Španělský Seat nedávno představil nové SUV, kterým hodlá prorazit na exponovaný trh oblíbených sportovně užitkových vozidel. A že byl vznik modelu ateca náročný, dokazuje například fakt, že auto kreslili designéři dlouhé čtyři roky. Testovali jsme variantu s oblíbeným turbodieselem 2.0 TDI 150k a pohonem všech čtyř kol.
Ostrá linie po celé délce karoserie, strmé zakončení linie oken, diodové svítilny vzadu – copak vám to připomíná? Ano, správně, přece Škodu Yeti. Jistě, oba modely patří do jednoho koncernu, ale kromě spolupráce značek při výrobě skeletu, vznikala ateca úplně samostatně. Stojí za ní šéfdesignér Seatu Alejandro Mesonero a je třeba poctivě přiznat, že i když ateca a yeti vykazují poměrně hodně společných prvků, především přední část karoserie je originální a typicky španělská. Ale nechme se překvapit, co se stane, až příští rok z výrobních pásů sjede právě nová generace Škoda Yeti.
Pojďme se však podívat na atecu samotnou. Pokud nám totiž zvenčí připomíná konkurenci, uvnitř je typicky seatovská. Vynikající přístrojová deska, která je velmi efektivní a funkční, z kvalitních měkčených materiálů, a přitom zároveň klasicky strohá, jak u Seatu bývá obvyklé. Osmipalcový displej s dotykovým ovládáním a se dvěma USB zdířkami je orientován na řidiče, a tudíž snadno dostupný. A kdybyste na něco nemohli dosáhnout, vyvoláte to hlasem. Na hlasovém ovládání totiž poslední dobou v Seatu hodně zapracovali.
Nejdůležitější ale je, že v autě je opravdu dostatek místa ve všech směrech. Sedadlo je vysoko, takže máte solidní přehled, a i tak je tam hodně prostoru nad hlavou i na kolena. Vzdušný interiér pak podtrhuje i solidní rozhled ze všech míst, kam se usadíte. A co se prostoru týká, totéž platí nejen o předních sedadlech, ale i vzadu. A díky pohodlným sedačkám zvládnete jakoukoli cestu. Jedna nevýhoda se tu ale přece jenom najde: palivová nádrž je umístěna nešikovně pod zadním sedadlem, takže vytváří mírní schod, který trošku zmenšuje prostor pro chodidla.
Podobné superlativy nelze vyřknout o zavazadlovém prostoru. Přece jenom, základní objem kufru je 510 litrů, což je spíše průměrná hodnota. Pokud si ale pořídíte model s pohonem na všechna kola, sebere vám to dalších pětadvacet litrů. Velký prostor v kabině holt ubere místo zavazadelníku. Za příplatek si ovšem můžete pořídit elektrické otevírání kufru, čímž se ateca podstatně ozvláštňuje. Technické vychytávky holt dokazují, že Seat je sice roztančená španělská značka, ale málo platné, patří elektronicky vymakanému Volkswagenu. Takže si můžete pořídit bezdotykové ovládání pátých dveří, a když ještě trochu s prasátkem zatřesete, stejným mechanismem si můžete otevírat dveře všechny.
Dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI bude asi nejprodávanější, nakonec třeba k verzi Xcellence není ani jiná naftová motorizace v nabídce. Motor možná není ten nejkultivovanější ve třídě, na druhou stranu nabízí velice solidní jízdní výkony. Maximální výkon činí 110 kW v rozmezí 3500 - 4000 ot/min, přičemž největší točivý moment 340 N.m je k dispozici mezi 1750 – 3000 otáčkách.
V praxi motor skvěle zatahuje již v nízkých otáčkách a lineárně zabírá do nějakých 4000 ot/min. Jeho výkon je dostatečný, a to i pro jízdu s plně naloženým vozem. Předjížděcí manévry jsou tedy poměrně bezpečné. Jediné kdy autu trochu dochází dech je rychlá jízda po dálnici. Tím máme na mysli rychlosti nad 160 km/h.
Pochvalu si také zaslouží šestistupňová manuální převodovka. Páka padne dobře do ruky, má přesné krátké dráhy a ovládá se na výbornou. Jednotlivé rychlosti jsou optimálně odstupňované. A jak je na tom motor se spotřebou paliva? V průměru jsme jezdili kolem 6,5 l/100 kilometrů, což vzhledem k tomu, že máte k dispozici větší SUV s pohonem všech kol, je výborný výsledek. Když se držíte na uzdě, dá se jezdit i pod šest litrů, pokud na to šlápnete, spotřeba samozřejmě roste, ale nad osm litrů se jen tak nedostanete.
Seat vybavil atecu několika jízdními režimy, které požitek z jízdy umocňují. Standardně můžete využít módy Eco, Normal, Sport a Individual, tedy to, co najdete i u jiných vozů celkem běžně. Tady si ale budete moci dopřát i režim Snow a Off-road. S tím se zase tak často nesetkáte. K čemu je to dobré? V režimu Off-road využijete okamžitě se aktivujícího asistenta sjíždění kopců, který funguje i při couvání, zatímco Snow pomůže s výjezdem nebo sjezdem prudkých kopců v zimních podmínkách.
Díky tužšímu odpružení se seat může pochlubit perfektní jízdní stabilitou. Karosérie se prakticky vůbec nenaklání. Přesto všechno jsou schopnosti podvozku žehlit nerovnosti na velmi slušné úrovni. Řízení je překvapivě tuhé, ale příliš zpětné vazby nenabízí. Nechybí mu však přesnost. Celkově lze říci, že jsme byli s chováním Seatu Ateca spokojení. Auto prostě dělá přesně to, co od SUV očekáváme a chceme. Bravo!
Tomu všemu koneckonců i odpovídá optimistická cena. Na druhou stranu nutno poznamenat, že základní výbava zaslouží palec nahoru. Seat Ateca se tak může pyšnit výbavou se sedmi airbagy, zadní parkovací kamerou, asistentem rozjezdu do kopce, automatickou dvouzónovou klimatizací nebo sedmnáctipalcovými litými koly. Takže když budete chtít nejlevnější verzi, sáhnete do peněženky pro něco málo přes půl milionu korun. Při srovnání s podobně vybavenou konkurencí nevychází tedy Seat Ateca vůbec špatně.
Tým AUTOiNDEX.cz
Seat Ateca 2.0 TDI 4WD |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340 / 1750–3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
196 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 4,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
485 |
Objem nádrže (l): |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1548 |
Nosnost (kg): |
552 |
Základní cena (Kč): |
523 900 (1.0 TSI, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): Cena s testovaným motorem a výbavou |
665 900 907 600 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Seat |
Model: | Ateca |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |