Seat Toledo se nápadně podobá Škodě Rapid. Aby také ne, vždyť sjíždí ze stejné linky v Mladé Boleslavi. V čem se tedy vůbec liší a má smysl investovat do vozu s dynamickým paketem FR line? Na tyto otázky jsme hledali odpověď v redakčním testu modelu s přeplňovaným zážehovým motorem 1.2 TSI pod kapotou.
Seat Toledo je malým vozem, jehož karosérie byla protažena ve snaze nabídnout maximální prostor za zajímavou cenu. Stejnou filozofii v současnosti používá řada automobilek a nejinak tomu je u koncernu Volkswagen. Snahu o dodatečný prostor limituje šířka karosérie a designérské útroby s kompaktním sladěním poměrově užší karosérie s větší délkou.
Zaměříme-li se na hlavní rozdíly mezi Toledem a Rapidem, u seata okamžitě zaujme agresivnější příď a opticky širší záď. To je dané zejména jiným designem zadních svítilen. Testovaný vůz navíc zdobil atraktivní paket FR line, který zahrnuje sedmnáctipalcová litá kola, sportovně vzhlížející přední masku chladiče s logem „FR line“ a v neposlední řadě také prahové lišty.
Samozřejmostí jsou také LED zadní svítilny nebo třeba ztmavená boční okna. Při pohledu na vůz z boku překvapí mezera mezi blatníkem a kolem, která nepůsobí zrovna elegantně. I v případě použitých sedmnáctipalcových kol si tohoto detailu nelze nevšimnout.
Po usednutí do příjemně tuhých sedadel potěší kvalitní materiály. Alcantara s červeným šitím je nejen praktická, ale také velmi atraktivní. Sportovní šmrnc se přenáší i na přístrojovou desku, která se chlubí moderní lištou v černém lesku. Uvnitř nečekejte měkčené plasty, tak jako u většiny koncernových vozů, snaha o nákladovou efektivitu znamenala použití tvrdších materiálů. Výrazněji profilovaný věnec volantu zaslouží pochvalu, mohl by však být o něco tlustší. S ohledem na emoční zaměření automobilky v posledních letech bychom ocenili přeci jen méně konvenční interiér. Sportovně pojaté přístroje s ručičkami začínajícími ve svislé poloze jsou přeci jen málo.
Na druhou stranu oceňujeme kvalitní slícování a zpracování interiéru. Při jízdě nic nevrže ani na českých rozbitých silnicích. Potěší také přesné řazení s krátkými dráhami. Snad jen sedadla by mohla mít o něco výraznější boční vedení. Co se prostoru týká, v podélném směru si nemůže nikdo z posádky na nic stěžovat. Kufr je pak jeden z největších na poměry nižší střední třídy.
Testovaný Seat Toledo byl vybaven osvědčeným přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI s nejvyšším výkonem 81 kW při 5600 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 175 N.m vrcholí v rozmezí 1400 – 4000 ot/min. Motor je spojen s manuálním šestikvaltem s optimálním odstupňováním jednotlivých převodů.
Motor vozu zajišťuje solidní dynamické vlastnosti a vyniká kultivovaným chodem. Snad jen zvukový efekt by mohl být o něco hezčí. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá za 9,8 s a dokáže si obstojně poradit i s plně naloženým automobilem. Pohonná jednotka slušně zatahuje od 1500 ot/min, kdy se roztáčí turbodmychadlo s malou prodlevou.
A jak je na tom pohonná jednotka se spotřebou benzinu? Při dálničním limitu jsme jezdili kolem 7 l/100 km, jízda mimo město pak znamenala pětilitrovou spotřebu. Ve městě počítejte s odběrem kolem 6,8 litrů na sto kilometrů. Tyto hodnoty jsou o něco vyšší, než jsme čekali, na druhou stranu se nejedná o kdovíjaké zklamání.
Seaty vždy patřily mezi „jezdivá“ auta a nejinak je tomu u nového Toleda. Poměrně lehký motor nad přední nápravou zajišťuje neutrální chování a velmi hbité jízdní vlastnosti. Auto se příjemně vrhá do každé zatáčky a delší záď dokáže zajistit zábavu za volantem lehkým smýknutím. Pro tyto hrátky, ale rozhodně Toledo není primárně určené, schopnosti podvozku na druhou stranu zajistí i bezpečnou jízdu.
Seat prakticky nezná nedotáčivost a s výraznými náklony karosérie se rovněž nesetkáte. Daní za to je občasné poskakování na nekvalitním povrchu. Palec nahoru zaslouží řízení, které je přesné a příjemné i přes poněkud přeposilovaný posilovač. K brzdám rovněž nelze mít výhrad, dobře se dávkují a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Výhradu máme proti příliš lehkému chodu pedálů, především tomu spojkovému. Při jeho ovládání řidič poněkud ztrácí cit.
Seat Toledo 1.2 TSI je příjemným překvapením, zejména pak v oblasti jízdních vlastností. Testovaný motor je dobrým společníkem pro všestranné použití a nabízí solidní výkon. Ocenili bychom snad jen nižší hlučnost a menší aerodynamický svist pronikající do interiéru. Líbí se nám také dobrá využitelnost solidního prostoru auta a rozumná pořizovací cena.
Tým AUTOiNDEX.cz
Seat Toledo 1.2 TSI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1197 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
81 / 4600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
175 / 1400 - 4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
200 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 5,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
550 |
Objem nádrže (l): |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1101 |
Nosnost (kg): |
535 |
Základní cena (kč): |
291 900 (1.2 TSI Basic) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
362 900 (1.2 TSI Reference) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Seat |
Model: | Toledo |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.2 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |