Automobilka Škoda Auto se drží své strategie a stále vyvíjí ekologicky zaměřené modely. Tradiční označení Greenline tedy dostala i poslední generace Škody Superb, kterou opět pohání vznětový motor 1.6 TDI. Jak jezdí a jaké úspory potenciálním zákazníkům přináší, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Představitelé značky deklarují u nového Superbu Greenline spotřebu 3,7 l/100 km, což by z něj dělalo nejúspornější kombi ve své třídě. Otázkou však zůstává, jak se turbodiesel 1.6 TDI dokáže vypořádat s relativně těžkým a velkým vozem. Příjemné svezení a odpovídající dynamika je samozřejmě v této třídě stejně důležitá, jako hospodárnost a efektivita.
Většiny úprav si neznalý pozorovatel pravděpodobně ani nevšimne. Při důkladnější prohlídce Superbu Combi Greenline ale zaujme prodloužený střešní spoiler a absence podélných střešních ližin. Vše je zkrátka podřízeno úsporám, což potvrzuje také zakrytovaný podvozek a především snížení světlé výšky o 15 milimetrů. Právě avizované snížení podvozku v kombinaci s malými koly o rozměru sedmnáct palců, je asi tou nejvýraznější optickou změnou při pohledu na exteriér.
Malá kola se pochopitelně v karosérii ztrácejí, což nepůsobí zrovna efektně. Na druhou stranu se avizované úpravy pozitivně projevily na poklesu součinitele odporu vzduchu z cx 0,285 na 0,275 u varianty kombi.
Uvnitř se prakticky nic nezměnilo, interiér již tradičně nabízí velkorysý vnitřní prostor včetně objemného zavazadelníku. V kombinaci s úsporným provozem splňuje tato škodovka snad všechny předpoklady třeba pro rodinnou dovolenou, nemyslíte?
Jednotlivé úrovně výbavy modelu Superb Greenline se přeci jen trochu liší od standardního modelu. Za zmínku například stojí fakt, že větší kola, než zmiňovaná 17-ti palcová do vozu zkrátka neobjednáte. To samé platí pro tažné zařízení, mezipodlahu v zavazadelníku a pochopitelně i paket pro špatné cesty. Potěší naopak dojezdová rezerva ve standardu (od výbavy Ambition), za kterou se jinak musí připlácet.
Námi testovaný model byl mimo jiné vybaven i systémem Drive Select Mode, prostřednictvím kterého si řidič může volit z několika jízdních režimů. Ten dostanete s paketem Advance za relativně příznivých 22 tisíc korun. Zejména jízdní mód Eco má v modelu Greenline velké opodstatnění.
Přestože testovaný motor vychází z konvenčního naftového čtyřválce 1.6 TDI, malou revoluci přeci jen v testované škodovce představuje. Nově byl totiž vybaven selektivní katalickou redukcí pro snižování oxidu dusíku pomocí technologie AdBlue. Dalším ekologickým atributem šetřivého Superbu Greenline je jiné zpřevodování šestistupňového manuálu.
Superb má delší stálý převod, ale kratší pátý a šestý převodový stupeň. Není se ale čeho bát, v rychlosti 130 km/h točí motor 2200 ot/min., takže posádku neruší hlukem od motorového prostoru. Protože jsou první čtyři rychlosti delší a turbodiesel zatahuje až od 1500 ot/min. je nutné častěji řadit. To je asi největší rozdíl oproti běžné pohonné jednotce 1.6 TDI.
Nejvyšší výkon motoru je 88 kW při 3600 – 4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 250 N.m pak vrcholí v pásmu 1600 – 3250 ot/min. Tyto parametry jsou v dnešní době naprosto běžné, pohonná jednotka 1.6 TDI se ale musí vypořádat s relativně těžkým Superbem Combi. Při defenzivním jízdním stylu to bravurně zvládá, jakmile však po motoru budete chtít o něco více, okamžitě Vám to dá najevo. Projeví se to zejména při předjíždění a také v táhlých kopcích s plně naloženým vozem. Hlavní předností modelu Superb Greenline 1.6 TDI má být ale nízká spotřeba pohonných hmot. Jak je na tom testovaný model v praxi?
Na dálnici se spotřeba nafty pohybuje kolem 5,0 l/100 km při dodržování rychlostního limitu v ČR. Ve městě je nutné počítat s apetitem 5,3 l na 100 kilometrů. Největší úspory pochopitelně Superb Greenline nabízí při jízdě mimo město. Na běžných silnicích není problém udržovat spotřebu těsně nad hranicí 4,0 l. To je sice o něco více, než údaj uváděný výrobcem, na druhou stranu se stále jedná o velmi dobrý výsledek. Dle měření reálné spotřeby jsme si navíc ověřili, že palubní počítač prakticky vůbec neproměřuje. Díky tomu lze v reálním provozu urazit na jedno natankování 66-ti litrové nádrže přes téměř 1400 kilometrů. Bravo!
Prakticky jedinou výtku zaslouží Superb Greenline za zhoršený komfort na nekvalitním povrchu. Je to dáno zejména tvrdším (sníženým) podvozkem v kombinaci s relativně malými koly. Auto má tendenci odsakovat a celkově působí na nerovnostech poměrně neklidně. Tento dojem je tím intenzivnější, čím více řidič tlačí na pilu a snaží se o rychlé tempo.
Škoda Superb Combi Greenline je velice úsporným a prostorným kombíkem se specifickými jízdními vlastnostmi. Asi nejvíce se hodí na dálnice a kvalitní silnice první třídy. Jako polykač kilometrů na nás působil velice sebevědomě. Naopak okresky nemá příliš v lásce, ať už kvůli potřebě častějšího řazení, nebo zhoršeného pohodlí při přejezdu nerovností. Oproti běžné variantě s motorem 1.6 TDI je Greenline zhruba o půl litru úspornější oproti standardnímu provedení s motorem 1.6 TDI, čímž dokáže obhájit nepatrně vyšší pořizovací cenu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
88 / 3600 - 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1600 - 3250 |
Maximální rychlost (km/h): |
206 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,3 / 3,3 / 3,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
660 |
Objem nádrže (l): |
66 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1505 |
Nosnost (kg): |
640 |
Základní cena (kč): |
662 900 (1.6 TDI Greenline, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
662 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |