Předchozí generace Audi Q5 byla velice oblíbeným vozem, který se chlubil neotřelým exteriérem a velmi dobrými užitnými vlastnostmi. Moderní technika koncernu VW pod kapotou a variabilní interiér patří mezi špičku.
Po nedávném faceliftu představilo Audi druhou generaci tohoto oblíbeného SUV. Nová Q5 nyní působí daleko sportovnějším dojmem. Nám v redakci se dokonce líbí daleko více, než designově poněkud fádní Q7.
Audi má výraznější linie, kterým dominuje dravá hranatá příď s diodovými světlomety. Přestože se nejedná o kdovíjak velké SUV, model Q5 působí robustně. Zvýrazněné jsou podběhy kol, které zdůrazňují pohon všech kol Quattro. Směrem k zádi se svažuje horní line bočních oken, což vozu dodává dynamický nádech. Zajímavý je i fakt, že u různých výbavových linií se vnější design mírně odlišuje.
Pro SUV modely od Audi je typické zadní víko zavazadelníku obepínající střešní sloupky C. Dvojice koncovek výfuků byla integrována do difuzoru. Tradičně rozměrná přední maska chladiče působí dynamickým dojmem a navazuje na styl ostatních modelů Audi. Žádné odvážné kroky ani u tohoto SUV značky Audi očekávat nelze.
Zadní části dominují rozměrné světlomety, jejichž eleganci rovněž zajišťuje moderní LED technologie. Víko zavazadelníku se zvedá spolu se zadními světly, což je typické pro všechny SUV této značky. Nedílnou součástí bezpečností výbavy vozu jsou tedy i obrysová světla integrované do zadního nárazníku. To pro případ, že v noci zastavíte a zvednete páté dveře.
Interiér nabízí dostatek místa pro pět dospělých osob. Prostoru je očividně více, než tomu bývalo u předchůdce. Líbí se nám nový tříramenný volant s několika multifunkčními ovladači. U předchozí generace jsme kritizovali ovládání třízónové klimatizace, které bylo příliš složité. Nový model dostal novou mimořádně účinnou klimatizaci. Ta je doplněna řadou komfortních prvků. Za zmínku stojí například vyhřívání volantu nebo sedadel včetně účinné funkce odvětrávání. Velmi pohodlná sedadla navíc mohou být vybavena pneumatickou masážní funkcí.
Celkově je přístrojová deska velice moderní a po vzoru ostatních modelů této značky se chlubí perfektním zpracováním a čistým designem. Novinkou je Audi Virtual Cockpit a jeho 12,3“ displej. Nabízí vysoké rozlišení a brilantní grafiku. Jedná se o displej integrovaný přímo v přístrojové kapličce, po vzoru některých vybraných modelů koncernu Volkswagen.
Vylepšením prošel systém ovládání MMI touch, který je kombinovaný s 8,3“ displejem. Do otočného ovladače MMI byla integrována dotyková plocha, která rozpoznává ručně psané znaky a některé další pokyny.
Pochvalu zaslouží příplatkový paket S-line, který představuje to nejlepší, co si lze do vozu pořídit. Zahrnuje různé designové a praktické prvky, jež zvyšují nejen vzhledovou ale také funkční stránku automobilu. V interiéru námi testovaného vozu chválíme mimořádně kvalitní zpracování příjemné alcantary, stejně jako prémiové slícování měkčených plastů na přístrojové desce.
Nové Audi Q5 má zavazadelník o objemu 550 litrů, což je o 10 litrů více oproti předchozí generaci. Palec nahoru si zaslouží jeho příjemně umístěná nakládací hrana a v neposlední řadě také rovná plocha, která vznikne při sklopení opěradel zadních sedadel. Ty lze rozdělit v poměru 40:20:40. Zadní sedla navíc poskytují velice solidní jízdní komfort. Je pouze nutné počítat s omezeným prostorem v oblasti hlavy kvůli svažující se střeše. Díky posuvným sedadlům lze navíc variabilně měnit velikost zavazadlového prostoru.
Většina zákazníků testované Audi Q5 sáhne po dieselovém motoru s nejvyšším výkonem 140 kW. Solidní hodnotu výkonu doplňuje největší točivý moment 400 N.m, který vrcholí v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Tento motor pohání nejen sesterskou Audi A4 či A5, ale také koncernový VW Passat a dokonce představuje i nejsilnější turbodiesel ve Škodě Superb. V kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou S-tronic se jedná o velmi dobrou volbu pro běžné svezení.
Motor vás zklame snad jen v případě, že po něm budete chtít sportovní výkony. I přes snížení pohotovostní hmotnosti vozu totiž auto nepůsobí tak živě, jako ve zmiňovaných sedanech A4 a A5. Může za to nejen vyšší světlá výška, ale také obrovská dvacetipalcová kola paketu S-line. Navíc se točivý moment přenáší na silici prostřednictvím stálého pohonu všech čtyř kol. Ten například námi nedávno testované Audi A5 s totožným motorem chyběl.
Není se ale čeho bát. Dynamika vozu bohatě stačí na bezpečné předjíždění či svižnou jízdu s plně naloženým vozem. Pro SUV je tedy výkon optimální. Dvouspojková převodovka řadí velice rychle a intuitivně reaguje na pokyny řidiče. V rámci manuálního módu automatu S-tronic se u nové Q5 řadí jednotlivé rychlosti páčkami pod volantem.
Spotřeba pohonných hmot se ve městě pohybovala kolem 7,5 l/100 km, mimo město apetit motoru klesá pod sedmilitrovou hranici. Při dálničních 130 km/h točí motor 2000 ot/min a palubní počítač ukazuje kolem 7,2 l/100 kilometrů. Díky palivové nádrži o objemu 65 litrů dosahuje akční rádius testovaného SUV solidních 850 kilometrů.
Novinka stojí na modulární platformě MLB Evo, která oproti předchozí generaci dostala řadu lehčích materiálů. Díky tomu má nové Audi Q5 o zhruba 90 kilogramů nižší hmotnost než předchůdce. Za úsporou kilogramů stojí také nový pohon quattro s dvojicí mezinápravových spojek. Ten se nabízí pouze v kombinaci se čtyřválcovými motory. Úspora hmotnosti má samozřejmě pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Oproti standardnímu pohonu všech kol Torsen dokáže navíc ušetřit až tři desetiny litru paliva na sto kilometrů. Je také inteligentnější než haldex a to díky schopnosti předvídat možný prokluz zadních kol.
Přestože testovaný model nebyl vybaven adaptivním vzduchovým podvozkem, jeho tlumiče fungovaly na jedničku. Stabilita byla příkladná a pochvalu si zaslouží také schopnost žehlení nerovností našich silnic. O agilní jízdní vlastnosti námi zkoušeného modelu se postaral i příplatkový sportovní podvozek, který je přeci jen tužší oproti sériovému provedení. Není se však čeho bát, na nerovnostech funguje auto velice dobře, a to i na dvacetipalcových kolech, která jsou součástí nadstandardní výbavy.
Řízení je poměrně přeposilované, a tak jsme velmi často využívali možnost nastavení jízdního charakteru pomocí Audi Drive Select. Systém mění nejen odezvu motoru a převodovky na pokyny řidiče, ale také míru účinnosti posilovače řízení. K dispozici jsou módy Dynamic, Auto, Inteligent, Comfort, Efficiency.
Cestovní komfort je srovnatelný s konkurenčními SUV od BMW a Mercedesu. Musíme podotknout, že hlavním teritoriem všech těchto vozu je primárně silnice. Pohon všech kol tedy nabízejí spíše pro jistotu. Ani jeden z konkurentů přehnaně neupozorňuje na dovednosti v terénu, snad až na pár promo videí, které se odehrávají v pečlivě připravené divočině. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Nové Audi Q5 2.0 TDI je kompaktnější a subjektivně hezčí, než bývalo dříve. Má sportovní šmrnc, skvěle jezdí a díky tužšímu podvozku námi testovaného vozu se chlubí perfektní stabilitou. Moderní interiér vychází z větší Q7 a nelze mu prakticky nic vytknout. Oblíbená motorizace 2.0 TDI v kombinaci s relativně těžkým SUV dynamikou sice neuchvátí, ale v kombinaci s rychle řadícím automate působí dobrým dojmem. Cena testovaného vozu 1 758 800,- Kč odpovídá prémiové značce. Na poměry SUV střední třídy nám však opět připadá vyšší. Může za to samozřejmě špičková výbava včetně S-line paketu, navigace MMI včetně MMI touch a Audi Connect. Za základní model s motorem 2.0 TDI (110 kW) zákazník zaplatí o poznání méně - 1 071 900,- Kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1968 |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 140 / 3800 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 400 / 1750 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): | 218 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,3 / 4,7 / 4,9 |
Velikost zav. prostoru (l): | 550 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1845 |
Nosnost (kg): | 595 |
Základní cena (kč): | 1 254 900 (2,0 TDI 140 kW) |
Cena testovaného vozu (kč): | 1 758 800 |