Model 301 od Peugeotu je cenově zajímavý vůz se solidními prostorovými parametry a zpracováním. Zájemce může přesvědčit i fakt, že Peugeot do něj na přání montuje i automatickou převodovku.
Není žádným tajemstvím, že se Peugeot 301 vyrábí na stejné platformě koncernu PSA, jako Citroen C-Elysée. Tyto vozy vyhoví zákazníkům s potřebou přesunu na kratší až střední vzdálenosti bez větších nároků na nejmodernější komfortní prvky, od elektrického ovládání všeho možného, až po dokonalou navigaci či bohatou bezpečnostní výbavu. Velkou roli při jejich výběru hraje pochopitelně cena, rozhodující bude ale také vzhled, který by nikoho neměl přimět k pocitu méněcennosti.
Kompaktní sedany u nás nepatří mezi nejoblíbenější vozy, pozornost zákazníků si však rozhodně zaslouží. Třistajednička je sedan s opticky poněkud vyšší stavbou karosérie, která na délku měří kolem 4,5 metru. To mu totiž zaručuje solidní vnitřní prostor. Výrazná přední světla spolu s charakteristickou maskou autu sluší a korespondují s designovými zvyky značky Peugeot. Horší je to při pohledu na záď, jejíž kufr byl nastaven na zbytek vozu poměrně násilím.
Uvnitř zaujme přístrojová deska s jednoduchým a účelným tvarováním zároveň. Pochopitelně je znát snaha o úspory, a to jak na materiálech, tak absenci některých komfortních prvků. Zapomeňte třeba na stropní madla, kosmetické zrcátko ve sluneční cloně nebo ušlechtilé dekorační materiály. Tady se setkáte spíše jen s pochromovaným plastem a obyčejným čalouněním sedadel.
Volant je seřiditelný pouze výškově a navíc má zploštělou spodní část, která zrovna řízení příliš nepomáhá. Pro konstruktéry však bylo evidentně důležitější, že vypadá sportovně. Přínos tohoto prvku nevidíme ani u sportovních aut, natož u základního sedanu. A pak je tu ještě jedna úsměvná záležitost. Červené pole otáčkoměru začíná už na hranici 5000 ot/min a to jak pro dieselovou, tak benzinovou variantu. Snaha ušetřit výrobou pouze jednoho typu otáčkoměru se zdá být pošetilá, ale není.
Líbil se nám i vnitřní prostor auta, vzadu je dostatek místa pro kolena cestujících a zavazadelník je dobře využitelný. Tvarování sedadel není zrovna příliš vhodné pro mnohahodinovou jízdu (pro tyto účely jsou však na trhu jiné vozy), každopádně pocit stísněnosti se v autě nekoná.
Jak jsme již zmiňovali, nabídnout auto na současném trhu zhruba za průměrný roční příjem obyvatele v ČR vyžaduje hodně kompromisů a kalkulací. Když se zeptáme potencionálního zákazníka, který s tímto sedanem pojede dvakrát týdně na nákup a o víkendu na chalupu, nakonec zjistíme, že většinu z chybějících prvků vůbec nebude postrádat. Z tohoto pohledu pak začíná být Peugeot 301 férovou nabídkou. Ptáte se proč?
Pod kapotou testovaného vozu se nacházela šestnáctistovka s nejvyšším výkonem 85 kW při 6050 ot/min. Největší točivý moment 150 N.m je k dispozici při 4000 ot/min. Tyto parametry naznačují, že motor miluje otáčky. Není se však čeho bát, atmosférický motor se ochotně vytáčí už při nízkých otáčkách a relativně slušně zatahuje. Dynamika peugeotu s tímto motorem je tedy dobrá. Aby také ne, vždyť pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1190 kilogramů. To je mimo jiné o 25 kilogramů více oproti variantě s manuálem.
Ano, čtete správně, i tento základní model automobilky Peugeot můžete totiž mít s automatickou převodovkou. Šestistupňový automat byl navíc příjemným překvapením. Řadí totiž velice intuitivně a kopíruje řidičův aktuální jízdní styl. Když tedy razantně sešlápnete plyn, převodovka automaticky podřadí a vytočí motor téměř do omezovače. Při částečném uvolnění plynového pedálu naopak automat odřadí pro úspornou a tichou jízdu.
Příjemný je i jadrný zvukový projev pohonné jednotky a také kultivovanost. Na přidání plynu při volnoběhu se motor žene do otáček s velikou chutí. Podobně snadno otáčky klesají zpět k volnoběhu. Takto motory reagovaly v minulých letech, to když ještě nebyly poznamenány přísným vlivem emisních norem. Tento motor pochopitelně současné normy splňuje, akorát na něj nemají tak negativní vliv.
Kombinovaná hodnota spotřeby pohonných hmot se v zimním režimu pohybovala kolem 7,5 l/100 kilometrů. Ve městě počítejte se spotřebou 8,5 l/100 kilometrů. Tyto hodnoty jsou samozřejmě značně závislé na stylu jízdní. Pod pětilitrovou hranici se s tímto autem nedostanete, na rozdíl od varianty s manuální převodovkou. To je však pochopitelná daň za komfort velice povedeného automatu. A jaké jsou jízdní vlastnosti?
Nízká hmotnost Peugeotu 301 se pochopitelně pozitivně projevuje na chování auta. Podvozek byl naladěn spíše měkčeji, což ale neznamená, že se karosérie v zatáčkách příliš naklání. Dobrou zprávou je fakt, že se auto nenechá rozhodit ani při prudkých změnách směru. Škoda jen, že ESP zasahuje poměrně brzy. Navíc ho nelze deaktivovat, což je ale v současnosti bohužel spíše standardem.
Brzdy modelu 301 si zaslouží pochvalu. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se dobře dávkují, a to i přes to, že se na zadní nápravě nacházejí bubnové brzdy. Řízení je příjemné, přestože komunikací zrovna nehýří.
Peugeot 301 1.6 EAT6 je ekonomicky pojatý vůz, avšak na jeho jízdních vlastnostech a motoru se to v negativním smyslu prakticky vůbec neprojevuje. Překvapí rovněž automatická převodovka, která výborně koresponduje s benzinovou jednašestkou. Mimo poněkud archaického displeje a lacinějších materiálů uvnitř zaslouží Peugeot 301 palec nahoru.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 301 1.6i EAT6 |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1587 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
85 / 6050 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
150/ 4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
180 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
N/A |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,0 / 5,2 /6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
506 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1190 |
Nosnost (kg): |
-- |
Základní cena (Kč): |
259 000 (ACTIVE, 1.2i PureTech, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
334 000 (ALLURE, 1.6i EAT6, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 301 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 1.6i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |