Nedává modernizace Porsche Cayman přinesla poměrně zásadní změnu v oblasti nabídky motorů. Uprostřed uložené atmosférické šestiválce nahradily přeplňované čtyřválce. Mediální humbuk, který se kolem toho spustil nás nenechal v klidu, a tak jsme usedli za volant nejsilnějšího modelu Cayman S.
Podle obchodní a marketingové strategie značky Porsche je model cayman hierarchicky zařazen pod vlajkovou loď 911. Právě Porsche 911 stále využívá poměrně zastaralou koncepci uložení motoru za zadní poháněnou nápravou, kterou však inženýři vyladili k dokonalosti, a tak má i nyní nesporné výhody, ale i svá specifika.
Cayman je ale odlišný, jeho motor byl totiž uložen před zadní nápravu, což konstruktéři označují, jako „motor uprostřed“. Jedná se o koncepci, která nebyla dodnes překonána, a proto ji v současnosti používá většina supersportů. Jenže, jak zařídit to, aby cayman nešlapal na paty modelu 911? Držení maximálního výkonu na uzdě, a především snížením počtu válců.
Tyto úpravy však nemají zhoršit jízdní agilitu, ale především vylepšit emisní hodnoty celé modelové škály značky Porsche. Vždyť tlak na snižování emisí je neúprosný, a tak není divu, že se dotkl všech atmosférických boxerů od Porsche.
Vzhled modernizovaného Porsche Cayman se opět vydařil. A co víc, především dospěl. Karosérie se chlubí ladnými křivkami, přestože z ní čiší sportovní potenciál. Baculatější záď je zakončena elegantním spoilerem, který se vysouvá z linky spojující obě zadní světla. S téměř vodorovnými liniemi bočních oken perfektně korespondují prolisy na bočních dveřích, jenž ústí do větších chladících otvorů motoru. Cayman dostal nově tvarované světlomety, které v rámci nadstandardu využívají diodovou techniku.
Přístrojová deska byla přepracovaná po vzoru modelu Boxter, což mimo jiné znamená i moderní multimediální systém Porsche Communication Management (PCM). Interiér je relativně podobný, jako u panamery, avšak drobnější. Bohužel středový tunel či výplně dveří zmohutněly, což omezuje nohy delších osob.
Ergonomie a kvalita materiálů je na nejvyšší úrovni, jak se u Porsche sluší a patří. Sedadla si zaslouží pochvalu za perfektní držení těla, komfort v letních měsících navíc posádce zaručuje jejich odvětrávání. Výbava testovaného vozu se vyšplhala na cenu přes 800 tisíc korun, což je znát i na celkovém dojmu z interiéru.
Porsche tedy zabilo dvě mouchy jednou ranou. Nižší počet válců modelové řady Cayman/Boxter výrazněji odlišil tyto vozy od 911 a zároveň pomohl snížit emise. Jak je to ale s jízdním projevem?
Místo atmosférického boxeru se tedy za zadními sedadly Porsche Cayman zabydlely ploché čtyřválce. Slabší varianta pracuje s dvoulitrem, silnější Cayman S potom s dvouapůllitrovým motorem. Maximální výkon testovaného modelu činí velmi slušných 257 kW, což je nejvyšší výkon ve standardním Caymanu S v historii. Největší točivý moment 420 N.m je k dispozici v širokém rozmezí 1900 – 4500 ot/min.
Těchto parametrů motor dosahuje díky turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek, který spolupracuje s obtokovým ventilem turba. Testovali jsme variantu s vynikající automatickou převodovkou PDK. Samozřejmostí byl také paket Sport Chrono Plus, který z testovaného porsche dělá nejrychlejší cayman současnosti. Z 0 na 100 km/h dokáže auto zrychlit za 4,2 sekundy a maximální rychlost činí 285 km/h. To jsou ovšem papírové hodnoty, nás zajímalo především, jak se motor projevuje v praxi.
První dojem po nastartování vozu je velmi dobrý. Čtyřválec se za zády rozhlučí prakticky stejně, jako u šestiválcové varianty v minulosti. Je vidět, že inženýři věnovali velké úsilí naladění výfukové soustavy, za což si zaslouží palec nahoru. A nejen za to, ve vysokých otáčkách motor zní rovněž fantasticky a troufáme si tvrdit, že je ještě slyšitelnější než dříve. To působí nejen na emoce posádky v interiéru, ale auto poskytuje solidní zábavu i kolemjdoucím. Občasné prásknutí do výfuku při meziplynu, který dokáže velmi přesně dávkovat převodovka PDK, celkový dojem ještě znásobí. Obzvláště s příplatkovým sportovním výfukem, který zmáčknutím tlačítka na středovém panelu začne vydávat hluboké barytony.
Už při prvním rozjedu si všímáme, většího zátahu motoru v nižších a středních otáčkách. Možná, že porsche přišlo o výraznou výkonovou špičku, kterou uměl navodit atmosférický šestiválec, jinak ale větší rozdíl nezaznamenáte. Naopak auto opět lépe zatahuje a je rychlejší a úspornější než kdykoliv dříve. Vždyť při klidné jízdě tento plochý čtyřválec spotřebuje pouze 6,5 l/100 km! Občasné využití maximálního potenciálu stále udržuje spotřebu na desetilitrové hranici, bravo!
Označení nové modelové řady Cayman nese číslici 718. Jedná se o odkaz na Porsche 718 z přelomu padesátých a šedesátých let. Tento vůz byl pověstný svojí obratností, která se stala inspirací pro konstruktéry i při modernizaci současné modelové řady Cayman/Boxter. Porsche tedy dostalo tužší pružiny a stabilizátory, strmější řízení a širší pneumatiky na zadní nápravu.
O fenomenální brzdové vlastnosti se nově starají čtyřpístkové třmeny vpředu a silnější kotouče, pocházející z modelu 911 Carrera. Díky tomu má testované porsche mimořádný talent zpomalit na minimální vzdálenosti. Brzdná dráha se při deceleraci ze 100 km/h pohybuje kolem 32 metrů. Brzdy jsou navíc k neutahání a perfektně se dávkují. Jak je na tom modernizovaný Cayman S se stabilitou?
Pohon zadních kol a čtyřválec umístěný uprostřed slibuje perfektní zážitky z jízdy. Auto se na lepivých pneumatikách Pirelli P-Zero drží stopy, jako přibité a pokud se přeci jen dostanete na jejich limit, kola vyšlou prostřednictvím řízení a samotného podvozku dostatečný varovný signál. Cayman S se skvěle cítí nejen v rychlých zatáčkách, ale na rozdíl od modelu 911, i v technických pasážích. Ve sportovním režimu, který ovlivní odezvu plynového pedálu, rychlost řazení a tvrdost tlumičů, se jedná mimořádně namíchaný koktejl pro maximální radost z jízdy. Nově se lze mezi jednotlivými režimy přepínat otočným ovladačem na volantu po vzoru Porsche 911.
Porsche Cayman S je podle nás opět blíže k ikonické 911, než kdykoliv před tím. A to bez ohledu na novou škálu čtyřválcových motorů boxer za jeho sedadly. Nový Cayman S je totiž neuvěřitelně rychlý, precizně vybalancovaný a nebýt poněkud rozpačitých dojmů z jeho posilovače řízení (v porovnání s původním modelem), tak naprosto dokonalý řidičský vůz. Oproti modelu 911 je navíc o 1,3 milionu korun levnější, než 911. Ve své cenové kategorii bude jen stěží hledat přemožitele!
Tým AUTOiNDEX.cz
Porsche 718 Cayman S PDK |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
2497 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
257 / 6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
420 / 1900 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
285 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
4,4 (4,2 s výbavou Sport Chrono) |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,5 / 6,0 / 7,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
Vpředu 150 l/ vzadu 275 l |
Objem nádrže (l): |
64 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1385 |
Nosnost (kg): |
310 |
Základní cena (kč): |
1 480 000 (Cayman) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): Cena testovaného vozu (kč): |
1 832 000 (Cayman S PDK) 2 726 793 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Cayman |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |