Peugeot 508 RXH se řadí mezi dnes velice oblíbenou kategorii outdoorově vzhlížejících kombíků střední třídy. Bez ohledu na reálný terénní potenciál se zákazníkům tyto vozy prostě líbí, což výrobcům zaručuje solidní prodejní úspěch. Nezmění to ani všeobecně známé nevýhody vyšší světlosti podvozku spojené především s horší stabilitou na silnici a v neposlední řadě i vyšší spotřebou pohonných hmot.
Peugeot 508 RXH vyrazil do boje proti modelům Passat Alltrack, A4 Allroad, C5 Crosstourer a částečně také Octavii Scout s pokrokovým hybridním pohonem. Ten má však svá specifika a v našich legislativních podmínkách nenalézá podporu. Jeho pořízení je tedy stále poměrně nákladnou záležitostí. Peugeot naštěstí vytáhl z rukávu eso v podobě standardního naftového pohonu 2.0 BlueHDI, který perfektně koresponduje s tímto atraktivním kombi. Zapomeňte však na pohon všech kol po vzoru hybridního sourozence. Model 508 RXH 2.0 BlueHDI se nabízí pouze s přední poháněnou nápravou.
Peugeot 508 RXH nemůžete na silnici přehlédnout. Vyšší světlá výška a offroadové doplňky v podobě tmavých lišt po celém obvodu auta propůjčují testovanému kombi mimořádnou eleganci. Samozřejmostí jsou také robustní plastové prahy, které jsou ozdobeny kovovým pásem stejně jako zadní a předního nárazník.
O přítomnosti plastových lemů blatníku se snad ani netřeba zmiňovat, protože ty jsou dnes součástí snad každého allroadu. Standardní výbava RXH zahrnuje také kola se specifickým designem. Lahůdkou je pak nový přední nárazník, do kterého byla integrována trojice pásů pro denní svícení (na každé straně) využívající technologii LED.
Interiér je na první pohled velmi kvalitně zpracovaný a oproti standardní variantě 508 SW se příliš neliší. Součástí nadstandardní výbavy je například kožené čalounění nebo kombinace kůže s alcantarou. Sedadla Peugeotu 508 RXH si určitě zaslouží slova chvály. Jsou dostatečně velká, a navíc mají nastavitelnou délku sedáku. Líbí se nám i jejich výrazné bočnice, což posádka ocení zejména v zatáčkách. Samozřejmostí je účinné vyhřívání.
Pochvalu zaslouží multifunkční volant, který skvěle padne do ruky a navíc nabízí intuitivní ovládání prakticky všech důležitých funkcí. To probíhá pomocí tlačítek, ale hlavně rolerů, nad kterými nemusíte příliš přemýšlet. V tomto ohledu má Peugeot jednoznačně navrch například oproti německému koncernu VW, jenž nabízí pouze tlačítka.
Součástí příplatkové výbavy je head-up displej, který se promítá na plastovou destičku vyčnívající z vrchní části přístrojové desky, přímo před řidičem. Jednotlivé údaje jsou různě barevné a tedy i dobře čitelné. A kdyby přeci jen nebyly, polohu a jas údajů lze nastavit pomocí tlačítek ukrytých ve schránce vlevo od volantu.
Příčná i podélná prostornost interiéru je bohatě dimenzována, trochu zklamáním byl omezený prostor v oblasti hlavy. Je to pochopitelně dáno i panoramatickou střechou testovaného kombíku. Objem zavazadlového prostoru činí 550 litrů, což je spíše průměrná hodnota. Pochvalu si však zavazadelník zaslouží za šířku, která zvyšuje jeho užitnou hodnotu. Nechybí praktické háčky ani popruhy pro převoz křehkého nákladu. Samozřejmostí je také elektrické ovládání pátých dveří. Opěradla zadních sedadel lze navíc sklopit přímo z kufru.
Peugeot 508 RXH dostal sympatickou variantu naftového dvoulitru s nejvyšším výkonem 133 kW a největším točivým momentem 400 N.m při 2000 ot/min. Pohonná jednotka je příjemně tichá a kultivovaná, kabina je navíc dostatečně odhlučněná, a to i při svižném dálničním tempu.
Motor spolupracuje s šestistupňovým automatem EAT6 s hydrodynamickým měničem, kterému nechybí manuální režim. Jednotlivé rychlosti se pak řadí pádly pod volantem. Na běžných silnicích probíhají změny převodových stupňů poměrně intuitivně a docela rychle. Ve městě je jízda trochu méně plynulá, za což může hydrodynamický měnič. Obecně lze konstatovat, že v porovnání s dvouspojkovým automatem rychlost řazení EAT6 pokulhává. Jeho hlavní výhodou je tak zejména úsporný provoz.
A jak je na tom motor se spotřebou? V kombinovaném režimu jsme jezdili za 6,5 l/100 kilometrů, při popojíždění v zácpách je nutné počítat se spotřebou zhruba o litr vyšší. Jízda klidným tempem pak znamená spotřebu výrazně pod šestilitrovou hranicí. Akční rádius vozu na jedno natankování 72 litrové nádrže se tak snadno přehoupne přes magickou hranici 1000 kilometrů. A to se ani nemusíte příliš snažit.
K vynikající ekonomice provozu přispívá také systém Start Stop. Ten u Peugeotu zaslouží velkou pochvalu. Konečně jsme jezdili s vozem, kde nám Start Stop prakticky vůbec nevadil. Nastartování motoru totiž probíhá prakticky neznatelně a hlavně rychle. Žádné zpoždění se tedy nekoná, což je velmi důležité. Bravo!
Ačkoliv má podvozek testovaného Peugeotu vyšší světlost, naladění tlumičů je spíše tvrdší. Díky tomu dokáže RXH skvěle eliminovat náklony karosérie s vyšším těžištěm. Na rozdíl od konvenční 508 SW je RXH při jízdě znatelně tužší. Pohotovostní hmotnost je o více než 100 kilogramů nižší (1790 kg) v porovnání s hybridní variantou.
Naladění RXH představuje optimální kompromis mezi komfortem a stabilitou. Do zatáček se auto vrhá s jistotou, radost trochu kazí nepříliš komunikativní řízení. Snad jen odskakování kol na větších nerovnostech není příliš příjemným atributem. Na kluzkém povrchu měla hybridní varianta s pohonem všech kol jednoznačně navrch. Přední pohon modelu 508 RXH 2.0 BlueHDI předurčuje automobil na silnice. Auto zvládá opatrný průjezd po polních a lesních cestách, ovšem pouze za dobrých adhezních podmínek.
Brzdy jsou na slušné úrovni, nevadnou ani při opakovaném použití a dobře se dávkují. Při jízdě jsme ocenili skvělé odhlučnění podvozku a minimální aerodynamický hluk. To je u vozu s vyšším těžištěm důležitá vlastnost a rozhodně není samozřejmostí. Cestovní komfort je tedy na jedničku.
Inovovaný dvoulitrový turbodiesel udělal z Peugeotu 508 RXH atraktivní kombi pro českého zákazníka. Auto nabízí úsporný provoz a moderní vzhled. Pochvalu zaslouží za komfortní a stabilní jízdní vlastnosti, a to především na dálnicích. Nevýhodou naftové verze tak zůstává snad jen absence pohonu všech kol.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1997 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 133 / 3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 400 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 5,2 / 4,2 / 4,6 |
Velikost zav. prostoru (l): | 550 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1790 |
Nosnost (kg): | 450 |
Základní cena (kč): | 833 000 (akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): | 833 000 (akční cena) |