První generace Fordu S-Max kralovala neuvěřitelných 8 let a udávala benchmark kategorie velkoprostorových MPV. Konstruktéři modrého oválu tak chtěli vytvořit mezistupeň mezi plnohodnotným 7-místným Galaxy a menším C-Maxem. A tento krok se jim náramně povedl, protože se již po ročním působení stal S-Max vozem roku 2007.
Zatímco předchozí generace byla kategorii MPV relativně vzdálená, současnou klidně zařadíme mezi klasické velkoprostorové vozy. Sportovní silueta zůstala zachována, při bočním pohledu se zejména zadní část vozu výrazně snižuje, což není praktické, ale z hlediska dynamiky žádoucí. Naopak přední sloupky svírají s kapotou menší úhel. A to je oproti předchozí generaci jasnou známkou MPV. Přední maska vozu, inspirovaná Astonem Martin, má protažené hlavní světlomety zasahující do kapotáže.
Zadní část hodnotíme jako velmi povedenou, vůz působí širokým dojmem, což je dáno mezigeneračním nárůstem o 32 mm. Plusové hodnoty nacházíme i u výšky vozu (+35mm), která na jednu stranu zvyšuje těžiště, ale také zvětšuje vnitřní prostor. Naopak délka vozu je překvapivě o 5 milimetrů menší v porovnání s předchozí generací. To je však zanedbatelný údaj.
Pokud si přejete vůz výstřední, a ještě více sportovněji laděný, doporučujeme si připlatit necelých 43 tisíc korun za výbavu Style 3. Tento paket obsahuje sportovní odpružení se snížením světlé výšky o znatelným 10 milimetrů a celou řadu nástavců prahů v barvě karoserie. Přední část vozu má navíc výrazné „lízátko“ nárazníku připomínající břitvu samurajského meče.
Pozměněná je i horní a dolní část mřížky chladiče paketu Style 3. Aston Martin tak ustoupil černým plastům s chromovanou linií. Na zadní části zaujme lakovaný difuzor v černé barvě a na pátých dveřích spojler, který prodlužuje vůz a umocňuje šípovitý profil karosérie (+8 tisíc korun). Uvnitř přidává tento paket hliníkové pedály, které mají kromě estetické stránky i funkční smysl, kdy obstarávají lepší grip k podrážkám bot.
Po usednutí za volant chválíme příjemný posez. Sedadlo řidiče lze nastavit v deseti směrech a volant si můžete dokonale přitáhnout k tělu. Za průměrná považujeme sedadla, zejména nám vadí krátký sedák, který nelze prodloužit a tím více podepřít stehna. Na druhou stranu při delším cestování, cca 400 km, nemůžeme říci, že by sedadla nebyla pohodlná. Posez v druhé řadě sedadel je komfortní co do prostoru. Velice chválíme možnost Isofixu u prostředního sedadla, dokonce je to jeden z pouhých čtyřech vozů na trhu, které toto nabízí. Po ukotvení dětské sedačky na prostřední místo, jsou krajní sedadla plnohodnotná, a i člověk většího vzrůstu nebude strádat.
Ford S-Max je tak jeden z mála vozů, u kterých budete vnitřní šířkou na zadních sedadlech překvapeni. Mezigeneračně navíc došlo k posunu sedadel ještě více ke dveřím. Na dvě sedadla ve třetí řadě se pohodlně usadí pouze děti. Za tyto sedadla připlatíte 34 tisíc korun v rámci výbavy Travel Comfort. Sedadla jsou plně elektricky sklopná, navíc získáte výklopné stolky, sluneční clony, elektrickou zásuvku 230V, síť pro zajištění zavazadel a oboustrannou rohož v kufru.
Co nám ale přijde nepochopitelné u tak bezpečného vozu, je nutnost příplatku za boční airbagy na krajích ve druhé řadě sedadel (+9 tisíc korun). Věříme, že to bude nejčastější příplatková položka, bohužel.
Chválu posíláme multimediálnímu systému SYNC 3, který konečně komunikuje v češtině, je přehledný a jeho grafika je na slušné úrovni. Tady musíme zmínit jednu praktickou vychytávku – při nastartování vozu se na úvodní obrazovce nabídne volba rádia, vyhřívání sedadel a volantu, navigace a nastavení systému, takže nemusíte složitě vyhledávat každou funkci v menu přístroje a vše máte na jedné obrazovce.
Navigační systém nově nabízí i možnost vykreslování budov a funkci Applink, Android Auto a AppleCarPlay. Z příplatkové výbavy doporučujeme přikoupit 12 reproduktorů, zvuk audiosoustavy je pak na slušné úrovni, přestože nedosahuje kvalit soundsystému Bang & Olufsen. Pro milovníky hudby máme ale dobrou zprávu. V polovině roku 2017 obohatí příplatkovou nabídku vozů Ford právě Bang & Olufsen, jehož kvality nabízí hlavně prémiový segment.
V testované výbavě Titanium získáte i barevnou digitální kapličku přístrojů o rozměru 10,1 palce. Ta nám při prvním seznamování přišla chaotická, při dalším užívání jsme ale nakonec ocenili velmi příjemný systém ovládání a v neposlední řadě také perfektní čitelnost. Výtku zaslouží kvalita platů na středovém panelu. Inu požadavky Evropanů a obyvatel za velkou louží jsou rozdílné. Zpracování interiéru je ale velmi slušné. Při jízdě nás neobtěžovaly žádné rušivé zvuky.
Pochvalu si zaslouží full-LED světlomety, které nabízí osm automatických režimů svícení v závislosti na okolním prostředí, směru a rychlosti jízdy. Každý z režimů mění tvar a intenzitu světelného kuželu, např. za nepříznivého počasí svítí kužel více do stran apod. Nově Ford také nabízí možnost použití trvalých dálkových světel s cloněním okolních vozidel. V praktickém použití nemáme k systému výhrady.
Testovaný S-Max disponoval dvoulitrovým turbodieselem o nejvyšším výkonu 132 kW a největším točivým momentem 400 N.m v rozmezí 2000-2500 ot/min. Zajímavostí je, že si pohon všech kol AWD (+50 tisíc korun) můžete pořídit pouze s dvěma motorizacemi. Kromě námi testované varianty má tyto privilegia slabší 2.0 TDCi (110 kW). Nejvyšší výkon testovaného vozu s pohotovostní hmotností přesahující 1,9 t je překvapivě dostačující. Samozřejmě doufáme, že nejvýkonnější naftová motorizace 2.0 TDCi o výkonu 154 kW půjde do budoucna zkombinovat i s pohonem AWD.
Začneme podvozkem, který působí ultimativně v každé situaci. Námi testovaný model sice nedisponoval adaptivním podvozkem (sada Technology Ultimate +94 tisíc korun), avšak byl vybaven devatenáctipalcovými koly o rozměru 245/45 (+42 tisíc korun), které dostanete pouze s pohonem AWD. Minimální náklony karosérie, přesnost a jistota jsou jasné výherní atributy, díky kterým se S-Max neztratí ani v porovnání se sportovními vozy jiných značek.
Ve spojení s adaptivním řízením, které dává slušnou zpětnou vazbu a mění plynule převod řízení podle rychlosti jízdy (+12 tisíc korun), máte pocit, že řídíte závodní stroj. Po zhodnocení těchto jízdních vlastností si uvědomíte, jaký kus práce konstruktéři ve Fordu odvedli na tomto „autobusu“.
Velký úsměv na tváři nám také vykouzlil šestistupňový dvouspojkový automat od Getragu (+50 tisíc korun). Řadí sametově a skvěle funguje zejména v režimu S, kdy je reakce na stlačení plynového pedálu okamžitá. V režimu D je potřeba razantnějšího sešlápnutí, automat více váhá, jestli podřadit nebo ne. Proto s klidem doporučujeme jezdit na S, jenž otáčky drží v přijatelném spektru i při klidné jízdě, a navíc je vždy připraven na povely řidiče.
Ticho a zase ticho, tak by se mohl jmenovat dokumentární film o novém S-Maxu. Ford se zaměřil na odhlučnění kabiny a je to sakra znát. Uvnitř vozu neslyšíme ani velká kola, aerodynamický hluk a motor, což přikládáme akustickým sklům čelního skla a bočním sklům předních dveří. Překvapivé je, že tyto skla dostanete již v základní výbavě.
Méně nás potěšila vyšší spotřeba paliva, která se zastavila na 8 l/100 km v kombinovaném režimu. Při ostřejší jízdě se budete pohybovat klidně okolo 9-10 litrů. Vyšší spotřebu přisuzujeme zejména syrovému motoru testovaného vozu, který měl najeto pouhých 950 km.
Na současném trhu naleznete lepší MPV, ve smyslu kvalitnějších vnitřních materiálů nebo grafiky navigace. To co ale ostatní nenabízí je takový požitek z jízdy. Bez většího váhání můžeme říci, že perfektní podvozek Fordu S-Max bude bavit řidiče každý den. Ano, použití některých plastů není prvotřídní, ale to je jen detail v porovnání s jízdní zábavou a také stabilitou potažmo bezpečností. Zkrátka řidič a posádka testovaného fordu jsou na prvním místě a tím si u nás i S-Max II. generace vysloužil své místo na výsluní.
V současné době nabízí Ford speciální akci pro model S-Max s výbavou Titanium TOP Edition plus za přijatelných 969.900 Kč. Cenové zvýhodnění je více než dvě stě tisíc korun. V základní výbavě totiž naleznete armádu prvků jako např. navigaci s vykreslováním budov, BLIS systém (hlídání mrtvého úhlu), aktivní parkovací asistent, přední a zadní světlomety LED, kožená elektricky nastavitelná sportovní sedadla, vyhřívaný volant nebo 18-ti palcová kola. Navíc s paketem Style získáte originální vůz se sportovním vzhledem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Ford S-Max 2.0 TDCi AWD Powershift |
|
Typ motoru: |
přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
Počet válců: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
132 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 2000-2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
206 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,4 / 5,4 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
956 (naloženo po střechu) |
Objem nádrže (l): |
64 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1924 |
Nosnost (kg): |
691 |
Základní cena (kč): |
697 790 (1.5 EcoBoost, Trend) |
Základní cena s testovaným motorem (kč): |
969 900 (2.0 TDCi AWD Powershift, Top Edition+, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | S-MAX |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 2.0 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2017 |
Technické parametry |