Ve Fordu se rozhodli dodat novou krev svým sportovně laděným vozům. Na paškál si vzali Focus ST, který se dočkal několika úprav – a ta nejvýraznější byla, že kromě klasického benzinového pohonu připravili také variantu s naftovým motorem. Toho se Ford odvážil vůbec poprvé, a tak jsme se s radostí svezli v rodinném provedení kombi a automatickou převodovkou.
Už na první pohled musí být zřejmé, že co se designu týče, Focus ST se vydařil. Auto na první působí lehkým a obratným dojmem. Řeknete si, že je to rychlé kombi, tak je to snad samozřejmé, ale nenechte se mýlit – kolik těžkotonážních kombíků nižší střední třídy jsme už viděli. To však není případ Focusu ST. Je ladný, elegantní, a nebýt legračně zastaralé antény na střeše, tak i moderní. Dojem z něj je zkrátka tak nějak dramatičtější a výsledek působí hodně atraktivně.
Oproti minulé generaci se design Focusu ST poměrně výrazně proměnil. Jinak tvarovaná kapota, jiný nárazník, nový design litých kol, nové světlomety, maska chladiče. To všechno je vylepšené – a nutno říci, rozhodně k lepšímu. Jen když vůz obcházíte, už se vás zmocňuje touha sednout za volant, přitlačit pedál k podlaze a prolétnout se oblíbenými zatáčkami. A nakonec, proč ne.
Dobrý dojem totiž nezmizí ani ve chvíli, kdy byste se blíže seznamovali s interiérem. Jasně, palubovka je trochu přeplácaná, ale na to si rychle zvyknete, a když se pak posadíte do nějakého střídmějšího modelu, bude vám změť plastů a budíků chybět. Inženýři v automobilce totiž potenciálnímu řidiči zajistili maximální kontakt s vozem. Díky tomu budete vědět o každé maličkosti, kde se co s autem šustne, a na to potřebujete hodně tlačítek a plastů. Obojího se vám dostane ve vrchovaté míře. Dočkáte se hned sedmi analogových budíků, což je opravdu hodně. V dnešní době prakticky něco nevídaného.
Osmipalcový dotykový displej funguje bez chybičky, reaguje rychle a nestává se, že byste omylem zmáčkli něco jiného nebo se jednoduše nemohli trefit na správné tlačítko. V tomhle je focus bez chybičky. I umístění voliče automatu Powershift máte hned po ruce, ale zároveň nebude nikterak překážet.
Ford Focus ST možná trochu překvapivě dostal sedadla Recaro. Ty sice skvěle drží tělo v zatáčkách, ale pokud jste prostorově výraznější, mohou nastat problémy s komfortem. Není žádným tajemstvím, že se totožná sedadla montují i do ostré varianty RS (vedle příplatkových skořepinových sedadel). Je tedy jasné, že jsou jejich vlastnosti pro sportovní jízdu optimální a jejich výrazné boční vedení se dokonce může zdát pro Focus ST naddimenzované. To platí zejména pro testovanou variantu s dieselem pod kapotou. Jiné sedačky však do tohoto vozu zkrátka nedostanete.
Co se komfortu týká, posádka musí počítat s faktem, že se do avizovaných sedadel hůře nasedá. Je to pochopitelně dáno zejména výraznými bočnicemi na sedáku. Jakmile se však usadíte, zažijete pocit absolutního spojení s vozem, který dnes nabídne málokterý vůz. A jistá specifika včetně nutnosti nastavení vzpřímenější pozice za volantem jim tedy rádi odpustíte.
Daní za ryze sportovní sedadla je také omezený prostor, který posádka pocítí především na zadních sedadlech. V podélném směru není tedy místa příliš a vzadu se pohodlně usadí pouze osoby menšího vzrůstu. Testované kombi však velmi dobře poslouží pro přepravu zavazadel. Zavazadelník má objem 490 litrů, což bohatě stačí třeba pro přepravu rodiny na chalupu.
Současný trend sportovních vozů nižší třídy reflektuje poptávku nejen po zážehových, ale také vznětových motorizací. Průkopníkem byl v minulosti zejména koncern VW, který už před lety představil dieselovou Octavii RS v druhé generaci této modelové řady. Také Ford registruje vzrůstající zájem o vznětové motorizace v dynamicky laděných automobilech. Výsledkem je Focus ST se vznětovým čtyřválcem 2.0 TDCi pod kapotou.
Avizovaný turbodiesel nabízí výkon 136 kW při 3500 otáčkách, přičemž točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm. Oproti benzinové variantě jsou tyto parametry pochopitelně výrazně nižší, smyslem má být ale určitý kompromis mezi dynamikou a úsporným provozem.
V praxi auto velmi slušně zatahuje a také dobře zní. Samozřejmě, že se stále jedná o dieselový klapot, sportovní tlumič výfuku však odvádí skvěle svojí práci a pokud se nacházíte za autem, ani byste diesel nehádali. Samozřejmě, že nelze očekávat výbušnost a točivost benzinového motoru, to však neznamená, že by dieselové ST působilo nudně.
Výhradu přeci jen máme proti turboefektu. Ne, že by byl nějak výrazný, ale při opravdu sportovní jízdě ubírá cenné desetinky času. O ty tady ale vlastně u dieselového Focusu ST kombi ani tak nejde. Auto bylo zrozeno zejména pro každodenní použitelnost, svižnou jízdu a ještě k tomu příznivou spotřebu pohonných hmot. Tyto požadavky splňuje ford dokonale.
Průměrná spotřeba se v rámci našeho redakčního testu pohybovala kolem 6 l/100 kilometrů, ve městě počítejte s odběrem kolem 6,5 l, mimo město spotřeba naopak klesá až k pětilitrové hodnotě.
Velkou pochvalu si zaslouží automatická převodovka Powershift. Skvěle odvádí svoji práci a její projev se nám líbil zejména ve sportovním režimu. Právě při dynamické jízdě šestistupňový automat skvěle koresponduje s charakterem motoru. Převodovka rychle řadí a to i v manuálním módu, který řidič ovládá pomocí pádel pod volantem. Ty by však mohly být o něco větší.
K dieselovému Focusu ST nelze samozřejmě přistupovat, jako k ryze sportovnímu náčiní. Je třeba počítat s tím, že nad 4500 ot/min. testovaný diesel mnoho sportovního potenciálu již nenabídne. To však vůbec neznamená, že by nebyl pro každodenní použití v běžném provozu pro většinu řidičů lepší volbou.
Nový Focus ST se vyznačuje vyšší tuhostí přední části karosérie, které bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru. Auto se díky tomu chlubí dobrou agilitou a přesnějšími reakcemi na pokyny řidiče. Sportovní podvozek dostal zcela nové přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu, které v kombinaci se speciálně navrženými stabilizátory nabízí vyšší míru stability.
Zajímavostí je upravené nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického kontroly vozu. Řízení EPS se chlubí progresivním převodovým poměrem. V praxi to znamená, že je ve středové poloze méně strmé, než je tomu v krajních polohách. To zajišťuje lepší manévrovatelnost s vozem nejen ve městě, ale hlavně při sportovní jízdě.
Autu nechybí ani elektronické vektorování točivého momentu, které optimalizuje rozdělování síly na jednotlivá kola, čímž maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zlepšuje optimální nasměrování vozu. Samozřejmě nechybí ani možnost úplné deaktivace elektroniky.
Není žádným překvapením, že Focus ST drží v zatáčkách jako přibitý a chlubí se velmi hravým podvozkem. Náklony jsou v zatáčkách minimální, ford působí agilně a to i s relativně těžkým dieselovým motorem nad přední nápravou. V kombinaci se sofistikovaným řízením nevyžaduje žádné zběsilé ručkování po volantu ani při průjezdu prudkými zatáčkami.
Ford Focus ST 2.0 TDCI je rychlé kombi s ostře naladěným podvozkem. Nabízí perfektní stabilitu a díky preciznímu řízení také solidní míru komunikativnosti. Na trhu jsou určitě praktičtější kombíky, pokud však nemáte rádi kompromisy, testovaný ford bude tou pravou volbou. Je to totiž jedno z mála aut, které řidiči dokáže vykouzlit úsměv na tváři a to i v rodinném provedení. Bravo!
Tým AUTOiNDEX.cz
Ford Focus ST 2.0 TDCi kombi Powershift |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
136 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 2000-2750 |
Maximální rychlost (km/h): |
217 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,3 / 4,2 / 4,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
490 |
Objem nádrže (l): |
53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
N/A |
Nosnost (kg): |
N/A |
Základní cena (kč): |
787 990 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
787 990 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Focus ST |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | ST 2.0 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |