Subaru Forester 2.0 XT - závoďák do terénu (TEST)

Testy
13.09.2016

F T G

Subaru Forester 2.0 XT - závoďák do terénu (TEST)

Agresivní SUV, které na silnici ujede většině aut a v terénu předvede výkony, za které by se nemusel stydět ani ryzí offroad? Proč ne! Subaru Forester XT je až pozoruhodně univerzální vůz, se kterým si užijete velkou zábavu.

Subaru Forester je nejprodávanějším modelem českého dovozce Subaru u nás. Úspěch však slaví i v řadě dalších zemí, a tak není divu, že mu inženýři a designéři značky věnují velkou pozornost. Současná čtvrtá generace výrazně povyrostla a z jednoduchého crossoveru učinila všestranný vůz mimořádných schopností. Auto je vhodné do města i do terénu, kde předvádí někdy až neuvěřitelné výkony.

Díky slušnému vnitřnímu prostoru je navíc vhodný i pro rodinné využití. Zavazadelník má slušný objem 505 litrů. Po sklopení zadních opěradel jednoduchým zmáčknutím tlačítka naložíte do kufru až 1592 litrů nákladu. V zavazadelníku navíc vznikne pouze nepatrný schůdek, takže manipulace s nákladem je bezproblémová.

Interiér je velice osobitý, což se nemusí zamlouvat každému. Zapomeňte na německou uhlazenost a jednoduchost, uvnitř Subaru se rozhodně nudit nebudete. Ovládání sice vyžaduje chvilku zvyku, ale jinak se palubní deska rozhodně neokouká.

Nedávná modernizace byla spíše kosmetického charakteru. Uvnitř se objevuje dekor v lesklé černé barvě a také stříbrný rámeček palubní desky. Palubní desku nově tvoří příjemně měkčený plast, což v minulosti rozhodně nebylo u Subaru samozřejmostí. Kabina je nyní lépe odhlučněná a i ostatní materiály jsou kvalitnější. Nové je například měkčené madlo na dveřích nebo u středového panelu v oblasti kolen řidiče a spolujezdce.

Samozřejmostí je rozměrný barevný displej systému Starlink, který uživatelům nabízí široké možnosti konektivity s mobilním zařízením. Sedmipalcový displej je velice dobře čitelný a u lépe vybavených verzí nabízí i navigaci. Výstup palubního počítače zprostředkovává další barevný displej uprostřed vrchní části přístrojové desky. Pochvalu si zaslouží nový panel ovládání klimatizace. Nastavení teploty a dalších funkcí je teď intuitivnější.

Volant je příjemný a dobře se drží, ocenili bychom snad jen o trochu tlustší věnec. Díky vyššímu posezu má posádka perfektní výhled. Ten umocňují i poměrně tenké přední sloupky. Couvání navíc usnadňuje kamera, jejíž výstup se promítá na rozměrném displeji. Sedadla jsou pohodlná, jejich boční vedení ale příliš nepodrží tělo v zatáčkách. Rovněž bychom ocenili systém Eye Sight, který tvoří adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění a dalšími bezpečnostními prvky. Ten však bohužel pro evropskou specifikaci Forestera zatím chybí.

Novinkou modelového roku 2016 je hnědý interiér u variant s koženým čalouněním. Tím byl rovněž vybaven námi testovaný vůz. Hnědý odstín vypadá velice efektně a přispívá k luxusnímu dojmu zkoušeného SUV. Novinkou je také zlatá barva karosérie (Sepia Bronze), kterou se rovněž chlubil testovaný model.

Nedávný facelift zaujme upraveným nárazníkem a maskou chladiče. Nové jsou také zadní sdružené svítilny. Znovu jsme ocenily praktické boční dveře protažené až ke spodnímu okraji karosérie. Díky nim si posádka neušpiní kalhoty o prahy při vystupování z vozu. Standardní anténu nahradila modernější „žraločí ploutev“. Od výbavy Comfort se model chlubí natáčecími světlomety BiLED, které mají integrované efektní denní svícení do tvaru písmene C. Dále má tzv. sportovní přední nárazník se svislými otvory, jenž působí agresivním dojmem.

Velké srdce modelu XT

Výkonný turbomotor je ve středně velkém SUV unikátem. Málokteré SUV totiž dokáže nabídnout tak talentovou pohonnou jednotku, kterou je právě zmiňovaný přeplňovaný dvoulitr typu boxer. Nejvyšší výkon činí 177 kW při 5600 ot/min a největší točivý 350 N.m vrcholí v rozmezí 2400-3600 ot/min. Těchto hodnot bylo dosaženo především díky turbodmychadlu typu Twin Scroll.

Nejsilnější motor je v nabídce pouze s automatickou převodovkou CVT Lineartronic. Automat reaguje velice rychle a vůz se na jakékoliv přidání plynu vrhá s chutí dopředu. Součástí výbavy Comfort je také sofistikovaný systém SI Drive. Ten dokáže výrazně změnit charakter vozu. Řidič si tak může zvolit mezi režimy Inteligent, Sport a Sport Sharp. Módy Inteligent a Sport mají manuální režim řazení převodovky Lineartronic přednastavený na šest rychlostí. Přepnutím na Sport Sharp se však počet virtuálních převodových stupňů změní na osm a k dispozici je rázem maximální výkonový potenciál Subaru.

Jízda s výkonným foresterem je zejména v režimu Sport Sharp velikou zábavou a ani ho příliš nekazí vyšší světlá výška podvozku. Samozřejmostí je velmi slušný výkon, který je dostupný už v nízkých otáčkách a ve středním pásmu přichází doslova brutální zátah. Ocenili jsme také charakteristický zvuk benzinového motoru typu boxer. Ten je nezaměnitelný, stejně jako pojetí celého automobilu.

Spotřeba pohonných hmot se navíc pohybuje na docela zajímavých hodnotách. V kombinovaném režimu lze jezdit do 10 l/100 km. Pokud budete častěji využívat dynamický potenciál vozu, spotřeba se vyšplhá na 12-13 litrů. Při klidné jízdě nám naopak palubní počítač ukázal 8 l na 100 km. To je perfektní hodnota s ohledem na pohon všech kol, automatickou převodovku a výkonný motor.

Podvozek na jedničku

Nejsilnější Forester se do zatáček vrhá s nadšením a karosérie se při tom nikterak výrazně nenaklání. Podvozek je oproti minulé generaci tužší a to i přes to, že stále využívá zavěšení přední nápravy typu McPherson a vzadu dvojitých lichoběžníků. Novinkou je optimalizace zavěšení s cílem dosáhnout kompromis mezi komfortem a jízdní stabilitou. Zhoršený komfort na nerovnostech při jízdě s poloprázdným vozem je tedy již minulostí. Při manévrování ve městě zaslouží pochvalu slušný rejd. V rámci modelového roku 2016 dostalo subaru strmější řízení s poměrem 14:1.

V terénu forester opět překvapuje svými mimořádnými schopnostmi. Je to dáno mimo jiné nejen světlostí podvozku 220 milimetrů, ale také úctyhodným předním/zadním nájezdovým úhlům. Nechybí ani terénní režim X-Mode, který optimalizuje řízení motoru, pohonu všech kol, automatické převodovky a stabilizačního systému aktuálním podmínkám při jízdě v obtížných podmínkách. Jeho součástí je navíc i asistent pro sjíždění prudkých svahů.

Nevýhodou se může zdát fakt, že modely Forestera s automatickou převodovkou disponují pouze proměnným rozdělením točivého momentu mezi jednotlivé nápravy, nikoliv pověstným řešením s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou. Vězte ale, že pro většinu situací při jízdě v lehkém a dokonce i středně těžkém terénu to nikterak nevadí a automobil nástrahy přírody bravurně zvládá.

Resumé

Subaru Forester XT je jedinečným všeumělem, který hravě zvládá nejen nástrahy středně těžkého terénu, ale také dynamickou jízdu na silnici. Díky solidnímu vnitřnímu prostoru navíc dokáže bez problémů převést čtyřčlennou posádku se zavazadly třeba napříč Evropou. Testovaná varianta XT je asi nejuniverzálnějším modelem značky, který se nezalekne žádného jízdního režimu ani jízdních podmínek.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0 XT

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1998

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

177 / 5600

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

350 / 2400-3600

Maximální rychlost (km/h):

221

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

7,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

11,2 / 7,0 / 8,5

Velikost zav. prostoru (l):

505

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1691-1722

Nosnost (kg):

419

Základní cena (Kč):

699 000 (2,0i, Active, 4x4)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

939 000 (2.0XT, Comfort Lineartronic)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 XT
Palivo:benzín
Rok výroby:2016
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -