I přes to, že se na výsluní stále více prodírají crossovery a vozy kategorie SUV, rozhodně nelze říci, že by se segment velkoprostorových automobilů MPV netěšil pozornosti zákazníků. V Renaultu si navíc pevně stojí za svým a tvrdí, že víceúčelová vozidla ještě zdaleka neřekla poslední slovo. To bezesporu dokazuje i novinka v podobě Renaultu Scénic.
Na oko je nový scénic hodně podařený. Stačí se na něj podívat – ladné, typicky francouzské linie v kombinaci s určitou robustností probouzejí hodně libé pocity. Dvacetipalcová kola dojem mohutnosti jenom podtrhují, nebezpečnému vzhledu napomáhají i světlomety a vůbec celý „žraločí“ výraz. Kritici by sice mohli hovořit cosi o skořápce, ale z toho si u Renaultu vůbec nic nedělají. Celý tvar scénicu totiž vybízí k tomu, abyste do něj nasedli, sešlápli plyn a vydali se vstříc rodinnému cestování.
Podobně pozitivní dojem se ještě zlepší, když otevřete dveře a pokocháte se interiérem. Francouzští konstruktéři si dali záležet na designových sedadlech, velice elegantní palubovce se středovým panelem a velkém, dobře uchopitelném volantu, s nímž bude radost kroutit i po několika hodinách jízdy na delší vzdálenosti. Jistě, mouchy najdete všude, takže bude třeba se trochu smířit s tím, že právě vzhled sedadel vyhrál nad maximální mírou komfortu. Není se ale čeho bát, z auta jsme rozhodně nevysedali unavení. Sedadla mají dlouhý sedák a široké hlavové opěrky, ale jejich polstrování je bohužel dost tuhé.
Místa je v automobilu dostatek a to i na zadních sedadlech. Snad jen osoby vyššího vzrůstu budou mít potíže složit kolena vzadu. Vejít se s hlavou pod střechu, to problém není – ale ty nohy... Částečně za to může i sklopný stoleček, který vzadu máte k dispozici. Praktické, ale nikoli pro dlouhány.
Zavazadlový prostor velkým objemem nedisponuje, základní nastavení nabízí 506 litrů. Sice se v manuálu můžete dočíst, že jeho maximum činí 637 litrů, ale to je dost zkreslující, protože pak už by se dozadu nikdo neposadil. Zadní sedadla jsou totiž posunovatelná, což zase přispívá k perfektní variabilitě.
Na druhou stranu, oněch více než 500 litrů je v rámci této třídy běžný standard. Pokud máte početnou rodinu, pravděpodobně sáhnete po větším modelu Espace. Renault Scénic se může pochlubit množstvím odkládacích schránek. Velká schránka před spolujezdcem se dokonce otevírá jako zásuvka.
Za zmínku bezesporu stojí posuvný středový tunel, který dokáže skrýt držáky nápojů pod středovým panelem. Jedná se o originální řešení, které posunuje interiér Renaultu zase o kus dopředu.
Na středovém panelu se nachází rozměrný displej, který potěší perfektní čitelností a zdařilou grafikou. Většina funkcí se nastavuje dotykově mimo základních prvků klimatizace, ovladačů teploty apod. Celkově působí přístrojová deska vyváženým futuristickým dojmem. Bravo!
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházela nejsilnější motorizace – šestnáctistovkové naftové biturbo spojené s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Motor disponuje nejvyšším výkonem 118 kW při 4000 otáčkách a největším točivým momentem 380 N.m. při 1750 ot/min. Dynamiky má tento motor relativně dost. Myslíme si, že i varianta s jedním turbem by byla dostačující.
Šestistupňová automatická převodovka řadí velmi rychle a je vhodně odstupňovaná. Jelikož je motor dobře odhlučněný, posádka si může užívat solidního komfortu prakticky v jakémkoliv jízdním režimu. A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot?
Nemusíte mít obavu, že byste za pohonné hmoty utratili majlant. Při jízdě mimo město počítejte se spotřebou kolem pětilitrové hranice. Ve městě jsme jezdili za 6,5 l/100 km a při dodržování maximálně povolené rychlosti na dálnici pak za 6,8 litrů. Motor v tomto režimu točí 2500 ot/min.
Narovinu říkáme, že nový Reanult Scénic částečně doplácí na velká dvacetipalcová kola. Přestože na nich auto působí pevně a robustně, i na drobných nerovnostech se dost natřásá a ty větší pak nechá posádku pocítit bez servítek.
Charakter podvozku je navíc poměrně významně nedotáčivý. Výhodou velkých kol v kombinaci s tužším podvozkem je poměrně stabilní chování v zatáčkách. Žádné náklony karosérie tedy nečekejte. Dalším plusem podvozku je perfektní odhlučnění, což je v kombinaci s tichým motorem zárukou příjemné jízdní pohody.
Řízení je přesné i vyvážené, ale posilovač poměrně přeposilovaný. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Renault Scénic je moderním reprezentantem kompaktních MPV, které se chlubí především atraktivním designem exteriéru a interiéru. V kombinaci s úsporným a dobře odhlučněným motorem bezesporu zaujme řadu zákazníků, kteří preferují originalitu a moderní pojetí vozu. Někoho možná odradí poměrně tvrdý podvozek, který se hůře vypořádá s nerovnostmi našich silnic a možná také méně místa pro kolena cestujících vzadu. To souvisí zejména s bohatě dimenzovanými robustními křesly vpředu. I tak ale věříme, že si nový Scénic 1.6 dCi najde své zákazníky poměrně snadno.
Tým AUTOiNDEX.cz
Renault Scénic 1.6 dCi | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1600 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 118 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,0 / 4,3 / 4,7 |
Velikost zav. prostoru (l): | 506 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1540 |
Nosnost (kg): | 594 |
Základní cena (kč): | 449 900 (Energy TCe 115, Life) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 734 900 (Energy dCi 160 EDC, Bose) |