Peugeot 301 či jeho spřízněný model, Citroen C-Elysée, považujeme za vozy pro zákazníky s potřebou přesunu na kratší až středně dlouhé vzdálenosti bez větších nároků na nejmodernější komfortní prvky. Doba se však mění a v rámci faceliftu dostal model 301 řadu moderních vychytávek. A to i přes to, že velkou roli při výběru těchto vozů hraje pochopitelně cena.
Další hlavní argument pro nákup modelu 301 je samozřejmě vzhled, který by nikoho neměl přimět k pocitu méněcennosti. Exteriér modernizované novinky se přiblížil poslednímu designovému trendu Peugeotu, a tak se například logo značky přesunulo z kapoty do masky chladiče. Ta je nově daleko výraznější.
Přepracovány byly i přední světlomety, jež dostaly tvar podobný modelu 3008. Diody LED pro denní svícení však byly umístěny separátně do nárazníku. I zadní světla se dočkaly nové grafiky, která má připomínat zářezy od lvích drápů.
Postavit levné a přitom dobré auto je samozřejmě vždy velkým kompromisem a je jen na zákaznících, aby si zhodnotili své potřeby, jak by měl takový vůz vypadat. Třistajednička je sedan s opticky poněkud vyšší stavbou karosérie, která na délku měří kolem 4,5 metru. To mu zaručuje solidní vnitřní prostor.
Modernizace se dotkla právě i interiéru, který zaujme přístrojovou deskou s jednoduchým a účelným tvarováním zároveň. Pochopitelně je znát snaha o úspory, takže asi nepřekvapí některé lacině působící materiály. Nově však Peugeot dostal sedmipalcovou obrazovku multimediálního systému, kterému pochopitelně nechybí navigace či výstup ze zadní parkovací kamery. Funkce spárování s mobilním telefonem je také samozřejmostí.
Multimediální systém je dotykový a díky relativně velkému displeji se pohodlně ovládá. O navigaci se postaral osvědčený TomTom a systém se také chlubí možností propojení Mirror Screen triple play. Ten zajišťuje duplikaci obsahu smartphonu.
Volant je stále seřiditelný pouze výškově, a navíc má zploštělou spodní část, která jeho držení příliš neulehčuje. Pro konstruktéry však bylo evidentně důležitější, že vypadá sportovně. Přínos tohoto prvku nevidíme ani u sportovních aut, natož u základního sedanu.
Líbí se nám vnitřní prostor auta, u kterého je dostatek místa pro kolena cestujících vzadu a zavazadelník je dobře využitelný. Tvarování sedadel není zrovna příliš vhodné pro mnohahodinovou jízdu (pro tyto účely jsou však na trhu jiné vozy), každopádně pocit stísněnosti se v autě nekoná.
O pohon testovaného vozu se staral vznětový motor 1.6 BlueHDI s nejvyšším výkonem 73 kW a největším točivým momentem 254 N.m.. Ten je k dispozici již od 1750 ot/min. Jedná se o jediný turbodiesel v nabídce pro model 301. Motor byl spojen s pětistupňovým manuálem a nabízí dostatek potenciálu pro většinu jízdních režimů. Auto dostatečně zrychluje i při plném zatížení posádkou a nákladem.
Příjemný je zvukový projev pohonné jednotky a zejména její kultivovanost. Převodovka je příjemná a jednotlivé stupně jsou vhodně poskládané a dovolují naplno využít výkonový potenciál samotného motoru. A jak je na tom 301 se spotřebou pohonných hmot?
Opravdu skvěle. Spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem pětilitrové hranice, což peugeotu zajišťuje solidní rádius na jedno natankování. Při snaze o úspornou jízdu lze dokonce jezdit za čtyři litry na sto kilometrů. Bravo!
I když má testovaný Peugeot 301 turbodiesel pod kapotou, jeho pohotovostní hmotnost se drží na příjemné hodnotě 1165 kilogramů. To je překvapivě prakticky shodná hodnota, jako u varianty s benzinovým motorem 1.6 VTi. Relativně nízká hmotnost Peugeotu 301 se pochopitelně pozitivně projevuje na chování auta.
Podvozek je naladěn spíše měkčeji, což ale neznamená, že se karosérie v zatáčkách příliš naklání. Dobrou zprávou je fakt, že se auto nenechá rozhodit ani při prudkých změnách směru. Škoda jen, že ESP zasahuje poměrně brzy. Navíc ho nelze deaktivovat, což je ale v současnosti spíše standardem. Bohužel.
Brzdy modelu 301 si zaslouží pochvalu. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se dobře dávkují, a to i přes to, že se na zadní nápravě nacházejí bubnové brzdy. Řízení je příjemné, přestože komunikací zrovna nehýří.
Modernizace Peugeotu 301 přinesla nejen atraktivní vzhled, ale také pokrokový multimediální systém. Varianta s turbodieselem pod kapotou zajišťuje velice ekonomický provoz a příjemný jízdní charakter. Škoda jen, že k ní nepořídíte automatickou převodovku.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 301 1.6 BlueHDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1560 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 73 / 3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 254/ 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 183 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 4,6 / 3,3 /3,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 506 |
Objem nádrže (l): | 48 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1165 |
Nosnost (kg): | -- |
Základní cena (Kč): | 280 000 (ACTIVE, 1.2i PureTech, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): | 340 000 (ACTIVE, 1.6 BlueHDI, akční cena) |