Majestátní velikost Škody Superb je už tak trochu ohraná písnička. Musíme však uznat, že rozměry vozu korespondují s velice povedeným designem. Mezigeneračně působí největší škodovka sportovněji a to především díky menšímu převisu na přední nápravě a protáhlejšímu zadnímu oknu. Přepracovaná příď se obohatila o chromové prvky přední masky, která navazuje na dynamicky ztvárněné světlomety. Zcela přepracované jsou i zadní svítilny, které disponují LED svícením.
Exteriér testovaného modelu s vrcholovou výbavou Laurin & Klement se může pochlubit velkými koly s pohledným designem. Atraktivně rovněž působí střešní okno s efektním černým dekorem v přední části střechy auta. Bílý lak karosérie navíc ještě více zdůrazňuje majestátní délku karosérie.
Základ interiéru vychází z jednoduchosti, které koncern Volkswagen dlouhodobě věří. Námi testovaný model v nejvyšší výbavě však působí o poznání luxusnějším dojmem. Pochvalu si zaslouží především německá preciznost zpracování přístrojové desky, která má něco do sebe. Velice chválíme posez za volantem, především díky široké variabilitě nastavení volantu. Líbí se nám intuitivní multimediální systém Columbus s opravdu pěknou grafikou. Pochvalu si také zaslouží ovládání klimatizace, které je přirozené.
Z funkčních prvků se nám líbila funkce Smart Light Assist (+20 tisíc korun, společně s Lane Assist a Blind spot detect), která prodlužuje dobu použití dálkových světel. Díky částečnému clonění neoslňujete ostatní řidiče, ať už ve vašem směru jízdy nebo v protisměru.
Co nás v dnešní době u Škody Superb zamrzí je absence předních LED světlometů pro potkávací a dálkový režim a také chybějící digitální štít. Tyto prvky bohužel nenajdete ani v příplatkové výbavě.
Palec nahoru naopak zaslouží velmi prostorný interiér, a to opravdu ve všech směrech. Varianta liftback je navíc neuvěřitelně praktická a elegantní zároveň díky perfektně přístupnému zavazadelníku. Superb dále vládne i řadou maličkostí, které potěší. Na mysli máme několik úchytek a držáků nejen v zavazadlovém prostoru.
Na předních sedadlech se sedí o něco výše, poskytují však pohodlí i pro dlouhé cestování. Kvalitní kůže je součástí výbavy Laurin & Klement, nevýhodou však je, že za Alcantaru si v rámci této výbavy připlatit nemůžete. Naopak ventilovaná sedadla jsou k mání za rozumných 10 tisíc korun. Královský prostor na zadních sedadlech snese srovnání s nejluxusnějšími vozy a hodně se zlepšilo i v oblasti šířky interiéru.
Nejsilnější provedení naftového dvoulitru nabízí nejvyšší výkon 140 kW při 3500-4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 400 N.m. vrcholí v rozmezí 1750 – 3250 ot/min. V praxi pak motor výrazně zatahuje již od 2000 ot/min. Předjížděcí manévry jsou tedy otázkou okamžiku. Po překročení hranice 4000 ot/min zátah postupně slábne.
Jízdní dynamika silnější varianty dvoulitrového turbodieselu je sice slušná, u koncernového sourozence Volkswagen Passat 2.0 TDI (140 kW) nám však připadala přeci jen lepší. Toto tvrzení podporují i zákulisní informace o tom, že byl výkon Škody Superb záměrně utlumen kvůli kanibalizaci mezi jednotlivými značkami v rámci koncernu VW.
Točivý moment se na přední poháněnou nápravu přenáší prostřednictvím dvouspojkové převodovky DSG, která patří mezi špičku automatických převodovek. Při potřebě náhlé akcelerace si však budete muset zvyknout na nutnost razantního sešlápnutí plynového pedálu. Jinak se totiž velkého zrychlení nedočkáte. I přes tyto vady na kráse se ale jedná o jednu z nejrychleji řadicích sériových převodovek. A jak je na tom Škoda Superb 2.0 TDI se spotřebou pohonných hmot?
Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 6 l/100 km, což je velmi slušný výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem 6,7 l nafty. S ohledem na velikost vozu a nabízený výkon se jedná o potěšující hodnoty.
Jedním z atributů testovaného superbu bylo adaptivní odpružením včetně možnosti volby jízdních režimů. Díky tomuto systému si můžete zvolit tuhost tlumičů v jednom z režimů Comfort, Sport nebo Normal. Nejvíce se nám zamlouval režim Sport. Standardní nastavení (Normal) je totiž až překvapivě měkké a podvozek je v tomto módu poměrně houpavý. Při svižné jízdě po okreskách nám mód Sport poskytl více jistoty, protože auto méně odskakovalo na nerovnostech.
Volbou režimů můžete ovlivnit i nastavení tuhosti řízení, které je průměrně komunikativní bez větší snahy návratu do středové polohy. U takto velkého vozu oceníte brzdy, jenž se dobře dávkují a při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu nevadnou.
Výhodou podvozku je i fakt, že je tvrdý a poddajný. Auto není zbytečně nedotáčivé a zejména v režimu Sport poskytuje solidní jízdní stabilitu. Oproti minulé generaci chválíme zejména stabilitu na dálnicích při vyšších rychlostech. Potěší také tlačítko vypínatelné stabilizace. Z hlediska cestovního komfortu se Škoda Superb sice nemůže pochlubit nejlepším odhlučněním ve třídě, i tak se ale jedná o solidní výsledek.
Škoda Superb v nejvyšší výbavě Laurin & Klement reprezentuje pohodlný cestovní koráb s chytrým navržením vnitřního prostoru. I přes drobné výtky k automatické převodovce DSG a naladění motoru se jedná o příjemný rodinný liftback pro dlouhé cestování. Právě pro rodinné využití se podle nás jedná o výbornou volbu a to zejména s ohledem na doslova královský vnitřní prostor. Za úvahu stojí snad jen volba slabšího dvoulitrového dieselu (110 kW), která oproti testované variantě nepůsobí o tolik pomalejším dojmem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb 2.0 TDI DSG | |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1968 |
Počet válců: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 140/3500-4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 400/1750-3250 |
Maximální rychlost (km/h): | 235 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,4 / 4,0 / 4,5 |
Velikost zav. prostoru (l): | 625 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1555 |
Nosnost (kg): | 620 |
Základní cena (kč): | 630 900 (1.4 TSI 110 kW, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč): | 781 900 (Ambition) 846 900 (DSG, Ambition) |