Hlavním smyslem dieselového GT je pochopitelně zajímavá dynamika při zachování příznivé spotřeby pohonných hmot. O perfektní ovladatelnost se i v tomto případě stará systém 4CONTROL, který natáčí zadní kola. Přenos točivého momentu na přední nápravu má na starost automatická dvouspojková převodovka, která je však oproti benzinové variantě pouze šestistupňová.
Nový Mégane nás opět zaujal velice atraktivním designem. Jeho dominantou jsou přední světlomety, jež využívají plně diodovou technologii LED s názvem Pure Vision. Denní svícení zajišťuje atraktivní pás LED diod připomínající tvar hokejky. Líbí se nám také obrovský znak výrobce na masce chladiče, který má uprostřed zabudován radar adaptivního tempomatu.
Karosérie má výrazně zaoblený tvar, jenž působí velice elegantně a dynamicky zároveň. Design opět navozuje dojem jedinečnosti, což je doména právě Renaultu. Stačí si vzpomenout na předchozí generace tohoto vozu a je hned jasné, že Renault Mégane má originalitu v krvi již desetiletí.
Zadní svítilny mají tenké diodové pásy, vypadající opravdu efektně. U Renaultu jim říkají Edge Light a mají navodit prostorový efekt. Varianta GT navíc ještě přidává agresivnější přední nárazník a velká osmnáctipalcová kola. Efektně působí i dvě koncovky výfuku, které jsou však vyvedeny z jednoho výfuku.
Uvnitř vozu okamžitě zaujmou sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. V podstatě se jedná o sedadla z ostrých hothatchů, které mají příjemné polstrování a atraktivní prošívání. Kvůli bočnímu tvarování se do nich špatně usedá, pak už ale následují jen samá pozitiva. Posaz je na nich příjemně nízký a tříramenný volant padne skvěle do ruky. U méganu potěší i ambientní osvětlení, které se v ničem nezadá s prémiovými vozy.
Námi zkoušené provedení nebylo vybaveno obrovským displejem multimediálního systému (8,7 palce) na středovém panelu, ale standardním sedmipalcovým. I v tomto případě se však jedná o R-link 2, který se může pochlubit perfektní grafikou a množstvím funkcí. Oproti provedení s větším displejem je více ovladačů klasických (tlačítkových), což podle nás zjednodušuje ovládání hlavních funkcí, jako je například regulace teploty a intenzity ventilace.
Podvozek má o 28 milimetrů delší rozvor než jeho předchůdce. Na předních sedadlech je v podélném směru dostatek místa. To platí i pro prostor v oblasti hlavy. Posaz je navíc příjemně nízký a tříramenný volant padne skvěle do ruky. Vzadu je místa o poznání méně, čímž se v podstatě nic nezměnilo v porovnání s minulou generací. Možná za to můžou poměrně mohutná sportovní sedadla, jejichž opěráky omezují prostor pro kolena cestujících vzadu.
Zavazadlový prostor mezigeneračně narostl z 372 l na 384 litrů, má však o 20 milimetrů vyšší nakládací hranu. Při sklopení opěradel zadních sedadel vzniká několikacentimetrový schod, což je vada na kráse praktického a jednoduchého využití.
Vznětový motor s označením dCi 165 má zdvihový objem 1598 cm3 a disponuje nejvyšším výkonem 120 kW při 4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 380 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Jedná se o pohonnou jednotku, která vznikla přepracováním stávající motorizace známé z modelů Talisman a Espace. Už podle těchto hodnot je jasné, že od Méganu GT s turbodieselem nelze očekávat sportovní dynamiku. Renault má na druhou stranu dostatek potenciálu pro rychlé svezení, s čímž perfektně koresponduje označení GT. Předjíždění je tudíž bezpečné, a i na dálnici dokáže auto udržovat slušné tempo.
Nevýhodou je poměrně vysoká pohotovostní hmotnost, která je u dieselové varianty o nezanedbatelných 40 kilogramů vyšší než u benzinového provedení. Vyšší zátěž je pochopitelně nad předními koly, což ovlivňuje i jízdní stabilitu. Šestistupňový automat má optimální zpřevodování a chlubí se velkými pádly pod volantem pro manuální mód. Ty jsou hliníkové a jednoduše přístupné. V manuálním režimu bychom ocenili snad jen rychlejší reakce převodovky. Občas automat zkrátka váhá, což výrazně narušuje rychlé svezení.
Spotřeba pohonných hmot se pohybuje na příjemných úrovní. Ve městě jsme jezdili kolem šestilitrové hranice a mimo město palubní počítač ukazoval pětilitrovou spotřebu. Při dynamické jízdě však není problém jezdit klidně i za 9 litrů. To pak nevydrží 47 litrová nádrž Méganu GT příliš dlouho. Při klidném jízdním stylu však můžete počítat se spotřebou o dva litry nižší, než u varianty s benzinovou motorizací TCe 205. Tento rozdíl je však vykoupený horší dynamikou a o dost vyšší pořizovací cenou testovaného auta.
Mégane GT nás opět zaujal skvělou pozicí za tříramenným volantem a také sedadly s výrazným bočním vedením. To vše doslova láká k sportovní jízdě. V případě varianty s dieselem si však sportování příliš neužijete. Dobrou zprávou je ale fakt, že „GéTéčko“ nemá ultimativní podvozek ostrého hatchbacku, takže posádka zase tolik litovat nemusí. Podvozek navíc dokáže poměrně slušně žehlit nerovnosti našich silnic bez fatálních rázů do těla posádky. Při tom všem má slušnou stabilitu oproti běžné automobilové konfekci. A to se hodí i u vozu spalujícího naftu…
Opět kvitujeme perfektní ovladatelnost, jejíž směr udává sofistikovaný systém natáčení zadní nápravy 4CONTROL. Díky němu totiž automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak. Zadní náprava se do rychlosti 80 km/h natáčí v opačném směru než kola přední a po překročení hranice 80 km/h pak ve stejném směru (platí pro režim Sport, v ostatních režimech je hranice 60 km/h).
Nám připadal daleko přirozenější režim, kdy zadní náprava reaguje opačně než ta přední tj. do 60 km/h respektive 80 km/h. Auto je díky tomu velmi hbité a v kombinaci se strmým řízením umožňuje projíždět prudké zatáčky poměrně rychle. Kvůli těžšímu dieselovému motoru nad přední nápravou nám ale přišlo, že byl nedávno testovaným benzinový Mégane GT o poznání rychlejší. U zkoušeného vozu se projevuje nedotáčivost o něco dříve. V obou případech je však pihou na kráse nevypínatelné ESP.
Renault Mégane GT s dieselovým motorem ocení specifická cílová skupina zákazníků. Jednak po něm sáhnout milovníci jízdního charakteru vznětových motorů a zároveň lidé toužící po sportovním image rychlého hatchbacku s vidinou významných finančních úspor. S ohledem na cenový rozdíl 60 tisíc korun oproti benzinovému GT a potenciálně vyšší náklady na údržbu dieselového motoru, je však třeba tuto volbu řádně promyslet. Za nás můžeme říci, že model se zážehovým motorem pobaví řidiče rozhodně lépe. Každopádně s ani jednou variantou nešlápnete vedle. Nový Mégane je komfortní auto s moderním vzhledem a sofistikovanou technikou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Renault Mégane GT Energy dCi 165 EDC | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1598 |
Počet válců | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 214 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | N/A |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,1 / 4,3 / 4,6 |
Velikost zav. prostoru (l): | 384 |
Objem nádrže (l): | 47 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1505-1575 |
Nosnost (kg): | 426-496 |
Základní cena (kč): | 339 900 (SCe 115, Life) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 649 900 |