Líbivý víceúčelový Peugeot splňuje vysoké nároky, které jsou kladeny na tyto vozy. Perfektně se hodí do města i na delší cestování, chlubí se dostatečným vnitřním prostorem a navíc skvěle jezdí. O to se stará nejen moderní technika pod kapotou, ale také agilní podvozek. No a co, že se nevyrábí s pohonem všech kol, vždyť většina uživatelů těchto automobilů se mimo zpevněnou komunikaci ani nepodívá!
Karosérie Peugeotu 3008 má vysokou příď s ochrannými plasty ve spodní části. Výraznou masku chladiče pak doplňují rozdělené světlomety s třemi řadami diod. Zvýrazněné je logo značky a delší přední kapota umocňuje charakter vozu. Atraktivně působí i zadní opticky propojená světla.
I Peugeot dělá několik věcí pouze pro krásu. Zajímavé je například zaslepení dvojice koncovek výfuků u turbodieselové varianty. Výfuk totiž ústí pod vozem, a tak jsou falešné koncovky čistě designovou záležitostí. Pochvalu si zaslouží dveře, jejichž spodní část překrývá prahy vozu. Ty tedy zůstávají neustále čisté, což zamezí zašpinění nohavic kalhot při nastupování do auta.
V rámci vyšších výbav nabízí Peugeot řadu GT line a GT. My jsme testovali provedení GT, které je k dispozici pouze v kombinaci s turbodieselem 2.0 BlueHDI 180k a automatickou převodovkou EAT6. Nižší stupeň GT line můžete mít buď s benzinovým motorem 1.6 THP 165 EAT6 nebo se slabší variantou dieselového motoru 2.0 BlueHDI 150k s manuální převodovkou.
Varianta GT hýčká posádku opravdu bohatou výbavou. Již ve standardu jsou k dispozici efektní devatenáctipalcová kola Boston s výbrusem. Samozřejmostí jsou také ozdobné lišty na bocích karosérie a kolem oken. GT přidává chromové koncovky výfuků a kryty rozměrných zrcátek. Právě zrcátka s chromovými kryty navozují dojem mimořádné elegance.
Za příplatek 30 tisíc korun můžete navíc získat originální dvoubarevné provedení, kterým byl vybaven i námi testovaný vůz. Výbava GT však není pouze o designu. Samozřejmostí jsou například plně diodové přední světlomety, které se chlubí vynikající účinností. Auto má navíc v základu prakticky veškerou bezpečností výbavu. Doplácí se jen za Advanced Grip Control, umožňující pět jízdních režimů.
Uvnitř vozu překvapí extravagantní přístrojová deska s velmi dobrým zpracováním. Volant je relativně malý a v horní i spodní části zploštělý. K SUV se malý průměr příliš nehodí, ale subjektivně jsme si na něj poměrně rychle zvykli. Dominantou přístrojové desky je barevný displej ve velmi tenkém provedení. Atraktivně působí fakt, že je natočen k řidiči.
Právě pomocí jeho dotykové obrazovky ovládá řidič většinu funkcí automobilu, včetně regulace teploty a nastavení audiosoustavy či navigačního systému. Změnit dokonce můžete i vůni osvěžovače vzduchu. Zaujala nás také speciální tlačítka na pokrokovém středovém panelu, která připomínají klávesy od klavíru. Pomocí nich lze ovládat funkce zábavního systému, ale také výstražná světla či vnitřní cirkulaci vzduchu. Futuristicky působí i volič šestistupňového automatu.
Výbava GT navozuje v interiéru ještě lepší dojem, a to díky několika detailům. Samozřejmostí je například exkluzivní tmavé čalounění stropu nebo hliníkové pedály. Za pozornost rozhodně stojí kombinované čalounění Alcantary s prošíváním. Námi testovaný vůz byl však vybaven příplatkovým čalouněním Nappa s prošíváním. Tento paket také zahrnuje elektricky nastavitelná sedadla s masážní funkcí.
Palec nahoru zaslouží i sofistikovaný displej i-Cockpit. Ten je součástí základní výbavy každého modelu 3008. Řidiči nabízí spoustu zajímavých informací a podporuje rovněž určitou personifikaci. Lze na něm volit několik schémat zobrazení provozních údajů, včetně výstupu mapy navigačního systému. Ten pak řidič může sledovat přímo v přístrojovém panelu před sebou bez nutnosti uhýbat očima do strany.
Systém i-Cockpit dokáže zobrazit různé údaje z palubního počítače nebo třeba omezit informace na zobrazení pouze aktuálního údaje o rychlosti. Pochvalu si zaslouží perfektně tvarovaná sedadla. Ty jsou sice tvrdšího charakteru, dokážou však podepřít nohy posádky díky nastavitelnému sedáku. Rovněž boční držení těla je dostatečné. Vepředu se sedí poměrně vysoko, což usnadňuje výhled z vozu.
Vzadu je prostoru o poznání méně, a to především v podélném směru. Hodně místa je však nad hlavou a potěší také slušný objem zavazadelníku. Ten činí solidních 520 litrů. Zavazadlový prostor navíc disponuje dvojitou podlahou a za příplatek také dostanete elektrické ovládaní pátých dveří.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházela nejsilnější motorizace této modelové řady - turbodiesel 2.0 BlueHDI. Motor disponuje nejvyšším výkonem 133 kW při 3750 ot/min a nejvyšším točivým momentem 400 N.m při 2000 ot/min. Dynamika motoru je na velmi slušné úrovni a zaručuje bezpečnost prakticky při jakékoliv jízdní situaci. Motor je navíc příjemně tichý a kultivovaný, kabina je ke všemu dostatečně odhlučněná, a to i při svižném dálničním tempu.
Šestistupňový automat EAT6 je sympatickým společníkem pro komfortní jízdu. Sice nedosahuje rychlosti řazení dvouspojkového ústrojí DSG od koncernu VW, vše ale kompenzuje hladkým chodem a plynulostí. Bravo!
Při rychlosti 130 km/h točí motor bezmála 2000 ot/min na šestý převodový stupeň. Pokud zrychlíte na 180 km/h otáčkoměr ukáže pouze 3000 otáček. Dlouhé rychlosti přispívají k vynikající úspoře pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 6,5 l/100 kilometrů, ve městě je nutné počítat se spotřebou zhruba o litr vyšší. Jízda klidným tempem pak znamená spotřebu lehce nad pětilitrovou hranicí. Díky vstřikování močoviny navíc toto BlueHDI splňuje přísnou normu Euro 6.
Podvozek je nastaven dle současných trendů a představuje optimální kombinaci mezi komfortem a stabilitou. Není přehnaně tuhý, ale výrazných náklonů karosérie v zatáčkách se rovněž nedočkáte. Při razantní jízdě je nutné počítat s občasným zásahem nevypínatelného ESP. Tlumiče se dokážou dobře vypořádat s většinou nerovností našich silnic. Skutečné rázy způsobí až opravdu velké výmoly.
Někdo může postrádat pohon všech kol. Pro zachování optimálních jízdních vlastností v náročnějších podmínkách si však můžete připlatit za zmiňovaný systém jízdních režimů Advanced Grip Control. Ten se ovládá otočným ovladačem. Součástí systému je i funkce pro sjíždění prudkých svahů, u které lze nastavit i rychlost.
Řízení je poněkud přeposilované, a proto působí trochu uměle. V režimu Sport posilovač sice trochu ztuhne, na citlivosti mu však nepřidá. V tomto módu se však výrazně zlepší reakce šestistupňového automatu EAT6. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeotu 3008 2.0 BlueHDI EAT6 ve vrcholové výbavě GT reprezentuje neotřelý vůz s takřka prémiovým interiérem. Pochvalu si zaslouží i povedený turbodiesel pod kapotou a velmi dobré jízdní vlastnosti. Při cestování potěší prostorností, dobře odhlučněným interiérem a dospělým jízdním projevem. Otázkou zůstává, zda si dokáže obhájit vyšší pořizovací cenu 895 tisíc korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 3008 2.0 BlueHDI EAT6 | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1997 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 133 / 3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 400/ 2000 |
Maximální rychlost (km/h): | 207 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,5 / 4,4 /4,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 520 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1540 |
Nosnost (kg): | 550 |
Základní cena (Kč): | 510 000 (ACCESS, 1.2i PureTech 130k) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): | 895 000 (GT, 2.0 BlueHDI 180k) |