Sportovní hatchbacky jsou stále vice v kurzu, ačkoliv to jejich konvenční varianty vůbec nemají jednoduché. Ze všech stran totiž musí čelit atakům konkurence, která je v tomto segmentu opravdu početná. Zábavný „hothatch“ však nevyrábí zdaleka každá automobilka, a tak je těch dobrých na trhu jen pár. Jedním z takových je bezesporu nová Honda Civic Typer R.
Japonská Honda v minulém roce do světa vyslala zbrusu nový Civic Type R. Oproti minulé generaci se jedná o relativně významnou proměnu. A to nejen technickou, ale i designovou. Auto zaujme velmi ostře řezanými liniemi a především sadou výrazných spoilerů, křídel a difuzorů. Díky tomu nápadně připomíná speciál WTCC. Právě design však je asi tím nejkontroverznějším atributem Type R. Rozhodně se totiž nemusí zamlouvat každému a nutno dodat, že auto vypadá z každého úhlu trochu jinak. Zkrátka někdy mu to sluší a někdy méně.
Nutno poznamenat, že studie Hondy Civic Typer R byla o poznání přitažlivější a to hlavně díky do boku vytaženým blatníkům nebo třeba zadnímu křídlu s integrovanými světly. Tak už to ale u konceptů bývá, realita je vždy podřízena přísným normám a v neposlední řadě i nákladové stránce.
Přestože by se mohlo zdát, že se jedná o možná až příliš kontroverzní tuning, konstruktéři značky tvrdí, že všechno na voze bylo podřízeno funkčnosti. Pravdou je, že žádné falešné výdechy či sání na autě nenajdete, ba právě naopak. Průduchy, které skrz nárazníky přivádějí vzduch k motoru, jsou nejen maximálně efektivní a ryze praktické, kdy připouštějí čerstvý vzduch k motoru a brzdám, ale vypadají i hodně efektně.
Panely v předních blatnících zase odvádějí horký vzduch a starají se o přítlak. I z toho důvodu najdete na kufru tak obrovské křídlo – tlačí totiž zadní část vozu co nejblíž k vozovce, a zadní difuzor tak může usměrňovat proudění pod vozidlem. Tohle je snad jediná předokolka, u které se s rostoucí rychlostí zvyšuje přítlak. Bravo! Tváří v tvář takovým praktickým vychytávkám pak snadno zapomenete na to, že Type R svými liniemi spíše provokuje, než svádí.
Vůz je o 20 milimetrů delší než tradiční verze silničního Civicu a díky masivním blatníkům narostl do šířky o 108 milimetrů. Není to málo a rozdíl je opravdu zřetelně patrný. Mohutné blatníky vůbec Type R dost kryjí, skoro až vypadá jako opancéřovaný, takže třeba zadní kola si v podbězích ani neprohlédnete, jak jsou skryty. Tato jistá dichotomie pak budí pochyby, zda byl Type R navržen pouze pro závodní okruhy, anebo může jako sporťák vyrazit i do běžného provozu a povozit sportovně založené jedince.
Posez za volantem je poměrně nízký, což je u sportovního vozu velkou výhodou. Nadšení budí prakticky polozávodní sedadla, která striktně obejmou těla posádky a poskytnou vítanou pomoc při ostře projížděných zatáčkách. Na dlouhé cestování sice moc nejsou, o to více ale potěší při rychlé jízdě. Volant se i díky nízkému posedu dobře drží a chlubí se věncem s optimální tloušťkou. Veškerá tlačítka se snadno ovládají a přístroje se po přepnutí kouzelného tlačítka R+ zbarví do ruda. To působí na emoční stránku snad všech milovníků zábavy za volantem.
Velkou pochvalu si zaslouží krátká řadicí páka s kulatou hliníkovou hlavicí. Samozřejmostí jsou hliníkové pedály nebo různé různé designové prvky, jako třeba červené dekorativní materiály interiéru či emblémy označující sportovní variantu Type R.
Revoluce se v podání doposud nejostřejší hondy odehrála pod kapotou. Honda totiž svůj nový hothatch vybavila úplně novým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 VTEC Turbo, který disponuje výkonem 228 kW při 6500 otáčkách za minutu a točivým momentem 400 N.m. Ten vrcholí v rozmezí 2500 – 4500 ot/min. Už z toho je jasné, že tenhle motor je o hodně silnější než u předchozí generace Hondy.
Na druhou stranu si skalní příznivci značky zcela jistě postesknou po atmosférické pohonné jednotce s variabilním časováním ventilů a neskutečně točivou charakteristikou. Není se ale čeho bát. I tento turbodmychadlem přeplňovaný motor má velkou chuť po otáčkách a v těch opravdu vysokých výkon rozhodně neztrácí.
A jak motor funguje? Zhruba do nějakých 3000 ot/min. je motor poměrně váhavý. Po překročení této hranice však dokáže rozpoutat hotové peklo a brutální silou (310 koní) katapultuje automobil vpřed. U toho všeho produkuje poměrně výrazné barytony, které pronikají do kabiny vozu, jako by se snad ani nejednalo o sériový vůz. I přes negativní vliv na komfort cestování si doslova vychutnáte mechanický orchestr. Každé zrychlení doprovází syčení turbodmychadla a při přeřazení je hlasitě slyšet jeho odfouknutí. Tohle je mezi současnými sportovními hatchbacky snad nejhlučnější předokolka. Naštěstí zde automobilka nemusí nic imitovat umělým zvukem z reproduktorů… Spotřeba paliva se při klidné jízdě drží na rozumných 8 l/100 km. Při sportování snad ani nemá smysl tyto hodnoty měřit a uvádět.
Přestože konkurence většinou vedle šestistupňové manuální převodovky nabízí i rychlé automaty, Honda drží vše při starém a montuje do Type R pouze precizní šestistupňový manuál. Ten všem nadšencům dovolí pořádně vychutnat kontakt s vozem. Není větší zábavy, než při každém zařazení poslouchat mechanickou zpětnou vazbu vycházející z kulisy této povedené převodovky. Jednotlivé dráhy jsou navíc velice přesné a především krátké.
Specifické jízdě je přizpůsoben i podvozek, který se pyšní speciálními adaptivními tlumiči na všech kolech. Při aktivaci sportovního módu R+ tyto tlumiče ztuhnou o dalších 30%. A věřte, že už i v normálním režimu je podvozek tvrdý až dost! Na méně kvalitních cestách tedy ucítíte každičký náraz, ale při tom budete od silnice dostávat obrovskou zpětnou vazbu. Na kvalitní silnici případně na okruhu si pak doslova vychutnáte mimořádnou trakci prakticky bez jakýchkoliv náklonů karosérie. V kombinaci s mimořádně lepivými pneumatikami Dunlop Sport Maxx (235/35/19) to znamená, že si dokonalý grip vychutnáte nejen na suchu, ale dokonce i na mokré vozovce. Právě až na mokru se lze na běžných silnicích dostat na limit přilnavosti. Na suché vozovce se to podaří jen málokdy.
Řízení je příjemně strmé a přesné, přestože mu k dokonalosti schází o něco lepší zprostředkování zpětné vazby od předních kol. A brzdy Brembo? Ty jsou prakticky k neutahání. Navíc se skvěle dávkují, a ačkoliv vyžadují pevný stisk, nevadnou ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí.
Protože rychlá jízda je to, proč se toužíte projet ostrým hatchbackem, uvědomíte si, že vlastně některé neduhy nového Type R stojí za opomenutí. I o některých autech platí, že jako olivy vydávají to nejlepší, až když jsou drceni, a to přesně platí o motoru v Hondě Type R. Rozhodně není nejpoužitelnější, ale v extrémním režimu nabízí hodně radosti. To samé lze říci o podvozku, který je tvrdý už ve standardu. Ne nadarmo Honda Civic Type R pokořila rekord mezi předokolkami na legendární Nordschleife a zajela čas 7:50,63.
Honda Civic Type R je opravdu povedené sportovní auto, které se odlišuje od konkurentů zejména svým mechanickým projevem. Dovádění na okreskách tak přirozené, že si ani neuvědomíte, že by vás měl ten skvostný zvuk výrazně pronikající do interiéru jakkoliv rušit. Zážitek z jízdy Honda připravila excelentní.
Tým AUTOiNDEX.cz
Honda Civic Type R |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový VTEC |
Objem motoru (ccm): |
1996 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
228 / 6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 2500 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
270 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,4 / 6,1 / 7,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
498 |
Objem nádrže (l): |
47 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1453 (vč. náplní + řidič 75 kg) |
Nosnost (kg): |
N/A |
Základní cena (kč): |
899 900 (Type R) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
969 900 (Type R GT) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic Type R |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0VTEC Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |