Zapomeňte na terénní ambice, tohle moderní SUV zaujme především vzhledem a velice kvalitním interiérem. Vyšší posez za volantem je další benefit pro milovníky vozů tohoto segmentu. Peugeot 3008 má vysokou příď a více ochranných plastů ve spodní části karoserie. Výraznou masku chladiče doplňují rozdělené světlomety s třemi řadami diod a koncová světla jsou opticky propojena.
Auto má relativně dlouhou kapotu, na kterou je při řízení vidět. Nechybí příplatkové celoplošné střešní okno a velmi zdařilý design litých kol. Pochvalu si zaslouží dveře, jejichž spodní část překrývá prahy vozu. Ty tedy zůstávají neustále čisté, což zamezí zašpinění nohavic kalhot při nastupování do auta. Z hlediska vnějších tvarů je Peugeot 3008 typickým zástupcem segmentu SUV. Délka karosérie činí 4450 mm a rozvor pak 2675 milimetrů, což je nadprůměrná hodnota. K solidnímu vnitřnímu prostoru přispívá také šířka karosérie 1840 mm.
Interiér Peugeotu 3008 působí velice extravagantním dojmem. Volant je relativně malý a v horní i spodní části zploštělý. K SUV se malý průměr příliš nehodí, ale subjektivně jsme si na něj poměrně rychle zvykli. Dominantou přístrojové desky je barevný displej ve velmi tenkém provedení. Efektní je jeho natočení k řidiči. Pomocí dotykové obrazovky, řidič ovládá většinu funkcí automobilu, včetně regulace teploty a nastavení audiosoustavy či navigačního systému. Změnit dokonce můžete i vůni osvěžovače vzduchu.
Dominantou interiéru je však displej i-Cockpit, který je součástí základní výbavy každé 3008. Řidiči nabízí spoustu zajímavých informací a podporuje rovněž určitou personifikaci. Lze na něm volit několik schémat zobrazení provozních údajů, včetně výstupu mapy navigačního systému. Ten pak řidič může sledovat přímo v přístrojovém panelu před sebou bez nutnosti uhýbat očima do strany. i-Cockpit dokáže zobrazit různé údaje z palubního počítače nebo třeba omezit informace na zobrazení pouze aktuálního údaje o rychlosti.
Zajímavě působí kolébková tlačítka na středovém panelu připomínající klávesy od klavíru. Pomocí nich lze ovládat funkce zábavního systému, ale také výstražná světla či vnitřní cirkulaci vzduchu. Pochvalu si zaslouží řadicí páka šestistupňového manuálu, která padne skvěle do ruky.
Palec nahoru zaslouží perfektně tvarovaná sedadla. Ty jsou sice tvrdšího charakteru, dokážou však podepřít nohy posádky díky nastavitelnému sedáku. Rovněž boční držení těla je dostatečné. Vepředu se sedí poměrně vysoko, což usnadňuje výhled z vozu. Vzadu je prostoru o poznání méně, a to především v podélném směru. Hodně místa je však nad hlavou a potěší také slušný objem zavazadelníku. Ten činí solidních 520 litrů. Zavazadlový prostor navíc disponuje dvojitou podlahou a za příplatek také dostanete elektrické ovládaní pátých dveří.
Přeplňovaný benzinový tříválec s označením 1.2 PureTech je velmi povedeným morem koncernu PSA. Může se pochlubit nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min a největším točivým momentem 230 N.m. Ten je k dispozici již při 1750 ot/min. Nutno dodat, že SUV s tímto motorem rozhodně netrpí nedostatkem dynamiky.
Motor běží velice kultivovaně, a přitom spotřeba není nikterak vysoká. Oproti dieselu má navíc nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějšího a na údržbu dražšího naftového motoru.
Ale i tento motor má svá specifika. Počítat je třeba s poměrně výrazným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách. Zejména po vyšší zátěži je nutné nechat pár minut dochladit turbodmychadlo, než zhasnete motor. Tím si ušetříte peníze za relativně drahou opravu a prodloužíte životnost pohonné jednotky.
Testovaná varianta byla vybavena šestistupňovou manuální převodovkou s optimálním odstupňováním. Díky relativně dlouhé šestce je cestování po dálnici příjemnou záležitostí při zachování příznivé spotřeby pohonných hmot. Řazení je poměrně přesné, občas nám vadilo jen malé zadrhnutí u neutrálu. A jak je na tom motor se spotřebou?
Ve městě jsme jezdili kolem 7 litrů, mimo město spotřeba klesá k pětilitrové hranici. Na dálnici je nutné počítat se spotřebou v rozmezí 6,5 – 7,5 litru v závislosti na stylu jízdy. S ohledem na vyšší stavbu karosérie a souvisejícím aerodynamickým odporem se jedná o velmi slušné hodnoty.
Podvozek Peugeotu 3008 představuje optimální kombinaci mezi komfortem a stabilitou. Není přehnaně tuhý, ale výrazných náklonů karosérie v zatáčkách se rovněž nedočkáte. Při razantní jízdě je nutné počítat s občasným zásahem nevypínatelného ESP. Tlumiče se dokážou dobře vypořádat s většinou nerovností našich silnicích. Skutečné rázy způsobí až opravdu velké výmoly. Lehčí tříválec nad přední nápravou navíc zajišťuje obratnější a stabilnější jízdní projev testovaného modelu.
Při jízdě na hranici adheze je model 3008 mírně nedotáčivý. Ale i v tomto režimu je auto stále dobře ovladatelné a dodává řidiči potřebnou jistotu. Řízení je poněkud přeposilované, a proto působí trochu uměle. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se brzdy velice dobře dávkují.
Peugeotu 3008 s benzinovým motorem 1.2 PureTech představuje zajímavou alternativu k dieselové variantě. Má agilnější podvozek a chlubí se příznivou pořizovací cenou. Navíc slibuje nižší náklady na servis včetně jednodušší údržby. V kombinaci s perfektním odhlučněním nabízí také vysoký komfort i při dlouhém dálničním cestování. Pro standardní roční nájezdy běžných uživatelů se nám jeví jako zajímavější volba a to i přes jeho vyšší spotřebu v porovnání s úsporným HDI.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 3008 1.2 Pure Tech | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1199 |
Válce: | 3 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 96 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 230/ 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 188 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 6,0 / 4,5 /5,1 |
Velikost zav. prostoru (l): | 520 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | N/A |
Nosnost (kg): | N/A |
Základní cena (Kč): | 510 000 (ACCESS, 1.2i PureTech 130k) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): | 510 000 (ACCESS, 1.2i PureTech 130k) |