Elegantní SUV do nepohody - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT (TEST)

Testy
15.04.2017

F T G

Elegantní SUV do nepohody - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT (TEST)

Hyundai Santa Fe prošel nedávno faceliftem a neustále zlepšuje své postavení v rámci segmentu SUV. Chlubí se především příjemnou kombinací užitných vlastností a příznivé pořizovací ceny. Testovali jsme variantu s naftovým dvoulitrem 2.2 CRDi a automatickou převodovkou.

Jedním z hlavních prodejních argumentů modelu Santa Fe je elegantní design. Pochvalu si zaslouží mohutná příď s chromovanou maskou chladiče a přepracovaným nárazníkem. Do něj jsou integrovány mlhovky s efektním pásem LED diod pro denní svícení. Boční profil zaujme aerodynamickým tvarováním a efektním zúžením bočních oken směrem k „c“ a „d“ sloupku karosérie.

Vzadu se nám líbí rozměrná koncová světla, jejichž grafika připomíná obrácené písmeno C. Přístup do zavazadelníku pak usnadňují elektricky ovládané páté dveře. Celkově chválíme karosérii za decentní spojení chromu a různorodých křivek, které je opravdu sympatické.

Uvnitř posádku překvapí originálně pojatý interiér s kvalitními materiály a dobrým slícováním. Při jízdě tedy nic nevrže a ovladače fungují až na výjimky perfektně. Výhradu máme snad jen proti logice ovládání palubního počítače. Už jen nulování hodnot pomocí ovladače pro návrat o úroveň výše postrádá smysl.

Auto se chlubí řadou bezpečnostních asistentů, jako je například adaptivní tempomat, samočinné brzdění nebo systém pro eliminaci mrtvých úhlů. Samozřejmostí je také couvací kamera s velkým rozlišením.

Co se prostoru týká, ten je na poměry SUV dostatečně dimenzovaný. Snad jen místa pro nohy cestujících vzadu by mohlo být více. Ještě že lze zadní sedadla posouvat v podélném směru. Za zvýhodněnou cenu 20 tisíc korun dostane zákazník třetí řadu sedadel. Ty se vyklápějí z podlahy zatažením za páčku v zadní straně opěradla.

Přístup na třetí řadu sedadel není jednoduchý, osoby menšího vzrůstu ho však zvládnou bez větších obtíží. Místa pro nohy je málo, na nouzové cestování však stačí. Ve standardním uspořádání naložíte do zavazadelníku 585/516 litrů nákladu – v závislosti na tom, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Tyto sedadla částečně zmenšují zavazadelník i ve složeném stavu.

Pro zákazníky vyžadující více prostoru na zadních sedadlech má Hyundai řešení v podobě většího modelu Grand Santa Fe. Ten je určen převážně pro americký trh a je o nezanedbatelných dvě stě tisíc korun dražší.

Osvědčený turbodiesel 2.2 CRDi

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel vznětový motor 2.2 CRDi. Další alternativou pro Hyundai Santa Fe je nově zážehová pohonná jednotka 2.4 GDI (138 kW). Vznětový řadový čtyřválec o objemu 2199 ccm se chlubí nejvyšším výkonem 147 kW při 3800 ot/min. Největší hodnota točivého momentu činí 440 N.m v rozmezí 1750-2750 ot/min.

Motor si s autem o pohotovostní hmotnosti 1,9 tuny hravě poradí. Sympatické je, že zabírá už od nízkých otáček (cca od 1300 ot/min). Je navíc poměrně kultivovaný a neruší posádku ani zbytečným hlukem či vibracemi. Že se jedná o diesel, ale poznáte velice rychle, podle klasického dieselového klapotu.

Testovaná varianta byla vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Automat si s motorem velice rozumí a intuitivně volí jednotlivé převodové stupně. Převodovka je však naladěna spíše pro komfortní jízdu, takže kdovíjak rychlé reakce od ní očekávat nelze. Přeci jen se nejedná o dvouspojkové ústrojí. K charakteru vozu se ale hodí.

Pohon všech kol není permanentní, ale využívá ústrojí od firmy Magna. To připojí zadní nápravu až v situaci, kdy je to skutečně potřeba. Díky tomu je negativní vliv čtyřkolky na spotřebu minimální. Tlačítkem vlevo pod volantem pak připojíte zadní nápravu na trvalo, ale pouze v nízkých rychlostech.

A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot? Ve městě jsme jezdili kolem 8,7 l/100 kilometrů, mimo město lze spotřebu snížit k hranici 6,5 l/100 km. Při dálničním limitu odebírá motor z nádrže kolem 8,5 l na 100 km. S ohledem na prostorné SUV vybavené automatickou převodovkou a relativně silným motorem se jedná o očekávané hodnoty.

Nejen na silnici

Hyundai se může pochlubit slušnou stabilitou v zatáčkách, kterou zajišťuje tvrdší odpružení a to i přes vyšší těžiště. Nečekejte tedy kdovíjak komfortní podvozek. I tak se s ale velmi dobře vypořádá s nástrahami našich silnic. Zapomenout můžete na nepříjemné jevy v podobně výrazných rázů od kol apod.

Posilovač řízení je po vzoru menších modelů i30 či i40 nastavitelný. K dispozici jsou tři režimy (Normal, Comfort a Sport), které významně mění charakteristiku. Komunikativnost to sice příliš nezlepší, ale pocit z řízení ano. S tímto řešením je navíc Hyundai na současném trhu unikátní.

S hyundaiem jsme vyrazili i na nezpevněné cesty, kde jsme ocenili především připojitelný pohon všech kol. Auto funguje jistě i na povrchu se sníženou adhezí, výhradu máme snad jen proti poměrně zbrkle reagující stabilizaci a protiskluzovému systému.

Zajímavým pomocníkem je i asistent pro sjíždění prudkých svahů. Nemusíte však zrovna jezdit po lese, abyste ho využili. Stačí zledovatělá vozovka někde v prudším kopci a hyundai si sám poradí s brzděním a volbou optimální rychlosti sjíždění. Na řidiči tak zůstává pouze vytýčit trajektorii pomocí volantu. Tyto bezpečnostní asistenti se tedy čím dál častěji rozšiřují i do běžných SUV.

Resumé

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi je elegantní SUV s bohatou základní výbavou za přijatelnou pořizovací cenu. Automatická převodovka dobře koresponduje s turbodieselem 2.2 CRDi a zaručuje posádce komfortní svezení ve městě, na běžných silnicích či v lehkém terénu. Svým charakterem se ale automat lépe hodí pro komfortní jízdu. Pokud chcete od Santa Fe 2.2 CRDi větší dynamický potenciál a jste ochotni obětovat pohodlí automatického řazení, zvolte raději manuál.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2199

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 3800

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 1750-2750

Maximální rychlost (km/h):

203

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,6 / 6,0 / 6,6

Velikost zav. prostoru (l):

585/516

Objem nádrže (l):

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1907-2040

Nosnost (kg):

603

Základní cena (kč):

679 990 (2.4 GDI, 4x2, Confidence)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

959 990 (2.2 CRDi AT, 4x4, Style)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -