Testované kombi zaujme pohledným designem stejně jako kompaktní varianta hatchback. Jeho dominantou jsou přední světlomety, jež využívají plně diodovou technologii LED s názvem Pure Vision. Denní svícení zajišťuje atraktivní pás LED diod připomínající tvar hokejky. Zaujme také obrovský znak výrobce na masce chladiče, který má uprostřed zabudován radar adaptivního tempomatu.
Karosérie je oproti minulé generaci o 45 milimetrů delší a 58 milimetrů širší. Hlavním faktorem ovlivňujícím vnitřní prostor je však rozvor náprav. Ten se v porovnání s minulou generací prodloužil o 9 mm na celkových 2712 mm. Zajímavé také je srovnání rozvorů varianty Grandtour se současným hatchbackem. Kombi má rozvor o 43 milimetrů větší. Díky tomu je na zadních sedadlech testovaného modelu o poznání více místa.
Zadní svítilny mají tenké diodové pásy, které vypadající opravdu efektně. U Renaultu jim říkají Edge Light a mají navodit prostorový efekt. Varainta GT navíc ještě přidává agresivnější přední nárazník a velká osmnáctipalcová kola. Efektně působí i dvě koncovky výfuku, které jsou však vyvedeny z jednoho výfuku.
Další výhodou varianty Grandtour je prostorný zavazadelník. V základním uspořádání nabízí solidních 521 litrů. Pod podlahou je navíc dalších 50 litrů úložného prostoru. Zavazadelník je navíc velmi dobře využitelný a také přístupný.
Po usednutí do vozu okamžitě zaujmou sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. V podstatě se jedná o sedadla z ostrých hothatchů, které mají příjemné polstrování a atraktivní prošívání. Kvůli bočnímu tvarování se do nich špatně usedá, pak už však následují jen samá pozitiva. Posaz je na nich příjemně nízký a tříramenný volant padne skvěle do ruky. U méganu potěší i ambientní osvětlení, které se v ničem nezadá s prémiovými vozy.
Dominantou přístrojové desky z kvalitních plastů je obrovský displej (8,7 palce) na středovém panelu. Renault ho pojmenoval R-Link 2 a pro variantu GT je součástí standardní výbavy. Prakticky vše se ovládá dotykově a klasických tlačítek je jen několik. Když chcete například ovlivnit intenzitu foukání klimatizace, musíte zabrousit do multimediálního systému. Lze si na to ale zvyknout.
Motorizace ve variantě GT nese označení TCe 205. Jedná se o přeplňovaný benzinový čtyřválec o zdvihovém objemu 1618 cm3 s nejvyšším výkonem 151 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 280 N.m vrcholí při 2400 ot/min. Výkon 205-ti koňských sil bohatě stačí na dynamickou jízdu a bezpečné předjíždění a to i přes to, že se hmotnost díky technickým vychytávkám vyšplhala poměrně vysoko.
Sedmistupňový automat s kratším odstupňováním nahrává dynamické jízdě a to zejména v manuálním módu. V rámci něj jsme ocenili perfektní pádla pod volantem ve stylu supersportu. Jsou hliníková, velká a navíc jednoduše přístupná. Bravo!
V rámci automatického módu sedmistupňové samočinné převodovky nám chyběla snad jen intuitivnější volba převodových stupňů. Samotné přeřazení však probíhalo velice rychle a bez jakéhokoliv škubnutí. Po překročení hranice 4500 ot/min má motor chuť po otáčkách, kterou zastaví až omezovač v 6500 ot/min.
Nevýhodou malých turbomotorů je vyšší spotřeba při sportovní jízdě. Při tomto jízdním stylu vám nevydrží nádrž méganu o objemu 50 litrů příliš dlouho. Pokud však pojedete běžným jízdním stylem, spotřeba se mimo město pohybuje kolem 7 l/100 km. Ve městě počítejte se spotřebou zhruba o 1,5 l vyšší. Za tyto hodnoty zaslouží motoráři z Renault Sport palec nahoru!
Je několik věcí, které zajistí, že se za volantem tohoto kombi nebudete nudit. Kombinace nízkého posezu za tříramenným volantem s výkonným motorem doslova lákají k rychlé jízdě. GéTéčko navíc dokáže relativně slušně žehlit nerovnosti našich silnic bez fatálních rázů do těla posádky. Při tom všem má slušnou stabilitu oproti běžným rodinným vozům nižší střední třídy.
Jedním z největších lákadel testovaného vozu je ovladatelnost, jejíž směr udává sofistikovaný systém natáčecí zadní nápravy 4CONTROL. Díky němu totiž automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak. Zadní náprava se do rychlosti 80 km/h natáčí v opačném směru než přední kola a po překročení hranice 80 km/h ve směru stejném (platí pro režim Sport, v ostatních režimech je hranice 60 km/h). Hlavně díky tomuto řešení nám testované kombi připadalo prakticky stejně dobře ovladatelné, jako nedávno testovaný hatchback.
Více se nám zamlouval režim, kdy zadní náprava reaguje opačně než ta přední, tj. do 60 km/h respektive 80 km/h. Auto je díky tomu velmi hbité a v kombinaci se strmým řízením umožňuje projíždět prudké zatáčky nevídaným tempem. Zadní stabilizátor varianty GT je o 25% tužší než u běžných provedení. I s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 225/40 R18 však podvozek bravurně filtruje nerovnosti a při tom všem vyniká stabilitou i hravostí. Chybou je snad jen nevypínatelné ESP.
Renault Mégane Grandtour GT je velmi rychlé rodinné kombi pro fajnšmekry milující dynamickou jízdu. Moderní technologií v ledasčem předčí konkurenci, a ještě k tomu nabízí solidní sportovní výkony. Provedení Grandtour navíc odstraňuje hlavní nevýhody hatchbacku Mégane. Těmi jsou pouze průměrný zavazadlový prostor a omezené místo pro nohy cestujících vzadu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Renault Mégane Grantour GT Energy TCe 205 | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1618 |
Počet válců | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 151 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 280 / 2400 |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,8 / 4,9 / 6,0 |
Velikost zav. prostoru (l): | 521 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1467-1538 |
Nosnost (kg): | 386-457 |
Základní cena (kč): | 369 900 (SCe 115, Life) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 624 900 |