Extravagantní model DS4 se nedávno dočkal další výstřednosti. Decentní oplastování přineslo diverzitu v rámci modelové řady DS4 a v automobilce ji pojmenovali Crossback. Zkoušeli jsme úspornou variantu s motorem 1.6 BlueHDI v kombinaci s příjemnou automatickou převodovkou.
Model DS4 jsme nedávno testovali v modernizovaném kabátě. Právě poslední facelift jednoznačně omladil vzhled automobilu, na druhou stranu v interiéru se toho moc nezměnilo. Varianta crossback přináší ještě větší porci individuality díky decentnímu terénnímu paketu. Jedná se o zajímavou myšlenku, vždyť se právě modely DS zaměřují na zákazníky toužící po originalitě a určité jedinečnosti.
Francouzi se s řešením robustního vzhledu vypořádali po svém a na první pohled je jasné, že záměrem nebyla myšlenka o reálném využití crossbacku v terénu. Auto dostalo umírněné oplastování exteriéru, které se týká prakticky jen zvýrazněných lemů blatníků. Testované provedení nám do redakce přijelo v extravagantním oranžovém odstínu karosérie a s černými koly. Právě černé lakování se nachází i na předním nárazníku, hned pod maskou chladiče.
Pětidvéřovou karosérii DS4 stále charakterizuje několik osobitých prvků, se kterými je spojena i jistá dávka nepraktičnosti. Za zmínku stojí zejména zadní boční dveře, které mají po otevření jedinečně umístěnou klikou poměrně špičatý tvar. Zadní boční okna navíc nelze stáhnout a na zadních sedadlech chybí i místo pro nohy. Smyslem DS4 ale není být ve všech směrech praktický, velké úsilí totiž bylo věnováno image automobilu.
Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů a nápadně si blíží prémiovému naturelu vybraných značek. Je ale vidět, že její design už není nejnovější a zasluhoval by alespoň drobnou úpravu. Volant byl opět zaměřen na multifunkčnost, takže množství tlačítek vyžaduje od řidiče chvíli zvyku. Přístrojový panel tvoří trojice zapuštěných ukazatelů se třemi displeji. Jejich podsvícení lze měnit a kombinovat, řidič má na výběr několik zajímavých odstínů. V noci lze vypnout všechny ukazatele kromě ručičkového rychloměru, což je příjemné zejména při dlouhém cestování.
Na předních sedadlech se sedí o něco výše než v klasickém hatchbacku, prostoru pro hlavu ale zase tolik není. Zavazadelník má nadprůměrný objem, za což DS zaslouží palec nahoru. Příjemné je, že zákazník svou DS4 může odlišit od ostatních poměrně ve velkém rozsahu. V nabídce je řada polepů střechy a dekoračních krytů vnějších zrcátek. Individualita tedy hraje u tohoto modelu prim a je srovnatelná s prémiovými vozy. Stačí tedy, aby si za ní zákazník připlatil. Nutno ale dodat, že se jedná o rozumné ceny.
Ze skromné nabídky motorizací pro tento model jsme sáhli po osvědčené naftové šestnáctistovce 1.6 BlueHDI, která byla spojena s automatickou převodovkou EAT6. Model DS4 se ještě prodává s naftovým dvoulitrem (132 kW), který však oproti testovanému motoru příliš výhod nenabízí. Nejvyšší výkon 88 kW není sice kdovíjak atraktivní hodnotou, v praxi však motor dokáže překvapit. Dynamický potenciál motoru je velice slušný a DS4 zajišťuje solidní jízdní výkony.
Pochvalu si také zaslouží za kultivovaný chod, snad jen odhlučnění motorového prostoru by mohlo být na lepší úrovni. Velkou pochvalu si motor zaslouží za spojení s automatickou převodovkou. Na pokyny řidiče plynovým pedálem reaguje automat velice pohotově a zařadí plynule bez jakéhokoliv škubnutí.
Pochvalu si zaslouží také spotřeba pohonných hmot. Při jízdě mimo město se pohybuje kolem 5 l/100 km, ve městě jsme jezdili do 6 l. Na dálnici pak počítejte s odběrem kolem 5,7 l/100 km. To je s ohledem na přítomnost automatické převodovky solidní výsledek. K němu rovněž přispívá i vstřikování močoviny.
Jízdní charakteristika modelu DS4 je o něco tužší a rozhodně se nejedná o nějaké komfortní naladění. Stabilita je na kvalitní silnici slušná, na nerovnostech je auto poněkud nervózní. Karosérie se nikterak nenaklání ani při prudkých změnách směru. Auto je i při velmi rychlé jízdě dlouhou dobu neutrální a čitelné. Po překročení hranice adheze pneumatik se pochopitelně projeví mírnou nedotáčivostí.
Řízení je přeposilované, ale bez citu rozhodně také není. Posilovač byl naladěn na tužší notu, než u standardních Citroenů. Stabilizaci lze deaktivovat, po překročení rychlosti 50 km/h se však samovolně opět zapíná, takže na okruhové dovádění raději zapomeňte. Není to ale taková piha na kráse, určení „dé-es-čtyřky“ je přeci úplně jiné. Zejména pak u „terénní“ varianty Crossback. Nutno šak poznamenat, že právě do lehkého terénu nabízí Crossback poměrně slabou ochranu. Jeho využití se tak zužuje snad jen na občasné přejetí po polních cestách.
Varianta Crossback představuje atraktivní zpestřením modelové řady DS4. Ve skutečnosti nabízí prakticky stejné jízdní vlastností, jako konvenční DS4, crossback se ale chlubí trendovým exteriérem a ještě více odlišuje zákazníka ostatních. Obecně považujeme testovaný model za příjemný vůz a chválíme zejména široké možnosti individualizace, které uspokojí snad všechny zákazníky toužící po originalitě.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroën DS4 1.6 BlueHDI EAT6 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1560 |
Počet válců |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
88 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
300 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
189 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,8 / 3,8 / 4,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
359 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1385 |
Nosnost (kg): |
505 |
Základní cena (kč): |
702 900 (1.6 BlueHDI MAN6, Crossback) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
742 900 (1.6 BlueHDI EAT6, Crossback) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | DS4 |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.6 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |