Nemusíte být zrovna zákazníkem sportovní divize Nismo, abyste si s Nissanem Juke užili spousty legrace. Nejsilnější provedení tohoto modelu se totiž chlubí přeplňovanou „jednašestkou“ s nejvyšším výkonem 190 koňských sil.
Malý crossover od nissanu je jednoduše řečeno extravagantní automobil, který neunikne snad žádné pozornosti. Motoristickou veřejnost nekompromisně dělí mezi své milovníky a odpůrce. Obecně lze říci, že k tomuto modelu prakticky nelze zaujmout lhostejný postoj.
Zejména přední část se svými výraznými kulatými světlomety, působí opravdu svérázným dojmem. V kombinaci s vytaženými blatníky a zužující se kabinou směrem vzad je juke nepřehlédnutelným zvířátkem, které se hodí nejen do města, ale třeba i na cesty za sportovním vyžitím. A je jedno, jestli se jedná o zimní cestu do hor nebo letní k vodě. K dispozici ho totiž můžete mít i ve čtyřkolce, takže se nezalekne žádného povrchu. Možná dokonce trochu klame tělem, exteriér totiž vypadá drsnější a také větší, než ve skutečnosti je.
Uvnitř nissan sází na oválné tvary a ani zde se konstruktéři nedrželi zpátky. Překvapí třeba netradičně pojatý systém ovládání klimatizace, pomocí kterého můžete zároveň ovládat i funkci sportovního paketu.
Co se prostoru týká, Nissan Juke rozhodně nemá ambice být plnohodnotným rodinným vozem. To potvrzují i krátké zadní dveře s maskovanou klikou hned vedle sloupku karosérie. Objem zavazadelníku činí průměrných 354 litrů, u modelu s pohonem 4x4 je to však ještě daleko méně. My jsme však testovali auto s poháněnou přední nápravou, která má několik výhod. Ale zpátky do interiéru.
Pochvalu nissan zaslouží za příjemně tuhá sedadla. Pohodlně se však do nich usadí pouze řidiči průměrného vzrůstu, dlouháni se tedy musí více uskromnit. Je to dáno také absenci nastavitelného volantu ve dvou směrech. Přitáhnout volant k tělu, odsunout sedadlo a ulevit tak dlouhým nohám vám Nissan Juke neumožní. Na druhou stranu snad všechny řidiče potěší tím, jak jezdí. A to je pádný argument pro jeho nákup.
Přeplňovaný čtyřválec 1.6 DIG-T je slušným předpokladem pro zábavné svezení s autem, jehož pohotovostní hmotnost činí 1359 kilogramů. Nissan tento motor montuje i do modelů Qashqai a Pulsar. Obdobnou pohonnou jednotku používá také Renault ve svém ostrém modelu Clio RS. A to už je skvělá vizitka. Jedná se o moderní čtyřválec, jehož základ se má objevit ve sportovním Pulsaru Nismo nebo dokonce Méganu RS.
Nejvyšší výkon pohonné jednotky činí 140 kW při 5600 ot/min a maximální hodnota točivého momentu 240 N.m vrcholí při 5200 ot/min. Dynamika vozu je tedy na velmi slušné úrovni. Automobil pokoří 100 km/h během 7,8 s a maximální rychlost činí 215 km/h. Pochvalu si motor zaslouží za kultivovaný chod a úsměv na tváři vykouzlí i šestistupňový manuál. Ten je optimálně odstupňovaný a nabízí velice přesné řazení v krátkých drahách.
I přes to, že má motor turbodmychadlo, doslova si libuje ve vyšších otáčkách. Nečekejte tedy kdovíjaký nástup v nízkých otáčkách. Také jeho zvuk uvnitř nikterak neohromí, zvenku však situaci zachraňuje zajímavě vyladěný výfuk.
Za zmínku rozhodně stojí spotřeba pohonných hmot. Ve městě jsme jezdili za 7,5 l/100 km, mimo město se apetit motoru pohybuje kolem šestilitrové hranice. Kombinovaná hodnota spotřeby činila v rámci našeho redakčního testu 6,8 l na 100 kilometrů. To jsou hodnoty výrazně nižší, než je u benzinových motorů s takovýmto výkonovým potenciálem běžné. Při dynamické jízdě spotřeba pochopitelně roste nad 10 l/100 km. V tomto režimu by přišla vhod větší palivová nádrž, než je ta se stávajícím objemem 46 litrů.
Zapomeňte na jízdní projev typický pro SUV. Nissan Juke má tuhé odpružení, které propůjčuje vozu perfektní stabilitu. Právě v této disciplíně dokáže nissan deklasovat většinu standardních hatchbacků. Daní za perfektní držení stopy je samozřejmě zhoršený jízdní komfort. Vyvést z míry dokážou vůz příčné nerovnosti, na kterých nissan nepříjemně odskakuje.
Řízení zaslouží pochvalu za svojí přesnost. Zpětná vazba je však minimání, což je trochu škoda. Posilovač je až příliš účinný. Snad jediným neduhem podvozku je odlehčování vnitřního předního kola, přestože se jinak karosérie příliš nenaklání. Právě z tohoto důvodu má ultimativní varianta Nismo RS mechanický samosvor vpředu. Samozřejmě, že by samosvor pomohl i námi testovanému vozu s nejvyšším výkonem 140 kW. Tato varianta by se však příliš prodražila.
Testovaný Nissan Juke s poháněnou přední nápravou sice nenabídne kdovíjakou trakci na povrchu se zhoršenou adhezí, pro běžné využití ovšem stačí. Pouze jedna poháněná náprava navíc snižuje spotřebu a zjednodušuje servis. I tak si ale juke zaslouží pochvalu za přísně neutrální chování a to i v extrémních situacích. Brousit zatáčky vás tedy bude bavit a to i díky vypínatelné stabilizaci nebo účinné standardní ruční brzdě.
Nissan Juke je povedeným SUV japonské automobilky a to nejen díky tomu, že přitahuje pozornost, kdekoliv se s ním objevíte. Vždyť přesně takhle by mělo menší vozítko pro kratší vzdálenosti působit. Nissan Juke dokáže uspokojit nároky na dynamiku a zároveň překvapí stabilním chováním v zatáčkách. Za cenu 473 tisíc korun se Nissan cenou rozhodně nepodbízí, s ohledem na praktickou stránku však auto poskytuje více, než kdejaký malý sportovní hatchback.
Tým AUTOiNDEX.cz
Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T 190 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový motor |
Objem motoru (ccm): |
1618 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
140 / 5600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 5200 |
Maximální rychlost (km/h): |
215 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,6 / 6,0 / 5,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
354 |
Objem nádrže (l): |
46 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1300/1359 |
Nosnost (kg): |
460 |
Základní cena (kč): |
299 000 (1.6 94 5MT, Visia, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
473 200 (DIG-T 190, MT6, N-Connecta, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Nissan |
Model: | Juke |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.6 DIG-T |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |