Kupujete ojeté auto? Dobře zkalkulujte další náklady!

Články
16.10.2016

F T G

Kupujete ojeté auto? Dobře zkalkulujte další náklady!

Výsledky statistik největšího on-line serveru s ojetými vozy Sauto.cz ukazují, že až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Nejedná se jenom o částky na odstranění závad a nedostatků, které zanedbal předchozí majitel, ale především o náklady na servisní opravy a další finance na provoz a vše co s ním souvisí.

Nedávno jsme z poznatků šetření specialistů serveru Sauto.cz konstatovali, že hodnoty ojetých vozů se mění v závislosti na stáří rozdílně podle značek. Vedle bodu zlomu, kdy nejvýhodněji koupit hraje svoji roli také volba benzinového nebo dieselového pohonu a jasný původ. Také správná výbava může při prodeji vydělat spoustu peněz.

Na co ale mnozí budoucí majitelé zapomínají, je řada dalších nákladových položek. Vedle částky na pořízení paliva nelze zapomínat na nutnou obměnu pneumatik, cenu povinného ručení nebo pokles hodnoty vozidla. Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách. Podle Františka Proška, manažera serveru Sauto.cz majitelé automobilů před vlastní koupí v autobazaru většinou přijdou s určitým rozpočtem, který ještě někdy lehce přifouknou. Pak už ale nepočítají s dalšími často velkými náklady, které je mohou mnohdy postihnout. Přitom jde o položky, které vyjdou i na desítky tisíc korun.

Právě tito odborníci díky velkému souboru dat zjistili, že u menších vozů pro rodinu stojí šestiletý provoz při ročním nájezdu kolem 10 000 kilometrů kolem 350 tisíc korun, u větších vozů si ale musíte připravit již řádově 600 tisíc korun. U vozů MPV se tyto částky pohybují podle typu vozu mezi 400 až 550 tisíc Kč a nejnákladnější je provoz menších automobilů kategorie SUV. Přitom platí, že ojetý prémiový vůz se často dá pořídit za rozumné peníze a prodražit se naopak může i vůz běžné značky.

Desítky tisíc korun dodatečných nákladů totiž číhají především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol, ale také v rozvodech nebo systémech vstřikování paliva nebo likvidace emisí. Tyto poměrně rozsáhlé servisní opravy a výměny se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité se dívat na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které by si měl budoucí majitel dobře prověřit.

Server Sauto.cz dnes vychází ze své databáze téměř 70 tisíc vozů a výpočty nákladů zpracoval se společností JiTiS CZ, která provozuje informační systém pro motoristy. Ten kalkuluje náklady na vlastnictví a provoz včetně údržby a oprav osobních automobilů. Data jsou čerpána z rozsáhlých databází cen náhradních dílů a práce servisů, povinného ručení pneumatik a do úvahy se bere například i spotřeba a amortizace.

Výpočty pro více než 20 tisíc modelů osobních automobilů jsou interaktivní a přístupné na webových stránkách www.jitis.eu. Zde zadáte konkrétní typ vozidla, jeho pořizovací cenu, stav kilometrů a obdržíte přehled zanedbané péče a celkové provozní náklady na další roky. Lze také zadat i kolik ročně najedete, zapsat již provedené opravy, stav opotřebení pneumatik, brzd atd. Výpočet se pak přepočítá a to včetně reálné spotřeby, pojištění nebo náhradních dílů. Výsledkem je hodnota TCO – Total Cost of Ownership – Celkové předpokládané náklady na držení a provoz vozidla. Nechcete si to vyzkoušet?

Tým AUTOiNDEX.cz

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -