Nismo RS je sportovním derivátem oblíbeného SUV Juke, které si od roku 2010 dokázalo získat řadu příznivců. Protože nissanu již delší dobu chyběl nějaký ostrý hatchback, konstruktéři značky se rozhodli zariskovat a v roce 2013 představili sportovní model Nismo. Ten byl nedávno nahrazen ještě rychlejším vozem Nismo RS, který jsme podrobili našemu redakčnímu testu.
Model RS se chlubí aerodynamickou konstrukcí a staví na neobvyklém, extravagantním vzhledu, který je na silnici nepřehlédnutelný. Některé typicky japonské prvky designéři v rámci modernizace doplnili o všemožné výstupky a záhyby. Zejména pohled na přední část vozu Nisma RS vzbudí emoce snad v každém příznivci rychlých vozů. Jen v málokterém nissanu budete na silnicích vzbuzovat víc pozornosti, takže jestli mezi vaše přání patří i být vidět, neváhejte ani na okamžik. Prostě budete.
Interiér se může pochlubit řadou sportovních prvků. Asi tou nejzásadnější změnou oproti standardnímu modelu Juke jsou příplatková skořepinová sedadla Recaro. Vypadají skvěle, fungují skvěle. Jsou pohodlná i na delší cesty a nestane se vám, že by vás v zatáčkách nepodržely. Tělo je v nich usazeno velmi pevně a konstrukce odpovídá páteři, tudíž se rozlámaně cítit ani nemůžete. Jedinou výtku snad máme proti nepohodlnému nástupu do vozidla, kvůli výrazné hraně bočního držení na sedáku. Tato nevýhoda však souvisí s faktem, že usedáte do vozu s výše umístěnou kabinou. V nízkém sportovním voze se s touto nevýhodou nesetkáte.
Další novinkou, která na vás po usednutí do Nisma RS čeká, je volant. Bohužel není podélně nastavitelný, takže si holt budete muset vybrat, jestli budete mít během jízdy více pokrčené nohy, ale volant nadosah, anebo nohy pohodlně natáhnete, ovšem k volantu budete mít dál, než by bylo záhodno. Podle individuální výšky řidiče, posez tedy vyžaduje kompromis. Nicméně volant se dobře drží, z poloviny je obšitý alcantarou a řízení je poměrně strmé, jak se na sportovní vůz sluší.
Když už byla řeč o prostoru pro nohy, tento „luxus“ možnosti výběru si užije pouze řidič. Ostatní moc ne. Podobně jako v Juke, ani Nismo RS totiž nepatří mezi největší vozy. To platí zejména o prostoru na zadních sedadlech. Jasně, u sportovní varianty vozu to lze přehlédnout o trošku víc, než kdybychom se bavili o běžné verzi, ale i tak si cestující vzadu jízdu příliš neužijí. Ještěže prostoru v oblasti hlavy je o něco více.
Nismo RS si budete moci vybrat ze dvou variant. Model s předním pohonem a šestistupňovým manuálem nebo čtyřkolku s bezestupňovým automatem CVT. Předkolka jistě nabídne sportovnější jízdu než čtyřkolka a to hlavně kvůli absenci automatu CVT. Přestože japonští inženýři pod kapotou schovali poněkud zastaralý turbomotor, musíme uznat, že funguje perfektně. Stačí jej udržovat ve vyšších otáčkách a můžete si být jistý, že vás bude opravdu bavit.
Právě po překročení hranice 4000 ot/min. auto vystřelí dopředu jako šíp, takže je třeba držet volant pevně a užívat si nečekanou změnu. A to včetně velmi zajímavého zvuku motoru, který je v nepříliš dobře odhlučněné kabině perfektně slyšet.
Jako každá sportovní jízda, tak i ovládání Nisma RS má svá specifika. Při řazení je dobré držet otáčky kolem šesti tisíc, aby spadly tam, kam mají, a vy jste nemuseli celou proceduru opakovat. Je proto třeba se vozu přizpůsobit, ovšem když tak učiníte, chvilky za volantem se stanou skutečně zábavnými. Další věcí je nutnost pevného držení volantu. Díky přítomnosti mechanického samosvorného diferenciálu vpředu se totiž jedná o jediný předpoklad pro velmi efektivní výjezd ze zatáčky s těžkou nohou na plynovém pedálu. A díky tomu můžete s klidem zapomenout na prokluzování vnějšího kola. Navíc budete opravdu rychlí i v tomto „městském“ crosseoveru.
K silnému motoru patří slušný podvozek. Jenže v případě testovaného nissanu je tady jedno „ale“. Daní za extravaganci ve vzhledu a zejména karosérii SUV je nutné počítat s vyšším těžištěm. To lze eliminovat extrémně tvrdým podvozkem nebo se řidič musí smířit s náklony karosérie a zhoršenou stabilitou při rychlé jízdě. To je také případ Nisma RS. Není se ale čeho bát. Auto funguje v extrémním zatížení lépe, než kdejaký standardní hatchback. Srovnání se špičkou přemotorovaných hatchbacků však nesnese. Zkrátka za všechno se platí.
Nejvíce je vyšší těžiště znát právě v zatáčkách, ale také při akceleraci či brzdění. Důležitou správou ale je fakt, že i při rychlé jízdě umí nissan pobavit. A o to tu jde především. Pokud však chcete vyrážet na závodní okruh se stopkami v ruce, pak raději zvolte jiný ostrý vůz. Pro jízdu na běžných komunikací má však nissan řadu výhod. Ať už jde o lepší výhled z vozu, pocit bezpečí, nebo příjemnější nastupování.
A jak je na tom Nismo RS s ekonomikou provozu? Samotná automobilka udává spotřebu v průměru za 7,2 litru na 100 kilometrů, ale dobře víte, jak fungují tyhle průměry. Budete-li si chtít užít svižnější jízdu, k čemuž je automobil vlastně vyroben, klidně bude Nismo RS vyžadovat i deset litrů. A ve městě ještě víc. Na druhou stranu, nebudete-li nijak bláznit a mimo město se pohybovat klidným předpisovým tempem, RS vytáhne z vaší peněženky peníze jenom za šest litrů na sto kilometrů.
Jezdit s Nismem RS je především o extravaganci a zábavě. Navzdory mnoha kladům tu naleznete i několik negativ. Tento hatchback zkrátka není autem pro dlouhé, ale hlavně pro precizní svezení. Jde o to se pobavit a je jedno jestli jen neobvyklým vzhledem nebo specifickou sportovní jízdnou, kterou auto nabízí. A vězte, že právě při ní se snad všechny nedokonalosti stávají přednostmi.
Tým AUTOiNDEX.cz
Nissan Juke Nismo RS | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový motor |
Objem motoru (ccm): | 1618 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 160 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 280 / 3600 - 4800 |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 9,5 / 7,2 / 5,9 |
Velikost zav. prostoru (l): | 354 |
Objem nádrže (l): | 46 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1315 |
Nosnost (kg): | 445 |
Základní cena (kč): | 597 000 (DIG-T 218, MT6) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): | 597 000 (DIG-T 218, MT6) |