Ostrý sedan, ideálně v modré barvě a s charakteristickým přítlačným křídlem na víku zavazadelníku, je stále pro fanoušky značky Subaru modlou. Právě zadní spoiler představuje jeden z argumentů, proč zvolit vyšší výbavu Sport. Základní variantě totiž tento typický prvek chybí. Počítat však musíte s velkou pozorností ostatních řidičů a kolemjdoucích. Řada z nich vás bude doslova vybízet k nelegálním silničním závodům. V testovaném voze se nám to stávalo poměrně běžně, zejména pak v Praze.
Modelový rok 2016 přinesl drobnou úpravu vzhledu vnějších zrcátek, která jsou lakována matnou stříbrnou (rovněž pouze u výbavy Sport). Znalcům neunikne ani přítomnost indikátoru SRVD (Subaru Real Vehicle Detection), jenž eliminuje mrtvý úhel. Dále Subaru rozšířilo barevnou škálu laků karosérie o novou červenou s názvem Pure Red a tmavě modrou Lapis Blue Pearl. Nyní lze tedy vybírat až ze sedmi barev.
Subaru WRX STI se chlubí ostrými tvary. Díky tomu působí o něco agresivněji, než u předchozích modelů. Charakter z vozu doslova dýchá. Stačí se podívat na velký průduch v přední kapotě, který vede k mezichladiči stlačeného vzduchu. Dominantou přední části je i šestiúhelníková maska chladiče, jenž autu dodává ostrý náboj.
Vzadu naopak zaujme karbonový difuzor a čtyři koncovky výfuků. Sympatický je fakt, že většina exteriérových prvků má na voze svůj význam a pomáhá zlepšit přítlak auta na silnici při rychlé jízdě. To platí i pro zmiňovaný zadní spoiler, který při rychlosti okolo 80 km/h zcela eliminuje vztlakové síly.
Po usednutí do vozu nás okamžitě zaujme nový sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému Starlink. Ten nabízí perfektní konektivitu prakticky s jakýmkoliv smartphonem. Navíc zobrazuje obraz z širokoúhlé couvací kamery s funkcí varování před z boku se blížícím automobilem. Auto je nově vybaveno automatickým přepínáním dálkových a potkávacích světlometů a samostmívacím vnitřním zrcátkem. Automatická dálková světla fungují bez problémů, ocenili bychom snad jen o něco rychlejší reakce.
Novým bezpečnostním prvkem je zmiňovaný systém SRVD pro eliminaci mrtvého úhlu. Realita je ovšem taková, že v nadupaném STI vás příliš mnoho aut předjíždět nebude… Jinak je interiér beze změn a na nekompromisní sporťák nabízí solidní vnitřní prostor a perfektní využitelnost. Dokázali bychom si představit snad jen výraznější boční vedení sedadel a tlustší věnec volantu.
Boxerový kontrabas je návykovou záležitostí při každém nastartování subaru. Osvědčená klasika s protilehlými válci pod kapotou poskytuje vozu nejvyšší výkon 221 kW při 6000 ot/min. a největší točivý moment 407 N.m. Ten vrcholí při 4000 ot/min. Přestože s příchodem současné generace došlo k částečnému rozšíření pásma využitelného točivého momentu vhodného pro sportovní jízdu, stále si musíte hlídat otáčky a poměrně často řadit. Motor totiž zatahuje až po překročení hranice 3500 ot/min a smysl ho má vytáčet k hranici 6500 ot/min. Odstupňování převodovky je však poměrně krátké, takže jste v omezovači velice rychle…
Převodovka je navíc kvůli plochému motoru technicky složitá a vyžaduje od řidiče velkou přesnost při řazení. Dokonce je stále vhodné pomáhat si meziplyny. Hlavně při podřazování. Kulisa převodovky je ale relativně krátká, ale pokud si na manuál zvyknete, odmění se vám velmi rychlým řazením.
Motor hbitě reaguje na každý povel plynovým pedálem. To je znát zejména v režimu Sport Sharp, který nabízí systém SI-DRIVE. Dále jsou k dispozici režimy Inteligent a Sport. Vše se ovládá otočným ovladačem na středové konzole.
Pohon všech kol je současným trendem sportovních vozů. Touto cestou se stále častěji vydávají i rychlé hatchbacky. Stačí se podívat třeba na Ford Focus RS nebo VW Golf R. Subaru WRX STI má v této koncepci jasný náskok. Subaru nic nevymýšlí, a stále nabízí osvědčený pohon. Ten je svým způsobem stejně unikátní, jako třeba Twinster (od GKN) u Fordu Focus RS.
U Subaru totiž vsází na tři diferenciály. Vpředu je planetový, vzadu klasický Torsen a uprostřed aktivní elektronicky řízený DCCD. Mezinápravový diferenciál lze nastavovat ve třech automatických režimech, přičemž každý je určen pro jiný typ povrchu a jízdní styl. Nechybí ani manuální mód.
K tomu všemu Subaru nabízí aktivní vektorování točivého momentu, které funguje v režimu plně zapnuté stabilizace a také v módu Traction, kdy je stabilizační systém deaktivován pouze částečně a umožňuje rozevlátý jízdní styl. Aktivní směrování točivého momentu přibrzďuje při zatáčení vnitřní přední kolo a současně přenáší větší točivý moment na kolo vnější, což optimalizuje a zklidňuje jízdu.
Nečekejte však výraznou preferenci zadní nápravy, jako je tomu například u nového Focusu RS. U WRX STI si totiž jízdu bokem musíte zasloužit. Pokud se Vám to povede, auto pak nabídne snad nejrychlejší výjezd ze zatáčky bokem, na který může konkurence zapomenout. A to prakticky na jakémkoliv povrchu.
V rámci standardního automatického režimu se elektronika snaží přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče a volbou ostatních automatických režimů vozu napovíte, na jakém povrchu auto řídíte. Pro kluzké podmínky volíte režim Auto +, při kterém dochází k většímu sevření diferenciálu a auto disponuje lepší trakcí. Na suchém asfaltu se pak doporučuje Auto -, kdy je diferenciál více otevřen. V manuálním módu máte šest stupňů pro sevření diferenciálu dle vlastních preferencí až po úplné uzavření. Pohon všech kol pracuje s rozdělením točivého momentu mezi jednotlivé nápravy od 50:50 až k 41:59 (ve prospěch zadní nápravy.
Na hranici přilnavosti se stále projevuje mírná nedotáčivost. To je ale dobře a díky šikovné práci s volantem, plynem nebo trochu neurvale ruční brzdou, dostanete subaru do toho správného směru. Pak jen stačí držet plyn a jemně korigovat směr volantem. Tyhle radovánky však vyžadují zkušenosti a pilný trénink. Možná proto o Subaru WRX STI slýcháte, že se s ním musí řidič prát a sportovní jízda je velmi náročná. Málokdo totiž dokáže za pár ujetých kilometrů využít jeho potenciál naplno. To je podle nás jeho velkou předností, protože poté subaru nabídne daleko více, než většina ostrých hothatchů od konkurence. Ale není to zadarmo.
Co musíme zejména v našich podmínkách pochválit je schopnost podvozku vypořádat se s rozbitými silnicemi. Podvozek není přehnaně tvrdý a především dokáže fungovat i ve svém tuhém nastavení na nerovnostech. To je obrovská výhoda, díky které můžete vůz prohánět i po šotolinových cestách. Samozřejmě, že je na to třeba mít patřičné vybavení, jako například odolná kola, kryt podvozku a ochranu prahů, kvůli odlétajícím kamenům.
Čtvrtá generace ostré čtyřkolky od Subaru je stále rychlá, dravá a navíc použitelnější, než kdykoliv dříve. Podle nás se jedná o sériový vůz, který má ze současné automobilové produkce nejblíže k rallyovému speciálu. A to se všemi svými plusy i mínusy.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru WRX STI Sport | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 2457 |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 221 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 407 / 4000 |
Maximální rychlost (km/h): | 255 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 5,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 14,0 / 8,4 / 10,4 |
Velikost zav. prostoru (l): | 460 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1575 - 1615 |
Nosnost (kg): | 425 |
Základní cena (kč): | 1 089 000 (WRX STI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): | 1 199 000 ( WRX STI Sport) |