Přestože prodeje vozů kategorie MPV spíše stagnují či dokonce mírně klesají, Volkswagen nedávno představil druhou generaci modelu Touran. Automobil je větší a zároveň lehčí, než jeho předchůdce a dostal také nové motory. Testovali jsme variantu s oblíbeným naftovým čtyřválcem pod kapotou.
Ve Volkswagenu jsou o úspěchu nového Touranu přesvědčeni. Vždyť první generace patřila na trhu velkoprostorových automobilů k nejprodávanějším a to prakticky okamžitě po její premiéře tj. v roce 2003. Konzervativní strategii nejlépe dokládá tvrzení zástupců firmy, kteří při představování nového vozu jasně deklarovali, že záměrem automobilky bylo zachovat kontinuitu Touranu a vyhnout se výrazným změnám.
Je to patrné už na první pohled, silueta vozu se nijak nezměnila a některé detaily, v nichž by se dal najít rozdíl, jsou převzaté z posledních modelů jiných typů volkswagenů. Jedná se hlavně o ostře řezanější linie, jež zaujmou na první pohled a trošku zmírňují nafouknutý dojem. Vzhled je však celkově povedený a mezi MPV, které jinak mají kvůli vnitřnímu prostoru trošku problém s tvarem, je rozhodně jedním z nejlíbivějších.
V rámci karosérie a podvozku však ke změnám došlo a jsou celkem podstatné. Konstruktéři na rozdíl od první generace využili modulární architekturu MQB, takže navzdory větším rozměrům (o 130 mm na délku a 113 mm v rozvoru) je automobil o 60 kilogramů lehčí, což je znát především na jízdních vlastnostech. Navíc se nepatrně snížila karosérie (o 6 mm), čímž se zlepšily hodnoty odporu vzduchu a také optimalizovalo těžiště vozu.
U MPV jde hlavně o dostatečný prostor, a proto větší karosérii ocení posádka asi nejvíce. Interiér je velký a pohodlný a na nedostatek místa si nemůže stěžovat prostě nikdo. A to platí pro přední i zadní sedadla. Ani s vyšším posezem nemáte potíže s prostorem nad hlavou. Zároveň však máte parádní výhled do všech stran, který si můžete užívat celou cestu. Materiál použitý uvnitř vypadá luxusně a chválíme také dokonalé zpracování.
Sedačky jsou velké, pohodlné a jednoduše tvarované. Druhá řada je tvořena třemi oddělenými sedadly, jimiž je možné posouvat nezávisle na sobě až o 200 milimetrů. Za příplatek ve výši necelých pětadvaceti tisíc korun je dokonce možné získat i třetí řadu. Dveře jsou velké, otevírají se prakticky do pravého úhlu a umožňují pohodlný nástup. Totéž platí i pro páté dveře, jimiž se dostanete do hodně rozměrného kufru o objemu 834 litrů, v němž je ovšem započítán i prostor pod dvojitým dnem, kde je schovaná rezerva.
Nicméně když zadní sedačky sklopíte, dostanete zavazadlový prostor o objemu 1980 litrů – což je nadprůměrná hodnota v rámci kategorie. Sklopením zadních sedadel navíc vznikne rovná plocha, která se může ještě rozšířit o sklopené sedadlo spolujezdce, takže převážená věc může mít délku až 2,65 metru a to není málo. A i když tento vůz není určen pro stěhování, jen málokteré auto vám poskytne takový prostor.
Odkládacích ploch je v touranu více než dost, podle automobilky samotné jich má interiér neuvěřitelných 47. Patří mezi ně tři kapsy v zadní části předních sedadel, úložné prostory pod jejich sedáky, dvě schránky u stropu nebo třeba na vrchu palubní desky. Takových míst je zkrátka habaděj, samozřejmě mezi ně patří i kapsy ve dveřích, jež jsou opravdu rozměrné. Zkrátka a dobře – místo a prostor, to jsou hlavní výhody testovaného modelu. Jasně, v kategorii MPV by to mělo být samozřejmé, ovšem v případě VW Touran je prostoru a různých odkládacích schránek a boxů ještě více, než u konkurence.
V rámci výbavy toho nový Touran dostal do vínku také dost a dost. Budete si za to muset sice něco připlatit, vůz není nejlevnější a skutečnost, že se pravidelně umísťuje mezi deseti nejprodávanějšími auty ve své kategorii, mu dává silnou pozici k odpovídající ceně. Na rozdíl od rodného Německa se u nás Touran prodává pouze ve dvou stupních výbavy, přičemž ta základní – Trendline – v České republice bohužel chybí. Cena auta tak začíná na 647 900 Kč, což rozhodně není málo. Zato se ale v základu dočkáte takových vychytávek, jako je třízónová automatická klimatizace, sedm airbagů, tempomat nebo dešťový a světelný senzor. To není špatná výbavička do kolébky.
K tomu si za příplatek můžete pořídit třeba diodové světlomety, které vás sice vyjdou na pětatřicet tisíc navíc, ale o jejich výkonu nemůže být pochyb. Vždyť se jedná o nejmodernější světlomety současnosti. Nebo si můžete přikoupit takové drobné radosti, jako jsou elektricky ovládané víko kufru nebo zadní boční airbagy. Možností je hodně, stačí jen mít dostatečně plnou peněženku, pak se dočkáte opravdových zázraků.
Pokud už mluvíme o rozdílech Touranu na českém a německém trhu, je dobré se zmínit i o tom, že zatímco Němci si mohou vybrat hned ze šesti motorů, my si budeme muset vystačit jen se čtyřmi variantami. Vůbec to však nevadí, protože obě zážehové a obě vznětové jednotky fungují dostatečně spolehlivě. Standardně si vystačíte s šestistupňovým manuálem a řadicí pákou, jež pasuje akorát do ruky, za příplatek (bratru nějakých 40 tisíc) si můžete pořídit i šestistupňový dvouspojkový automat. Právě ten jsme testovali v námi zkoušeném voze, pod jehož kapotou se nacházel povedený dvoulitrový turbodiesel s nejvyšším výkonem 110 kilowatů.
Pro běžnou jízdu hodnotíme výkon motoru jako optimální. Výrazné problémy nečiní ani předjíždění s plně naloženým vozem. Pochvalu si zaslouží především průběh točivého momentu, který je k dispozici v širokém spektru otáček. Vedle bezchybné funkce motoru potěší i jeho nízká spotřeba, která i při vyšších otáčkách nepřesáhne o moc hranici šesti litrů. I při nejvyšší spotřebě během popojíždění městem se ručička vyšplhá na zhruba 6,5 litru na sto kilometrů, na dálnici se pohybuje okolo šesti litrů a mimo ni bez potíží pod šestilitrovým limitem. A když se snažíte jezdit opravdu hodně úsporně, klidně se dostanete na pět litrů.
Jízdní vlastnosti jsou přesně takové, jaké byste od rodinného MPV čekali. Pomohlo navíc snížení těžiště stejně, jako širší karosérie. Ta se ani v zatáčkách příliš nenaklání a podvozek skvěle drží i na nerovnostech. V kabině si nekvalitního povrchu skoro nevšimnete a to díky perfektnímu odhlučnění.
Pokud milujete prostor, Volkswagen Touran je tou správnou volbou. Bude se vám líbit i přes vyšší cenu a pár drobných nedostatků. VW dobře vypadá, má bohatou základní výbavu a používá nejmodernější technologie současnosti. Navíc skvěle a také úsporně jezdí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG (110 kW) |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 3500 - 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340 / 1750-4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
206 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,5 / 4,3 / 4,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
743 |
Objem nádrže (l): |
58 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1571 |
Nosnost (kg): |
629 |
Základní cena (kč): |
555 900 (1.2 TSI, Comfortline) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
647 900 (2.0 TDI, Comfortline) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Touran |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2016 |
Technické parametry |