Na první pohled se může zdát, že jsou octavie na našich silnicích poměrně okoukané. Platí to však do chvíle, než potkáte model v provedení scout. Překvapí vás množství doplňků, které z auta dělají v podstatě úplně jiný vůz. Při troše pozorování si všimnete krytů na podvozku a v neposlední řadě také vystouplého nárazníku, který představuje dominantu přední části.
Kontrastní stříbrné prvky vozu velice sluší a v kombinaci s černými plasty jasně potvrzují charakter pravého crosseovera. Standardní sedmnáctipalcová kola mají optimální rozměr nejen pro jízdu na silnici, ale také pro radovánky v lehkém terénu. Kola jsou poměrně výrazně zapuštěná do karosérie, takže nedochází k nadměrnému znečištění boků karosérie.
Hlavní věcí, které si při pohledu na škodovku všimnete, je vyšší světlá výška o 31 milimetrů oproti standardní verzi. Samozřejmostí je ochrana podvozku proti kamenům a potěší i slušné nájezdové úhly. Díky nim se tak v lehkém terénu testované rodinné kombi hravě vyrovná většině současných SUV. Na silnici naopak předvede lepší stabilitu díky nižšímu těžišti.
V interiéru zůstalo prakticky vše při starém. Outdoorový model se uvnitř odlišuje snad jen několika nápisy Scout na volantu a koženém čalounění sedadel. Samozřejmostí je však vysoký stupeň výbavy včetně hliníkových pedálů. Scout tedy nabízí prakticky všechny nadstandardní prvky, které lze do vozidla pořídit. Opět jsme ocenili pohodlná sedadla, nastavitelná v mnoha směrech.
Uvnitř potěší dostatek místa, což je již zažitou doménou každé Octavie Combi. Zavazadlový prostor nabízí nadprůměrný objem 610 litrů, který je velmi dobře využitelný díky vysoko umístěné nakládací hraně 630 milimetrů. Testované provedení se navíc chlubilo elektricky ovladatelným víkem zavazadelníku a také praktickými doplňky, jako je například síťový program pro bezpečné uchycení zavazadel.
Přestože je dvoulitrový turbodiesel nejslabším motorem v nabídce pro Octavii Scout, jeho dynamický potenciál nás rozhodně nezklamal. Maximální výkon jednotky 110 kW v kombinaci s největším točivým momentem 340 N.m umí auto slušně rozjet, navíc přidává příznivou spotřebu paliva a v neposlední řadě i pořizovací cenu.
Pohonná jednotka nepatří sice mezi ty nejkultivovanější, díky relativně dobrému odhlučnění však při jízdě prakticky vůbec neruší. Šestistupňový manuál má krátké a přesné dráhy tak, jak jsme u koncernových převodovek zvyklí. Překvapí poměrně delší odstupňování jednotlivých převodů, vždyť při 130 km/h točí motor na šestku pouhých 2300 ot/min. To samozřejmě přispívá k perfektní spotřebě pohonných hmot, která se pohybuje kolem 5,5 l/100 km v kombinovaném režimu.
Při dálničním limitu počítejte se spotřebou kolem 6,5 l/100 kilometrů, ve městě jsme pak jezdili za 6,8 l. Za slabinu považujeme malou nádrž, jejíž objem činí 55 litrů. Motor zatahuje kolem 2000 ot/min a lineární zátah pokračuje až k hranici 4000 ot/min. Následně se vyplatí řadit dále.
Na silnici se Octavia Scout chlubí komfortně laděným podvozkem, karosérie se však příliš nenaklání. Automobil dobře drží zvolenou stopu a díky pohonu všech kol působí jistě i na kluzkém povrchu. S nerovnou silnicí si vyšší podvozek rovněž poradí s přehledem a to samé platí pro lehký terén. V tomto režimu velmi pomáhá jednak pohon všech kol a hlavně vyšší světlost podvozku. Jistotu při jízdě po kamenité lesní cestě navíc řidiči dodávají ochranné prvky podvozku, které brání poškození motoru, převodovky či dalších podvozkových částí.
Testovaná Octavia Scout byla vybavena systémem jízdních režimů (Drive Mode Selection). Volitelné módy jsou Normal, Sport, Eco a Individual. Rozdíl mezi nimi představuje různá reakce motoru na pohyb plynovým pedálem, dále odlišné nastavení tvrdosti podvozku, režimu adaptivních světlometů nebo funkce klimatizace a posilovače řízení. My jsme preferovali mód Individual, kde jsme si nastavili mix vlastností dle našich preferencí.
Škoda Octavia Scout není nejlevnější, ale oproti konkurenci nabízí lepší základní výbavu a mnoho volitelných prvků. To vše je nutné brát v úvahu při porovnání s jinými vozy. V rámci koncernu Volkswagen se Octavia Scout brzy dočká konkurenta v podobě VW Golf Alltrack. Za zmínku stojí i sourozenec Seat Leon X-Perience.
Octavia Scout však konkurenci válcuje zejména bohatým vnitřním prostorem. Varianta s motorem 2.0 TDI 110 kW je dle našeho názoru zcela dostačující pro běžné ježdění po českých silnicích. Silnější motor bychom ocenili snad jen na německých dálnicích bez rychlostního limitu. Jako optimální vidíme Škodu Octavii Scout pro časté využití na horách, kde se nezalekne ani lehkého terénu či bohaté sněhové nadílky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1968 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 340 / 1750 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): | 207 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 6,1 / 4,6 / 5,1 |
Velikost zav. prostoru (l): | 610 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1526 |
Nosnost (kg): | 645 |
Základní cena (kč): | 701 900 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 701 900 (2.0 TDI 4x4 110 kW) |