrad.
Podvozek je nastaven na komfortní notu. I s relativně velkými sedmnáctipalcovými koly navíc dokáže výborně filtrovat nerovnosti našich silnic. Tento setup ještě více nahrává městskému využití, pro který je Citroen C3 primárně určený. Podběhy jsou velmi dobře utlumené, což skvěle koresponduje s pohodlnou jízdou. Snad jen aerodynamický hluk karosérie by mohl být nižší. Tento neduh však není v daném segmentu nic neobvyklého.
Při rychlém průjezdu sérií zatáček se auto docela naklání. Na druhou stranu se podvozek velmi dobře drží zvolené stopy. Výhradu máme snad jen proti razantnímu zásahu elektronické stabilizace při sebemenší ztrátě přilnavosti. Řízení není příliš komunikativní, avšak dobře koresponduje s městským využitím. Proti brzdám nelze mít výhrad, jsou účinné a dobře se dávkují.
Nový Citroen C3 1.6 BlueHDI je bezesporu stylovým vozem s komfortním podvozkem a velice úsporným turbodieselem. Otázka však zní, zda cenový rozdíl 60 tisíc korun oproti podobně výkonné benzinové variantě stojí za to. U zážehové jednotky 1.2 Pure Tech lze navíc rovněž očekávat úsporný provoz a díky nižší hmotnosti i agilnější jízdní vlastnosti. Při častém popojíždění po městech teoreticky dává volba benzinové varianty větší smysl a to i s ohledem na servisní aspekty naftové pohonné jednotky. Více informací přineseme po redakčním testu avizované varianty.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C3 1.6 BlueHDI 100 k MAN | |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1560 |
Počet válců: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 73 / 3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 254 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 188 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 11,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 4,3 / 3,2 / 3,6 |
Velikost zav. prostoru (l): | 300 |
Objem nádrže (l): | 42 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1161 |
Nosnost (kg): | 469 |
Základní cena (kč): | 234 900 (1.2 Pure Tech 68 MAN, LIVE, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč): | 319 900 (1.6 BlueHDI 100 k, MAN, LIVE, akční cena) |